Een interessant (en voor mij nieuw) perspectief!Zo Hee schreef:zegt iets dat in normaal Nederlands betekenisloos is. "Ik ben de waarheid". Wat kan dat in normaal taalgebruik betekenen? Een persoon die de waarheid is, is logischerwijs totale onzin. Nergens zegt Jezus "ik ben de waarheid, en dus moet je XXX of YYYY voor waar aannemen", nergens ook sluit Jezus waarheden (bijvoorbeeld uit andere religies) uit.Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
Misschien bedoelde Jezus zelfs wel: zoek geen wegen, waarheden en leven (buiten mij om), beperk je tot het aangaan van een relatie met mij?
Dus ook: probeer geen wegen, waarheden en juiste maniere van leven te formuleren in mensenwoorden die tussen jou en mij in kunnen komen te staan?
Maar misschien gaat het dus niet om 'waarheid' in de Bijbel, maar om Jezus in de ontmoeting met wie zijn tijdgenoten Christus herkenden?HarryK schreef:Als het gaat om de waarheid in de bijbel, lijkt mij de keuze simpel: De bijbel is waar, of de bijbel is niet waar.
Naar ik begreep maakte hij daar op zijn minst geen bezwaar tegen en dat begrijp ik ook nog niet goed, behalve als uiting van een neiging tot provoceren, tot opschudden van zijn kerk, die in zijn beleving óók een uiting van zorg was, een gevoelde behoefte om die kerk te vernieuwing om hem levensvatbaar te laten blijven.HarryK schreef:als ik zo snel de stukken lees over Hendrikse, verbaas ik me ook over hem:
dominee (een titel die gerelateerd is aan het christelijk geloof), en jezelf toch atheïst noemen.
(Of noemt hij zichzelf niet zo, maar is dat een kwalificatie van anderen?)
(Dit is deels te lezen als poging om jullie weer in gesprek te brengen, ook met elkaar.)
Met v&Vriendengroet,
Wim