Wie is mijn NAASTE?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Wie is mijn NAASTE?

Bericht door Wilsophie »

elaas maakt deze beste man fouten in zijn preek. :(
Jij zelf draait het om, God kiest uit wie Hij wil en verwerpt wie Hij wil leert de bijbel, de citaten heb ik je meerdere keren aangereikt.
Je kunt stellen dat je het er niet mee eens bent, maar jij bepaalt niet wat "fout " is.

Die" fouten " heb ik niet gehoord, maar ik begrijp dat je de leer van de uitverkiezing onderstreept en alle teksten die je noemt geven juist aan dat God pas verwerpt nadat Hij is verworpen en dat God de mens aanstelt tot zonen en erfgenaam op basis van geloof.
Ik ben het volstrekt niet met je eens Eric-Jan.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 01 mar 2014, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Romeinen 9
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Matteus 15
13 Maar Hij antwoordde en zei: Elke plant die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgetrokken worden.

Johannes 6:65
65 En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

Johannes 6:44
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Johannes 17:9
9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.

Als ik even Johannes 6 vers 65 neem Eric-Jan dan staat er wel eerst iets geschreven voordat deze conclusie komt namelijk dat er sommige onder de toehoorders waren die niet geloofden, het gaat om hen die Hem zouden verraden en daarom zegt hij dat het hem gegeven is door Zijn Vader en de Vader geeft geen geloof, maar geeft genade aan hen die Hem zoeken want dan laat Hij Zich vinden.
Je moet niet dingen eruit halen dat is heel gevaarlijk, je moet geen leer willen rechtvaardigen alsof God mensen op voorhand eruit pikt , God verkiest maar 1 ding en dat is geloof. God schenkt wel aan ieder mens genade om te kunnen geloven want Titus zegt dat de genade is verschenen aan ALLE mensen.
Johannes 6 vers 44 gaat over hen die opstaan op de Jongste of laatste dag en dat zijn niet de gelovigen uit deze bedeling, die wachten en staan op veel eerder namelijk bij de opname.
En dat de Here Jezus voor ons als gelovigen bidt en pleit en niet voor de wereld bidt dat klopt want het Werk aan de wereld heb ik net gezegd is de genade die verschenen is aan alle mensen door Zijn lijden en sterven en opstanding.
Overigens blijft overeind de belofte dat de Heilige Geest nu Christus is weggenomen als andere Trooster gegeven is om de WERELD te overtuigen van zonde, ongerechtigheid en oordeel.
Ieder mens heeft een godsbesef en de mens die God eerlijk zoekt krijgt hulp van de Heilige Geest zodat Hij getrokken wordt door de Vader.
Mattheus 15 gaat weer over die vrome Farizeeërs die met het vingertje naar de discipelen kwamen wijzen en de Heer wijst hen op het feit dat ze niet de wet onderhouden t.a.v. het ouders want zij maakten de wet krachteloos door er een eigen wet overheen te leggen. Lees maar in vers 6.
En dan komt dat plantje van jou erbij omdat de Farizeeërs boos waren en veinsden en zij wezen God af en Jezus Christus zo kon God niet planten laat staan de wasdom geven. Het gaat dus weer om het verwerpen van de mens eerst en dan kan God zijn werk niet doen.

Romeinen 9 vers 16 Hier gaat ook wat ik eerder heb gezegd dat de meerder de minderen zou dienen, dit gaat over Jacob en Ezau.
Is er onrechtvaardigheid bij God? Zoals jij het stelt wel, want dat is die akelige leer van uitverkiezing, die jongeren hier op Urk ervaren als, lekker erop los leven want als ik er niet bij hoor, heb ik tenminste een leuk leven gehad, want jouw leer wordt hier verkondigd en is een dwaling.
En dan zegt de Heer jouw citaat, maar tegen Mozes. En dan gaat het over lo-ruchama en lo-ammi.
Als het volk Hem niet blieft dan zal God Zich niet over hen ontfermen en is het niet Zijn volk en dat is de huidige staat van Israël. Niet van de heidenen want God heeft tot de heidenen gesproken en tot Israël: "Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen." Dat is pas evangelie prediken EricJan, dat is een blijde boodschap, maar mensen uitsluiten en het God in Zijn schoenen schuiven...sorry dan heb je de genade niet begrepen.
ericjan
Man/Vrouw: M

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
elaas maakt deze beste man fouten in zijn preek. :(
Jij zelf draait het om, God kiest uit wie Hij wil en verwerpt wie Hij wil leert de bijbel, de citaten heb ik je meerdere keren aangereikt.
Je kunt stellen dat je het er niet mee eens bent, maar jij bepaalt niet wat "fout " is.
Zoals je wilt, ik hoor fouten. Ik bepaal voor mijzelf namelijk wat wel bijbels ondersteund wordt en wat niet, zoals wordt opgedragen niet blindelings achter leraren aan te lopen.
Die" fouten " heb ik niet gehoord, maar ik begrijp dat je de leer van de uitverkiezing onderstreept en alle teksten die je noemt geven juist aan dat God pas verwerpt nadat Hij is verworpen en dat God de mens aanstelt tot zonen en erfgenaam op basis van geloof.
Tsja, de bijbel citaten zeggen het woordelijk, je wilt het alleen niet lezen omdat je anders geleerd hebt.

Leg mij nu eens de onderstaande verzen uit met jou visie dan svp? Hoe lees jij (die zegt letterlijk te lezen) dan onderstaande citaten van Jezus?

65 En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.

Matteus 15
13 Maar Hij antwoordde en zei: Elke plant die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgetrokken worden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Zoals je wilt, ik hoor fouten. Ik bepaal voor mijzelf namelijk wat wel bijbels ondersteund wordt en wat niet, zoals wordt opgedragen niet blindelings achter leraren aan te lopen.
Ik loop ook niet achter leraren aan, goddank, maar jij begon ergens over die vreemde Barth Repko of zoiets en daar heulde je mee, daar houd ik niet van.
Ik heb totaal geen interesse in zulke mensen met zoveel bombarie op de klaagmuur.
Los van wat hij gelooft.
Ik hoorde wellicht dingen die ik anders zie en beleef , maar of die ander het dan fout heeft, is nog maar de vraag.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

sja, de bijbel citaten zeggen het woordelijk, je wilt het alleen niet lezen omdat je anders geleerd hebt.

EricJan, leg mij eens uit hoe jij weet wat ik niet wil lezen en wat ik anders geleerd heb.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ohannes 6:65

Matteus 15
Heb ik al tekst voor tekst uitgelegd dat ga ik niet weer doen.
Lees je het wel? Of ben je bezig met kopiëren en plakken want dat idee heb ik.
Za Mrt 01, 2014 10:34 am Hier staat het.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Tsja, de bijbel citaten zeggen het woordelijk, je wilt het alleen niet lezen omdat je anders geleerd hebt.
Ik word hier toch wel iepig van want ik heb tekst voor tekst beantwoord en dan mij iets verwijten over wat JIJ vermeent dat ik geleerd heb.
Beetje slap en heel flauw. Ga nu niet op de man spelen dat siert niemand.
Jij bepaalt niet wat ik heb geleerd, zeker als je de post blijkbaar niet hebt gelezen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Ik word hier toch wel iepig van want ik heb tekst voor tekst beantwoord en dan mij iets verwijten over wat JIJ vermeent dat ik geleerd heb.
Beetje slap en heel flauw. Ga nu niet op de man spelen dat siert niemand.
Jij bepaalt niet wat ik heb geleerd, zeker als je de post blijkbaar niet hebt gelezen.
Uiteraard bepaal ik niet, maar ik herken dat je hetgeen je geleerd hebt hanteert boven hetgeen in de bijbel staat, want al staat het er woordelijk, je kiest er toch voor om het te negeren.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ach als je mij monddood wilt maken is mij dat prima, want nu heb je geen argumenten meer. En wijst steeds naar dingen die ik geleerd zou kunnen hebben...
Nogmaals ik ben 66 en jij weet absoluut niet wat ik in mijn leven geleerd heb en je herkenning is wazig en op niets gebaseerd.
En dat is niet zo erg, maar vervolgens beschuldig je mij van het negeren van Gods Woord, dus ik laat het hierbij.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

maar ik herken dat je hetgeen je geleerd hebt hanteert boven hetgeen in de bijbel staat,

Ik sta open voor kritiek maar hoe herken jij dit dan?
ericjan

Bericht door ericjan »

ericjan schreef:Romeinen 9
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Matteus 15

Wilsophie schreef:Als ik even Johannes 6 vers 65 neem Eric-Jan dan staat er wel eerst iets geschreven voordat deze conclusie komt namelijk dat er sommige onder de toehoorders waren die niet geloofden, het gaat om hen die Hem zouden verraden en daarom zegt hij dat het hem gegeven is door Zijn Vader en de Vader geeft geen geloof, maar geeft genade aan hen die Hem zoeken want dan laat Hij Zich vinden.

Nee, ik lees toch duidelijk dat de toehoorders die niet geloofden dus niet door God naar Jezus gestuurd zijn, dat is de conclusie.

Wilsophie schreef:Johannes 6 vers 44 gaat over hen die opstaan op de Jongste of laatste dag en dat zijn niet de gelovigen uit deze bedeling, die wachten en staan op veel eerder namelijk bij de opname.

Volgens mij betekent het gewoon dat God ook deze mensen die opstaan de laatste dag, zal aanraken zodat ze Jezus zullen erkennen.

Ieder mens heeft een godsbesef en de mens die God eerlijk zoekt krijgt hulp van de Heilige Geest zodat Hij getrokken wordt door de Vader.

Volgens mij is het echt andersom, wie getrokken wordt door de Vader naar Christus zal Hem vinden.

Mattheus 15 gaat weer over die vrome Farizeeërs die met het vingertje naar de discipelen kwamen wijzen en de Heer wijst hen op het feit dat ze niet de wet onderhouden t.a.v. het ouders want zij maakten de wet krachteloos door er een eigen wet overheen te leggen. Lees maar in vers 6.
En dan komt dat plantje van jou erbij omdat de Farizeeërs boos waren en veinsden en zij wezen God af en Jezus Christus zo kon God niet planten laat staan de wasdom geven. Het gaat dus weer om het verwerpen van de mens eerst en dan kan God zijn werk niet doen.

Nee, Jezus laat juist zien dat de farizeeërs niet tot de planten horen die God gepland heeft en dus door Hem worden uitgetrokken.
Jezus schenkt er daarom ook weinig aandacht aan, want Hij weet dat de Farizeeërs niet door God zijn gepland voor het evangelie.

Romeinen 9 vers 16 Hier gaat ook wat ik eerder heb gezegd dat de meerder de minderen zou dienen, dit gaat over Jacob en Ezau.
Is er onrechtvaardigheid bij God? Zoals jij het stelt wel, want dat is die akelige leer van uitverkiezing,

Nee geen leer, zo staat het in de bijbel, alleen jij legt het anders uit zoals de kerkleer het ook uitlegt.
Romeinen 9 laat juist zien: Het lijkt akelig die uitverkiezing, maar dat is het niet, want is er onrechtvaardigheid bij God?
Als dit niet over uitverkiezing zou gaan had die vraag er helemaal net achter gehoeven, toch? De vraag laat juist zien dat het onrechtvaardig lijkt voor de leek maar dat het niet onrechtvaardig is.

die jongeren hier op Urk ervaren als, lekker erop los leven want als ik er niet bij hoor, heb ik tenminste een leuk leven gehad, want jouw leer wordt hier verkondigd en is een dwaling. En dan zegt de Heer jouw citaat,

Nee, want God kent onze ziel als voor onze geboorte zegt de bijbel.
Daarbij ken ik mensen genoeg die er vroeger op los geleefd hebben en op zeer bijzondere wijze zijn aangeraakt door God waardoor ze ineens gingen geloven in Jezus.

Als het volk Hem niet blieft dan zal God Zich niet over hen ontfermen en is het niet Zijn volk en dat is de huidige staat van Israël.

Dat staat niet in de bijbel Wilsophie.
Want God zegt Ik ontferm me over wie Ik wil, en verhard me over wie Ik wil, geen woord over geloof.
Daar komen de vele citaten bij tav Israel in de profetieën die aangeven dat God de zonden van israel zal vergeven, reinigen, niet meer aan denken, zalig maken, zoals er al vele malen heb onderbouwd met de bijbel citaten daarover.

Eerst Israel heroprichten en daarna pas de geest van geloof over Israel leren de profetie en NIET andersom..
Nergens in die profetieën staat dat Israel eerst tot geloof moet komen om dan het Beloofde land terug te krijgen.
En waarom zou God dan zijn geest van geloof nog moeten geven? Israel zou dan toch al geloven? Dus je draait het om Wilsophie.