Geweld in orthodoxe gezinnen wordt helaas vaak niet of pas laat onderkend. Specifieke factoren zijn: ongelijke machtsverhoudingen, weinig communicatie, sterke sociale controle, sterke gehoorzaamheid aan autoriteit en traditionele rolpatronen.
Er is in het "Mantel der Liefde" rapport bijzondere aandacht besteed aan schadelijke traditionele praktijken. Dit is een internationaal begrip voor geweld, verminking en onderdrukking voortkomend uit oude tradities en opvattingen over seksualiteit en man-vrouwrollen.
Mijn gedachte.. de maatschappij dat zijn WIJ.
De EU kan het mooi vertellen, de NL overheid kan wetgeving maken, informeren en proberen te sturen maar het is en blijft aan eenieder om hier aandacht aan te besteden en de samenleving veiliger te maken.
Legitimering en promoten van schadelijke traditionele praktijken door bepaalde interpretaties van bijbel teksten helpen daar niet bij, integendeel. Of je hier een platform voor wilt bieden of er zelf aan wilt bijdragen of juist bestrijden..vind ik een belangrijke vraag.
Wat vinden jullie
Dit zijn de algemene NL cijfers van 2014.
https://www.emancipator.nl/wp-content/u ... uwen-1.pdf
41% van de Nederlandse vrouwen is ooit slachtoffer van fysiek geweld geweest. Dat zijn 2,4 miljoen Nederlandse vrouwen.
Bij 22% van alle Nederlandse vrouwen, meer dan één op de vijf, is het fysieke geweld gepleegd door een partner of ex-partner. Dat komt neer op 1,3 miljoen Nederlandse vrouwen.
Omdat geweld tegen vrouwen samenhangt met de maatschappelijke ongelijkheid tussen vrouwen en mannen en de daarmee samenhangende stereotypering is in 2011 het Verdrag inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld vastgesteld (de zogeheten Istanbul Conventie).
Nederland is in de afgelopen jaren meerdere keren op de vingers getikt omdat het hierin tekort schoot.
https://cdn.atria.nl/epublications/IAV_B00109721.pdf
Vertrekpunt is dat het grootschalige geweld tegen vrouwen samenhangt met het feit dat zij in vergelijking met mannen een kwetsbaardere sociale en culturele positie hebben. De maatschappelijke ongelijkheid tussen vrouwen en mannen en de daarmee samenhangende stereotypering manifesteert zich op allerlei manieren, bijvoorbeeld in de inkomensongelijkheid, de verschillen in financiële (on)afhankelijkheid en de ongelijke verdeling van de zorgvoor kinderen en het huishouden. Geweld tegen vrouwen is in die context meer dan een individueel relatieprobleem. Het hangt samen met de ongelijke maatschappelijke posities van de seksen en met hardnekkige sociale en culturele legitimeringen van geweld en grensoverschrijdend seksueel gedrag jegens vrouwen en meisjes. Nu inmiddels alle vormen van discriminatie zijn verboden en vrouwen en meisjes volgens de wet gelijke kansen hebben als mannen en jongens, is het van het grootste belang die gelijkheid in de praktijk te realiseren.
Met de Istanbul Conventie krijgen de Europese lidstaten bindende verplichtingen opgelegd om beleid en wetgeving te ontwikkelen waarmee de vicieuze cirkel van maatschappelijke ongelijkheid, macht en geweld tegen vrouwen kan worden doorbroken.
In dit rapport is er gekeken naar huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen. Hulpverleners signaleerden bepaalde overeenkomsten tussen de situatie van cliënten met een orthodox-protestantse achtergrond en traditionele cliënten met een migranten- of vluchtelingenachtergrond. Deze groepen ervaren volgens hen vergelijkbare knelpunten zoals een hoge drempel om hulp te vragen en geslotenheid van de gemeenschappen.
https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl ... 0.4%5D.pdf
Samenhangend met de traditionele rolpatronen is de sterke hiërarchie in het gezin. Slachtoffers van huiselijk geweld verkeren vrijwel altijd in een afhankelijke positie ten opzichte van de dader. Een slachtoffer in een orthodox-protestants gezin verkeert zeker in een lage positie, waardoor zij (of hij) weinig mogelijkheden heeft om te ontsnappen aan het geweld.
Een ander aspect van de sterke hiërarchie is dat de man zich als zodanig de ‘baas’ voelt en dwingend kan zijn naar zijn vrouw en kinderen. “Bijvoorbeeld door de zin in de Bijbel dat ‘de man het hoofd is van de vrouw’.
Zoals staat beschreven in hoofdstuk 1, is volgens verschillende onderzoekers in orthodox-protestantse gezinnen de opvoedingstijl te typeren als autoritair. Dit noemen verschillende respondenten ook. “Gehoorzaamheid is van groot belang. Verzet wordt gezien als slecht. Dat maakt de positie van een slachtoffer van huiselijk geweld zwak; geweld aankaarten kan lijken op een daad van verzet en ongehoorzaamheid. Voor de dader maakt dit het moeilijk om toe te geven dat ze fout zaten”, signaleert een van de onderzoekers. Deze dominante stijl wordt gezien als passend bij het geloof
Zoals al vermeld in de inleiding zien veel hulpverleners overeenkomsten tussen de leefsituatie en bepaalde problemen van traditionele migranten- en vluchtelingengemeenschappen met de orthodox- protestantse gemeenschappen, vanwege de grote rol van de culturele opvattingen en tradities van de gemeenschap. Vandaar de bijzondere aandacht in dit onderzoek voor ‘]schadelijke traditionele praktijken’. Schadelijke traditionele praktijken is een internationaal begrip voor geweld, verminking en onderdrukking voortkomend uit oude tradities en opvattingen over seksualiteit en man-vrouwrollen.
Specifieke kenmerken van geweld in orthodox-protestantse gezinnen
Huiselijk geweld in orthodox-protestantse gezinnen komt grotendeels overeen met huiselijk geweld in niet orthodox-protestantse gezinnen. Daarnaast kunnen er specifieke risicofactoren zijn binnen bepaalde orthodox-protestantse gezinnen. Ook zijn er specifieke factoren die het geweld in stand houden. Deze factoren hebben vaak te maken met de wij-cultuur binnen deze gezinnen en gemeenschappen en met ongelijke machtsverhoudingen, weinig communicatie, sterke sociale controle, sterke gehoorzaamheid aan autoriteit en traditionele rolpatronen.