callista schreef: ↑29 mei 2021, 15:33
Voor de Jezus zoals beschreven in de evangeliën zie ik geen enkel bewijs.
Dat is nogal een onhandig en zinloos statement. Je hoort nooit iemand zeggen: 'Voor de Nero van Tacitus zie ik geen enkel bewijs' of 'voor de Julius Caesar van Julius Caesar zie ik geen enkel bewijs'. Terwijl dat bronnen zijn die geschreven zijn met een duidelijke, en de feiten verdraaiende agenda. Iedereen snapt dat Nero en Caesar gewoon hebben bestaan, grofweg in de versie die iedereen kent, maar dat de geschreven bronnen kritisch moeten worden gelezen.
Buiten de Bijbel om is er eigenlijk niets bekend of het is een interpolatie [Josephus b.v.]
Dat is geen feit, maar jouw onjuist geïnformeerde opvatting. Buiten de Bijbel, die op zichzelf uit tientallen verschillende geschriften bestaat, wordt (Jezus) Christus o.a. genoemd door Josephus, Tacitus, Suetonius en Plinius. Dat is precies wat je zou verwachten.
Zoals al eerder gezegd.....
Die zie ik als een literaire constructie, opgebouwd vanuit teksten vanuit het OT.
Zoals o.a. hier in Jesaja 7:14, wat helemaal niet over Jezus gaat....maar een profetie is die al vervuld is in Hizkia, door het Teken aan Achaz..[Jesaja 9:5]
Daarmee kun je slechts het ontstaan van een klein deel van de evangeliën verklaren. Je verklaring schiet dus schromelijk tekort. Je kunt bijv. niet uit profetieën verklaren waarom de 'koningsheerschappij van God' zo prominent voorkomt in de evangeliën, noch de duiveluitdrijvingen of de vele gelijkenissen. Ook niet de kruisiging als daar geen historisch feit van de kruisiging van Jezus achter ligt.
Er zal waarschijnlijk wel een Jezus hebben rondgelopen...een rabbi, prediker of iemand die genezingen deed, een soort goeroe of zo.
Maar niet iemand uit een maagd geboren of aan het kruis is gestorven voor de zonden van de mens en ook nog eens God is volgens de visie van het christendom.
Dit topic gaat over de historische Jezus; daar hoort wat je in de laatste zin schrijft niet bij (afgezien van de kruisiging op zichzelf). Kortom, wat je hier zegt is dat Jezus gewoon een historisch persoon is geweest. Prima, maar waarom winkel je dan bij de pseudogeschiedenisbeoefenaars voor implausibele argumenten?