Mijn ervaring is juist dat de kerkmens denkt dat iedereen zelf tot geloof in Christus kan komen en dat zijzelf de stap hebben genomen om tot geloof te komen/Wilsophie schreef:Ik denk dat het andersom is Ericjan. De kerkmens vindt het moeilijk te accepteren dat de genade is verschenen aan alle mensen.ericjan schreef:Zo staat het toch echt niet in de bijbel, de aangedragen verzen laten toch duidelijk zien dat God bepaalt wie tot Jezus komt?Wilsophie schreef:God kiest geen mensen, want er is geen aanneming des persoons, God kiest geloof zelfs bij het volk Israël was dat zijn voorwaarde.
En ook dat God duidelijk heeft gekozen voor Zijn volk Israël?
Maar christenen met name blijven het moeilijk vinden dat God niet iedereen naar Christus stuurt.
En zo staat het in de Bijbel.
Terwijl de bijbel duidelijk laat zien dat God bepaalt wie er tot Christus komt. Zo staat het in de bijbel en niet anders.
Een leuk voorbeeld over evangeliseren in India toen ik daar werkte,En stop dan maar met evangeliseren Ericjan want God bepaalt toch wie tot Hem komt.
Dat God gekozen heeft voor Zijn volk Israël is mij ook duidelijk, maar wel voor een gelovig Israël en die keuze moest het volk zelf maken.
Zie je dat het twee dingen zijn. Uitverkorenheid leidt niet tot behoud. Ook niet bij Israël want God heeft hen terzijde gezet om een ander volk voor Zijn Naam te kiezen uit jood en heiden, maar de voorwaarde blijft geloof.
De kerk waar ik kwam deed veel aan evangelisatie en velen kwamen tot geloof in Christus.
De evangelist (niet de voorganger, ze snappen dat in India beter dan in onze kerken) deed als enige voorbereiding intens bidden dat God mensen naar hem zou sturen voor bekering.
Niets bereidde deze evangelist voor. Hij kwam de ruimte in, opende de bijbel, las enkele stukken die hij op zich kreeg en begon te bidden om mensen naar hem te sturen.
Vervolgens nodigde hij de aanwezigen uit om naar voren te komen als ze ook het eeuwige leven wilden ontvangen.
Er kwamen zoveel mensen naar voren dat zien we in onze westerse kerken nog niet in een heel jaar.
Wie naar voren kwam mocht de evangelist nazeggen waarin men vroeg of Jezus in hun leven kwam om erna onder water gedoopt te worden in een badkuip, waarbij men bad voor het ontvangen van de Heilige Geest. Men doet daar niet moeilijk over kleren en zo en de temperatuur zit natuurlijk ook mee.
Een kerkdelegatie uit Nederland kwam op bezoek, ik was speciaal gevraagd erbij te zijn, leuk Nederlanders te ontmoeten.
Ook deze Nederlandse kerkdelegatie zag de evangelisatie met bijbehorende resultaat, maar meende toch de evangelist te moeten leren hoe je moest evangeliseren voor een NOG beter resultaat.
Er werden hele strategieën uit de Nederlandse kerkkast gehaald, een beamer en heuse slides met de uitleg van het evangelie in het Engels. Ook speciale bijbel-teksten die getoond moesten worden en zelfs hoe er gebeden diende te worden voorafgaand aan een evangelisatie als ook de exacte tekst die men moest uitspreken tijdens het dopen.
Ze zouden het een week later voordoen aan de evangelist.
Ik heb toen de evangelist laten weten dat blank en uit West Europa absoluut niet betekende dat ze dus altijd gelijk hadden en dat het er luxe uitzag en professioneel, maar dat het alleen maar de buitenkant was.
Ik ben stout geweest want ik heb de dagen erna gebeden tot de Heer of het een fiasco mocht worden.
Nou een fiasco werd het. De aanwezigen staarde naar de beamer en begonnen te denken en schakelden volgens mij hun hart uit.
Toen de presentatie klaar was kwamen er misschien 3 mensen naar voren. Wat voor Nederlandse kerkbegrippen natuurlijk al veel is, maar dat terzijde,
Volgens de Nederlandse kerkdelegatie kwam dit doordat de mensen schrokken van hun westers voorkomen, als de evangelist het zelf zou doen dan zou het beter gaan.
Elders in India werd 2 weken later een nieuwe poging gedaan, nu door de evangelist, met wederom een zeer magertjes resultaat. Daar was ik overigens niet bij.
Toen de delegatie met al hun goede bedoelingen weg was drong ik erbij de evangelist erop aan om weer gewoon zijn oude ding te doen, wat hij ook deed met gewoon de oude overweldigende resultaten.
Het is God Die het doet ! God trekt de mensen naar Jezus, het is God Die de mensen aanraakt of niet. Het is God Die het geloof in de mens legt.