Petra schreef: 19 jan 2021, 02:16
N.a.v.:
viewtopic.php?p=326262#p326262
BDE: Bijna dood ervaring
NDE: Na dood ervaring (Na de dood zou beter zijn; lees dan maar NDDE dan).
Wat voor papieren heeft de Na de dood ervaring eigenlijk?
Ik neem aan dat het gaat over de hemel. (Of ook de hel?)
Vroeg me ook af.. staat er ergens in die papieren waar de hemel zich zo ongeveer bevindt? (@Hopper.. in jezelf

)
En wat ik me afvroeg.. als je er van uitgaat dat het een externe hemel betreft waar je naartoe moet reizen.. zou je dan sneller reizen dan het licht?
Of dwaal je dan eerst nog wat lichtjaren door de sterrenhemel? (Alleen dat al zou ík een pré vinden

).
Ik droomde van mijn vrouw,
we lagen dicht bij elkaar in ons bed
in die droom die ik al dromende
voor waar hield.
Toen werd ik wakker naast mijn vrouw,
we lagen dicht bij elkaar in ons bed
en de droom leek iets dat mij alleen maar
ver van haar hield.
Ooit mag ik dood,
dan word ik opnieuw gewaar
dat ik aan ‘t ontwaken ben,
weer minder aan ‘t dromen ben,
dichter nog bij haar gekomen ben
dan toen het leven me als een droom
ver van haar hield.
Als een lied dat je eindeloos zingt
en dat telkens weer meer
als nieuw klinkt.
-Herman Finkers
De hemel is niet een locatie die je kunt aanwijzen, maar een geestestoestand, de innige en volmaakte vereniging van de ziel met God. Het is meer te vergelijken met het ontwaken uit een droom, waarbij je je realiseert dat hetgeen je voor werkelijk hield, slechts een schaduw was vergeleken met de hemelse werkelijkheid.
Als de hemel dan een 'externe werkelijkheid' zou zijn, dan zou zij zich beeldend gesproken meer tot onze aarde verhouden zoals onze aarde tot de wereld beschreven in een boek. Naar de hemel gaan zou dan zoiets zijn als Frodo die Midden-Aarde verlaat en daadwerkelijk op onze aarde tevoorschijn komt, zodat wij met hem kunnen spreken en hem kunnen zien en aanraken.
Ook dan is er niet echt sprake van dat hij in een bepaalde richting zou bewegen, maar meer dat zijn boekwerkelijkheid als het ware om hem heen wegvalt en plaatsmaakt voor de echte werkelijkheid die er altijd al was en die de boekwerkelijkheid heeft gevormd. Ook dan ontdekt hij dat die boekwereld, die voor hem net zo werkelijk was als voor ons deze aarde, al die tijd slechts uit letters op papier bestond en hij nu pas echt tot leven is gekomen.