peda schreef: ↑18 jan 2021, 13:06
Mart,
Wij vervallen in herhaling. De punt en de komma, m.i. een wereld van verschil, wat reeds blijkt uit de inhoud van ons beider standpunten.
Ik heb het over meta-fysica ( hoe ook te omschrijven ) , jij hebt het over kabouters en elfjes, tekenend voor de benadering, hoe je die benadering verder ook omschrijft.
Hallo Peda,
Het vervallen in herhalingen is vrees ik niet te voorkomen.
We hebben hier globaal 3 stromingen.
En dat die ooit zullen afwijken van wat zij hier naar voren willen brengen, waag ik te betwijfelen.
Inktvlam, Mart en Peda (op alfabetische volgorde) vertegenwoordigen die drie stromingen.
Inktvlam heeft als adagium dat iets dat ingewikkeld is 'intelligentie' nodig heeft om te zijn wat het is en stelt zich daar dan 'God' bij voor.
Mart zijn mantra is dat wat men niet kan waarnemen niet bestaat en dat alles aantoonbaar zou moeten zijn om een realiteit te zijn.
Jij neigt wel naar Mart, maar zet dus een komma.
Uiteindelijk zou dat eventueel een kosmos van verschil kunnen maken.
De enige manier voor ons als mens is om er als mens tegenaan te kijken.
Doen we dat, dan kunnen we zien dat de wereld bijzonder intelligent in elkaar zit. Om daar dan vervolgens een God bij te fantaseren gaat mij echter te ver, maar is niet onbegrijpelijk.
Kijken we naar de evolutie, dan zijn we in het rijk waar de mens, of liever: de wetenschap, wel raad mee weet.
De evolutie is waar te nemen, te onderzoeken, in formules weer te geven enz.enz.
Kortom: op waarneembare feiten gebaseerd,
Maar bevat die kennis het mysterie van het leven?
Is jouw komma zinloos?
Ik denk het niet.
Persoonlijk kan niet zo veel met dat wat ik als geloofsfantasieën zie, al kunnen ze een aardige vulling van het leven zijn.
Feitenkennis over het leven is heel nuttig en praktisch, maar niet meer dan dat.
Voor mij is daarom ruimte voor hetgeen aan kennis voorbij gaat essentieel.
P.S. het is denk ik in ieder geval niet echt ongezond in kabouters te geloven: Mellie Uyldert is er 101 jaar oud mee geworden!
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.