hopper schreef: ↑28 jan 2021, 08:20
Dat God in het OT als zijnde (ik ben) wordt voorgesteld is mij bekend.
Jezus zegt: Ik
ben een Licht. Jezus zegt ook : Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben.
Hiermee zegt Jezus dat er maar één weg is naar hereniging met de Vader. En dat is door te
zijn wat Jezus zelf ook is. En dat is het
zijn van het Licht, hetgeen hetzelfde Licht is als het Vaderlicht.
De Johannes gemeente vertelt hun geloof in Jezus, door Jezus 7x het ‘Ik ben’ woord uit te laten spreken.
Ze geloven niet door zelf te zijn, maar ze geloven de Vader nu te kennen door Jezus.
1 Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben.
2 Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.
3 Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.
4 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken;
en Ik geef Mijn leven voor de schapen.
5 Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,
en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft u dat?
6 Ik ben een licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft.
7 Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Johannes 14:20 Op die dag zult u inzien dat Ik in Mijn Vader ben, en u in Mij, en Ik in u.
Jezus is verbonden met de Vader, wij zijn door de verbondenheid met Jezus ook verbonden met de Vader.
Aldus (volgens mij) de gemeente rond Johannes, die hun geloof in Jezus belijden.
De mens zal niet op gaan in God, dat is een niet bijbelse gedachte (correct me if I am wrong).