Ik zie het zo; Het is voorgeleefd.Bonjour schreef: ↑14 jan 2021, 10:50Wanneer je de teksten van de evangeliën voor waar neemt, kom je automatisch uit op een christelijke en dus ook historische Jezus, want dat is daarvoor noodzakelijk.thom schreef: ↑14 jan 2021, 10:28Hij kan zowel historisch als Mytisch zijn.callista schreef: ↑14 jan 2021, 10:23Er zijn vele soorten christenen; dat is wel duidelijk door de eeuwen heen gebleken.Maar als jij de mensen christenen noemt, die God buiten de mens plaatsen, dan zijn dat geen Christenen. Voel je het verschil?
Vind jij Jezus historisch of mythisch?
En zo ja of nee, wat zijn je argumenten?
Daar gaat dit topic over...
Als er teksten over de Zoon staan zoals in Joh.14;
12 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.
..is een historische Jezus niet zo moeilijk te aanvaarden.
En de Mythische ook niet
Alleen de teksten van de evangeliën zijn niet zo opgesteld dat ze letterlijk genomen kunnen worden voor wetenschappelijk historisch onderzoek. Bijvoorbeeld de verhalen over wonderen zijn zo onwaarschijnlijk dat ze niet meegenomen worden. De grote vraag is dan wat er over blijft.
De openbaring van de Zoon getoond. De Christus in de mens geopenbaard. Het Licht gebracht.
En dat kan verhalend zijn zoals bij de geboorte, de doop in de Jordaan, de verheerlijking op de berg, de kruisiging en de opstanding. Allemaal zowel in het fysieke mogelijk (of noodzakelijk) opdat het Licht in de mens aangetoond wordt; het Zijne, uit God, in of doorheen de mens geopenbaard.
Van mens tot Geest-Mens als proces helemaal doorlopen. Volg Mij, doe als ik heb gedaan.
Deze rondgang op Aarde zogezegd, van het Licht (wat in de mens eens was en ons heeft willen bereiken), is ook in de mens die tot inzicht komt, of tot geloof komt, en zich Zijn oorspronkelijke Leven bewust wordt. Hem, het Leven en Licht in ons, aanneemt.
Het Licht is overal, maar dit Licht in onszelf toelaten, maakt het Licht pas werkzaam in ons.