Wilsophie schreef:De juiste volgorde is dat zij Hem eerst hebben verworpen en daarna zijn ze ziende blind geworden net als veel wettische Christenen.
Nee wat Romeinen 11 zegt duidelijk:
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
Verder staat dat deze verblinding voor het evangelie juist is gedaan door God om OOK de heidenen Die Hij wil redden te redden. Wanneer Israel Jezus direct zou hebben aangenomen dan zouden wij heidenen allemaal verloren zijn geweest.
15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
God heeft nooit iemand verworpen, het is altijd andersom. Eerst was Ezau en zijn nakomelingen ongehoorzaam dan wel goddeloos en daarna pas in Maleachi 1 staat dat God Ezau heeft gehaat. Luister eens naar die mooie uitleg van Jacques Brunt, ergens staat de link hierover.
Helaas maakt deze beste man fouten in zijn preek.
Jij zelf draait het om, God kiest uit wie Hij wil en verwerpt wie Hij wil leert de bijbel, de citaten heb ik je meerdere keren aangereikt.
Romeinen 9
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.
Matteus 15
13 Maar Hij antwoordde en zei: Elke plant die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgetrokken worden.
Johannes 6:65
65 En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
Johannes 6:44
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
Johannes 17:9
9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
Romeinen 8
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
overeenkomstig het voornemen van God geroepen zijn, niet allen worden geroepen door God om naar Jezus te gaan.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
God heeft mbt wie Hij zal redden via Jezus:
- Hij er van tevoren toe bestemd
- die (degenen die Hij tevoren heeft bestemd) heeft Hij ook geroepen
- die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd (hierdoor ontstaat geloof)
- die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt (dan wel zalig gemaakt)
Jij en vele christenen draaien het om, de volgorde is:
- God kiest jou uit om tot Jezus te komen.
- God raakt jou aan zodat je tot Jezus kan komen, je ogen worden geopend en je geloofd in Hem.
- Door dit geloof zal God je daden niet oordelen, of te wel zalig maken.
Wanneer we menen dat wij degenen zijn die de keuze maken om tot geloof te komen zou dat een vorm van werken zijn, maar wij doen er niets voor
nog niet eens geloven, want God legt het geloof in ons. Het geloof is een meetmiddel om te herkennen wie gered is in Christus.
Want wie gered is in Christus zal in Hem geloven als resultaat van die redding.
Het staat er zo woordelijk ! Laat de theorie die je ooit geleerd hebt nu eens varen en lees en accepteer wat de bijbel zegt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.