Nic schreef: ↑01 feb 2021, 21:24
Makkiev schreef: ↑01 feb 2021, 21:06
Nic schreef: ↑01 feb 2021, 20:46
Makkiev schreef: ↑01 feb 2021, 20:02
Er is ook een ‘sprookje’ over een schip dat zonk met bijna exact dezelfde details als de Titanic. Betekent dat dat de Titanic nooit gezonken is?
Ik snap niet wat jij met jouw sprookje bedoelt.
Om in de juiste beeldspraak te blijven, kun je een verhaal ‘verzinnen’ van een gouden boot waar een vriendenclub mee gaat varen.
Er zet een stop in de bodem van de boot van een diamant. De diamant stootte tegen een boomstronk en de boot zonk.
De vriendenclub ging al champagne drinkend ten onder.
In het verhaal moet wel de werkelijkheid terug te vinden zijn anders blijft het een sprookje.
Kun je nog eens uitleggen wat je bedoelt?
Ik bedoel dat er een identiek verhaal gelijk de Titanic rondging, 14 jaar voordat de Titanic zonk. Alleen dit was een fabel en nooit echt gebeurd. Dus wat ik wil zeggen is dat het feit dat oude religies soms overeenkomsten bevatten met verhalen van het christendom dat niet wil zeggen dat de een het van de ander gekopieerd heeft. Verschillen zijn daarnaast ook belangrijker dan overeenkomsten.
Zo hebben Nederlandse theologen een wetenschappelijk boek geschreven over de oorsprong van het Adam en Eva verhaal.
Ik vond het vergezocht maar het leek wetenschappelijk nog best goed gevallen te zijn.
Ze geven wel aan dat het verschil dat de Joodse schrijvers maken juist zo opmerkelijk is,
Er zijn ook mensen die beweren dat heel veel zonvloedverhalen uit verschillende culturen, de juistheid van het bijbelse zondvloed aantoont
Ik kan niets met een historisch zondvloed verhaal of een gewelddadig intochtsverhaal.
Er zijn goede redenen om ze als onhistorisch te beschouwen. Daarom kan ik de verhalen lezen als geloofsverhalen.
Dat is ook waar de verhalen toe oproepen.
Geloof jij nog als heel veel verhalen niet historisch zijn (b.v. het verhaal van het lege graf).
Ik denk dat mensen die onhistorisch lezen, veel meer moeite doen om te geloven, ze hebben een ‘sterker’ geloof
Ze zullen ook niet zo gauw wankelen indien er weer kritiek komt op een bijbelverhaal.
Ten eerste, ik ben historisch ingesteld. Ik ben niet gaan geloven omdat k t zulke leuke verhalen vond, maar omdat ik de historiciteit ervan voor mezelf niet kon ontkennen.
Wat betreft de zondvloed:
bij de grand canyon is duidelijk te zien dat de aardlagen boven elkaar liggen in perfecte, horizontale ongeschonden lagen van 1500 meter dik. Tussen die horizontale lagen is geen spoor van erosie te zien. Dat zou wel het geval moeten zijn, als die lagen (tientallen) miljoenen jaren na elkaar zouden zijn gevormd. De enige verklaring voor zo’n perfecte, ongestoorde gelaagdheid is een snelle afzetting door water, terwijl de totale afmetingen wijzen op een overstroming van gigantische omvang.
Verder zijn er op de hele aarde aanwijzingen die pleiten voor een wereldwijde zondvloed:
- 75% van alle aardlagen op de wereld is door water gevormd.
- gemiddeld ligt op de continenten 1500 meter sediment dat door water is gevormd. Dat is 5 keer zoveel als op de huidige zeebodem. Er moet dus een geweldige hoeveelheid water boven de continenten hebben gestaan.
- van die sedimenten is meer dan de helft door zeewater gevormd. Dat wil zeggen dat er tijden waren dat de continenten volledig door de zee waren overstroomd.
- op veel plaatsen liggen aardlagen van tientallen tot honderden meters dik, die sterk gebogen en gevouwen, zonder een spoor van breukvlakken of van afgebroken rotsen, puin of gruis. Zoiets kan alleen als het totale pakket van lagen nog relatief zacht en flexibel was toen het werd gebogen én als het bedekt is geweest met water. Zachte lagen vertonen geen breukvlakken en vormen geen puin, terwijl het water het gewicht verminderd en werkt als een smeermiddel waardoor de lagen makkelijker buigen en over elkaar schuiven.
Hiernaast zijn er 250 tot 300 zondvloedverhalen over de hele wereld. Al die verhalen lijken niet toevallig op elkaar, maar spreken over dezelfde voorvallen. Ze bevatten allemaal de eerste 3 punten en een deel van de daaropvolgende punten:
1: een algehele vernietiging van alles wat leeft, door middel van water.
2: een ark (of iets dergelijks) als middel tot ontkoming.
3: de bewaring van een uitverkoren overblijfsel.
4: de oorzaak van de vloed is de ongehoorzaamheid van de mens.
5: 1 man wordt van tevoren gewaarschuwd en redt daardoor zichzelf en zijn gezin en/of vrienden.
6: dieren (meestal een vogel) spelen een rol als medebewoners van de ark, of om informatie te geven over de toestand na de vloed.
7: de ark landt ten slotte op een berg.
8: de overlevenden aanbidden de godheid en ontvangen diens gunst.
De evolutionistische wetenschap heeft geen verklaring van al deze zondvloedverhalen. Want volgens die theorie is de mens vanaf prehistorische tijd over de aarde verspreid en hebben de verschillende volken in hun vroegste geschiedenis geen contact met elkaar gehad. Ze zouden die verhalen dus nooit van elkaar hebben kunnen overnemen. Hoe kunnen al die verhalen in grote lijnen hetzelfde zijn? Dat kan alleen als aan twee voorwaarden is voldaan:
A: de zondvloed heeft plaatsgevonden in de menselijke geschiedenis, zodat de verhalen konden worden doorverteld.
B: de zondvloed is wereldomvattend geweest. Bij een regionale vloed zouden er geen zondvloedverhalen over de hele wereld voorkomen, maar alleen bij de volkeren die in het getroffen gebied woonden.
Uit onverwachte hoek (a christelijken) komen steeds meer boeken over het feit dat in ‘recente’ tijden inderdaad een zondvloed heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld een boek van A. Tollman: ‘De zondvloed: van mythe tot historische werkelijkheid’.
Daarnaast zijn er oude Chinese karaktertekens gevonden van 2500 v.c, waaruit op te maken is hoe de Chinezen toen dachten. Ook daar is een zondvloedverhaal uit op te maken.
De Bijbelse verhalen over de zondvloed kunnen ook geen verzinsels zijn die zijn overgenomen van omringde volken. De verhalen van de Soemeriërs en de Babyloniërs zijn niet ouder dan de verhalen van Israël. Het zijn allemaal beschrijvingen van dezelfde voorvallen, waarvan verschillende versies in omloop zijn. Ze hebben allemaal een gemeenschappelijke bron: de personen die het als ooggetuigen hebben meegemaakt een doorgegeven; Noach en zijn zonen. Ook zijn er veel Hebreeuwse woorden en uitdrukkingen, die in het scheppingsverhaal en het zondvloedverhaal worden gebruikt, totaal verschillend van de woorden uit de oude Soemerische en Babylonische verhalen. Sommige van die oude Babylonische woorden en uitdrukkingen komen wel in de andere hoofdstukken van Genesis voor, maar precies niet bij het scheppings- en zondvloedverhaal. Dat betekent dat die verhalen onafhankelijk (en dus vóór) van de Soemerische en Babylonische verhalen zijn ontstaan.
Dan als tweede, het verhaal van het lege graf:
Daarvoor verwijs ik je door naar deze pdf, anders wordt het wel een erg lang verhaal
.
https://docplayer.nl/43116348-Ik-heb-te ... -zijn.html, en dan pagina 165. Dat gaat over de opstanding.
Een beetje filosofie leidt tot atheïsme, maar grote hoeveelheden brengen ons terug naar God.