Wanneer kwamen wij voor het eerst in aanraking met homoseksualiteit en sinds wanneer begrepen we ten volle wat het inhoudt?
Hoe oud waren we toen?
En heeft het te maken met de omgeving waarin we opgroeiden?
En natuurlijk de tijd waarin we leefden.
De vraag geldt eigenlijk voor mensen met alle geaardheden ieder via de eigen specifieke wijze en kanalen van kennis vergaring.
REESE WITHERSPOON ‘DIDN’T UNDERSTAND WHAT HOMOSEXUALITY WAS’ UNTIL MOVING TO LA
Reese WitherspoonReese Witherspoon has said she “didn’t understand what homosexuality was” until she moved to Los Angeles, having not been taught about sexuality during her upbringing.
The 44-year-old drew comparisons between a statement made by her character in the script and the way in which she learnt about homosexuality in the same time period.
The actor said it was a “great experience” to be able to “look at a time that was actually 30 years ago and think: ‘I was a teenager then. What did my mum say about sexuality, race, class? What were the things that I was told that maybe were true or not true?
“No one spoke to me about sexuality when I was a teenager,” she said. “I didn’t understand what homosexuality was. My grandparents didn’t explain it; my parents didn’t explain it. I had to learn from somebody I met on an audition in Los Angeles.”
“We incorporated some of the conversation I had with my grandmother afterward,” she told King.
“She said: ‘Homosexuality is very rare, Reese. That’s not a thing that happens very often.’ And we put it in the script.”(haar grootmoeder)
Witherspoon added that her character Elena said that particular line “because that’s what was said to me in Nashville, Tennessee, in 1994”
Geboren 1976 en opgegroeid Nashville (Tennessee).
Het enige wat ze hoorde was in 1994 van haar grootmoeder, dat het zelden voorkwam.
Pas toen ze naar Los Angeles ging, is het haar duidelijk uitgelegd.
Naar aanleiding van dit artikel, dacht ik aan mijn eigen jeugd en de tijd dat ik voor het eerst in aanraking kwam met homosexualiteit.
Thuis en in eigen omgeving is het nooit ter sprake geweest.
Dat was op de middelbare school ergens toen ik 14-15 was en er gesuggereerd werd dat onze tekenleraar homo was.
Ik realiseerde me niet ten volle wat dat precies inhield, maar sindsdien herkende ik de duidelijke signalen in nog 2 mensen bij ons in het dorp.
Gesproken werd er nooit over.
Alleen dat zij als mannen alleen en op hun leeftijd hun huishouden zo keurig op orde hadden.
Of zij werkelijk homoseksueel waren heb ik nooit zeker geweten.
Dat vrouwen lesbisch konden zijn, kwam niet in me op.
Het was pas veel later, dat het ten volle tot me doordrong, dat zij slechts de uitzonderingen waren en ze daardoor herkenbaar waren.