Robert Frans schreef: ↑18 mei 2021, 10:04
Het begrip 'kerk' is een onbeschermde titel. Elke groep mensen kan zich dus naar believen een kerk noemen. Zo noemt de Scientology kerk zich ook, wel, een kerk.
Maar bij kerken wordt over het algemeen aan christelijke groepen gedacht, of aan de gebouwen waar christenen bijeenkomen. Men zal dus een groep gelovigen alleen een kerk noemen als deze het christelijk of een gelijkluidend geloof openlijk belijdt.
Wat christenen zelf onder een kerk verstaan verschilt natuurlijk per denominatie, maar algemeen wordt wel vereist dat de betreffende groep de algemene grondbeginselen van het christelijk geloof leert. Dus de Drie-eenheid, de kruisdood en verrijzenis van Jezus ter vergeving van onze zonden en de werking van de heilige Geest in elke bekeerde (en gedoopte) gelovige.
Ook het toedienen van een geldig doopsel (dus met water en in de naam van de Drie-eenheid) wordt nog weleens als criterium gehanteerd.
Verwarrender wordt het vervolgens als groeperingen die daarvan afwijken zichzelf wél een christelijk noemen en de christelijke kerken weer als niet-christelijk bestempelen, zoals bijvoorbeeld de Jehovah's Getuigen doen.
Daarnaast zijn er vooral moderne protestantse christenen die onderscheid maken tussen de lokale kerkgemeenten en de wereldwijde Kerk of Gemeente van 'ware' of wedergeboren gelovigen die in het verborgene binnen de verschillende denominaties huist. Toetreding tot een kerk betekenent in hun ogen dus niet automatisch toetreding tot die universele Gemeente.
Voor de grootste kerk wereldwijd, dus de katholieke kerk, behoort elke groepering die alle sacramenten geldig bedient, in de apostolische successie staat en het pauselijk gezag erkent ten volle tot de universele Kerk. Zij die niet aan een van deze voorwaarden voldoen, staan echter niet meteen helemaal buiten de Kerk, maar zijn wel per definitie minder met haar verbonden.
Zo erkennen de oosters-orthodoxen niet het pauselijk gezag en leren zij sommige dingen anders, maar vieren zij wel alle sacramenten en staan zij in de apostolische successie, zodat zij wel grotendeels tot de Kerk behoren. Alleen het schisma staat volledige eenwording in de weg.
De protestanten vieren echter meestal niet alle sacramenten en erkennen vaak de apostolische successie niet of staan daar niet in, dus behoren zij minder tot de Kerk. Hun doopsel wordt meestal dan wel (al dan niet van rechtswege) erkend, mits op correcte wijze toegediend vanuit het algemene christelijk geloof, wat toch verbondenheid schept.