Wat is een offer?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Wat is een offer?
De Bijbel kent vele soorten offers, maar het gaat me even om het offer van Abram wat toch veel vragen oproept omdat God toch mensenoffer gruwelt.
Zomaar ergens "binnenkomen".
in verband met het offeren van Izaak, vinden er twee uitzonderlijke dingen plaats.
Ten 1e
Het is een mensenoffer
Izaak wordt levend op het altaar gebonden om geofferd te worden aan God
Terwijl het offeren van mensen, juist een gruwel is voor God. (Deut.12:3,10; Jer.32:35)
Ten 2e:
Hetgeen geofferd wordt aan God, wordt nooit levend op het altaar gelegd, om daarna op het
altaar geslacht te worden.
Hetgeen geofferd wordt, wordt bij of naast het altaar, geslacht.
En pas nadat het geslacht is, wordt het geslachte op het altaar gelegd en aan God geofferd.
Er mochten dus geen levende offeranden op het altaar, maar dode offeranden;
En wanneer deze dode offeranden, Gode welbehaaglijke zijn, dan komen deze dode offeranden
op het altaar tot leven.
Datgene wat gedood is, en daarna op het altaar gebracht wordt tot offerande aan God, komt
dan tot leven
Want als het een Gode welbehaaglijke offerande is, neemt God deze offerande door Zijn Vuur,
tot Zich.
Deze offerande stijgt op tot God, want deze offerande wordt door Gods Vuur, levend gemaakt
Deze offerande zal dan van materie, overgaan naar geest.
Een beetje gruwelijk, maar misschien komen we dan uit bij het offer van Kain en Abel. Misschien ken je het schoolplaatje waar de rook van Kain naar benden ging. Dat kan natuurlijk niet, maar zo moesten we begrijpen dat het niet aanvaard werd.
Nu ook naar het offer aan het kruis. Was dat een offer, was het een offertel, was het een slachting?
Jesaja 53 vers 7 zegt dat het een slachtbank was en daarmee wordt tevens duidelijk dat de kruisiging van de HEERE Jezus, geen offer was.
Het kruis was de slachtbank, en als het Lam Gods werd Hij daar ter slachting geleid (Jes.53:7)
Zijn Lichaam veranderde niet en steeg niet op tot God, maar werd begraven in een nieuw graf
Pas na Zijn opstanding steeg Hij op tot God, als een Levende, Heilige, Welriekende, en Gode
Welbehagelijke Offerande. Nooit begreep ik wat een welriekend en Gode welbehaaglijk offer was, dat kan toch niet op een slachtbank. Dat is nooit welriekend en welbehagelijk toch?
Even naar het begrip "brandoffer"
Brandoffer = hlu = Olah = Opstijgen; Opklimmen
= Vrijwillige, welriekende, en Gode welbehaaglijke offerande.
En de offerande op het altaar, wordt pas levend (= stijgt op), nadat de offerande geslacht en
gestorven is naast, danwel nabij het altaar.
Over alle offers valt veel te zeggen, maar ik beperk me even tot het offer aan het kruis, als dat al een welriekend offer was, want nogmaals het was een slachtbank en had dat een doel?
De Bijbel maakt onderscheid in het lijden en sterven van Jezus en Zijn opstanding. Er liggen ook drie dagen in het graf tussen.
En mijn punt is dat ook wij als gelovigen onze lichamen zouden stellen tot een levend en welriekend en welbehaagelijk offer. Hoe doe je dat?
in verband met het offeren van Izaak, vinden er twee uitzonderlijke dingen plaats.
Ten 1e
Het is een mensenoffer
Terwijl het offeren van mensen, juist een gruwel is voor God. (Deut.12:3,10; Jer.32:35)
Ten 2e:
Hetgeen geofferd wordt aan God, wordt nooit levend op het altaar gelegd, om daarna op het
En pas nadat het geslacht is, wordt het geslachte op het altaar gelegd en aan God geofferd.
Er mochten dus geen levende offeranden op het altaar, maar dode offeranden;
En wanneer deze dode offeranden, Gode welbehaaglijke zijn, dan komen deze dode offeranden
op het altaar tot leven.
Datgene wat gedood is, en daarna op het altaar gebracht wordt tot offerande aan God, komt
dan tot leven
Want als het een Gode welbehaaglijke offerande is, neemt God deze offerande door Zijn Vuur,
tot Zich.
Deze offerande stijgt op tot God, want deze offerande wordt door Gods Vuur, levend gemaakt
Een beetje gruwelijk, maar misschien komen we dan uit bij het offer van Kain en Abel. Misschien ken je het schoolplaatje waar de rook van Kain naar benden ging. Dat kan natuurlijk niet, maar zo moesten we begrijpen dat het niet aanvaard werd.
Nu ook naar het offer aan het kruis. Was dat een offer, was het een offertel, was het een slachting?
Jesaja 53 vers 7 zegt dat het een slachtbank was en daarmee wordt tevens duidelijk dat de kruisiging van de HEERE Jezus, geen offer was.
Het kruis was de slachtbank, en als het Lam Gods werd Hij daar ter slachting geleid (Jes.53:7)
Zijn Lichaam veranderde niet en steeg niet op tot God, maar werd begraven in een nieuw graf
Pas na Zijn opstanding steeg Hij op tot God, als een Levende, Heilige, Welriekende, en Gode
Welbehagelijke Offerande. Nooit begreep ik wat een welriekend en Gode welbehaaglijk offer was, dat kan toch niet op een slachtbank. Dat is nooit welriekend en welbehagelijk toch?
Even naar het begrip "brandoffer"
En de offerande op het altaar, wordt pas levend (= stijgt op), nadat de offerande geslacht en
gestorven is naast, danwel nabij het altaar.
Over alle offers valt veel te zeggen, maar ik beperk me even tot het offer aan het kruis, als dat al een welriekend offer was, want nogmaals het was een slachtbank en had dat een doel?
De Bijbel maakt onderscheid in het lijden en sterven van Jezus en Zijn opstanding. Er liggen ook drie dagen in het graf tussen.
En mijn punt is dat ook wij als gelovigen onze lichamen zouden stellen tot een levend en welriekend en welbehaagelijk offer. Hoe doe je dat?
-
Re: Wat is een offer?
In 1 Kron. 29:21 staat" En zij offerden den HEERE slachtofferen; ook offerden zij den HEERE brandofferen, des anderen morgens van die dag, 1000 varren, 1000 rammen, 1000 lammeren, met hun drankofferen [ = plengoffers]; en slachtofferen in menigte, voor gans Israel.
Offeren = alah = optrekken; omhoog stijgen; opvaren.
Dit "offeren" vond plaats in 2 dagen [ kenmerkend voor onze bedeling].
het was niet alleen de lof die tot God opsteeg, via hun mond, uit :20, maar zij offerden zichzelf [ via die dieren] in de praktijk van hun leven, tot lof en dienst aan de HEERE.
Zo staat er dan in Rom. 11:36; 12:1
Want uit Hem en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Ik bid u dan broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke Godsdienst.
1000: spreekt van eeuwigheid.
Dus van eeuwige "lof en aanbidding"; van eeuwige dienst aan Hem.
Dat is waar wij onze lichamen toe zouden stellen.
Offeren = alah = optrekken; omhoog stijgen; opvaren.
Dit "offeren" vond plaats in 2 dagen [ kenmerkend voor onze bedeling].
het was niet alleen de lof die tot God opsteeg, via hun mond, uit :20, maar zij offerden zichzelf [ via die dieren] in de praktijk van hun leven, tot lof en dienst aan de HEERE.
Zo staat er dan in Rom. 11:36; 12:1
Want uit Hem en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Ik bid u dan broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke Godsdienst.
1000: spreekt van eeuwigheid.
Dus van eeuwige "lof en aanbidding"; van eeuwige dienst aan Hem.
Dat is waar wij onze lichamen toe zouden stellen.
-
Soms denk ik wel eens dat Satan daar bij God op aandrong, zoals zoiets ook bij Job gebeurde. Een beproeving van zijn geloof. Ook de heidenen offerden hun kinderen.Wilsophie schreef:De Bijbel kent vele soorten offers, maar het gaat me even om het offer van Abram wat toch veel vragen oproept omdat God toch mensenoffer gruwelt.
Ten 1e
Het is een mensenoffer
Het was heel bizar. De zoon op wie de belofte rustte. Maar Abraham overlegde bij zichzelf dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken. En hij kreeg hem als het ware daaruit ook terug. (Hebr.11:18,19)
Hij zei ook tegen de knechten dat zij samen bij hen zouden terugkeren. Gen.22:5.
Dat het hier om een levende offerande op het altaar ging in afwijking van andere offers, had ik me nog nooit gerealiseerd.Ten 2e:
Dit is dan ook een extra heenwijzing naar het offer van Jezus.
Dat vind ik nu wel weer vreemd. Jij gelooft dus in een geestelijk voortbestaan van die dieren voor Gods aangezicht?Er mochten dus geen levende offeranden op het altaar, maar dode offeranden;
op het altaar tot leven.
dan tot leven
tot Zich.
Het woord "offertel" ken ik niet. Van de mensen uit was het een slachting, maar vanuit Gods oogpunt een offer van het Liefste wat Hij had.Nu ook naar het offer aan het kruis. Was dat een offer, was het een offertel, was het een slachting?
Het zou een vergelijking kunnen zijn van de wedergeboorte. het sterven aan jezelf.Even naar het begrip "brandoffer"
gestorven is naast, dan wel nabij het altaar.
over dat brandoffer kopieer ik even iets van internet, geschreven door Peter Steffens. Ik heb daarvan ook een preek hierover gehoord.
Nu is het eveneens belangrijk om te weten wat de Here God precies aan Abraham vroeg. Om die vraag te beantwoorden zullen we ons weer op de context van de Bijbel als geheel moeten concentreren en zullen we ook opnieuw een kijkje nemen in de Hebreeuwse tekst.
Vrijwel alle Nederlandse vertalingen gebruiken in dit Bijbelgedeelte het begrip ‘brandoffer’. Dit woord is afkomstig uit de Griekse en de Latijnse vertaling van dit gedeelte. In de Latijnse Bijbelvertaling staat het woord holocaustum, wat letterlijk ‘brandoffer’ betekent4. Toch spreekt het Hebreeuwse woord dat hier staat op geen enkele wijze van verbranden of van vuur.
Nu maakt het boek Leviticus wel degelijk expliciet melding van ‘een offer gemaakt door vuur’, maar de Hebreeuwse woorden die in dat geval worden gebruikt, vinden we niet terug in Genesis 22.
Het Hebreeuwse woord dat in Genesis 22 gebruikt wordt is het woord olá (עֹלָה). Het is een erg specifiek woord. Het betekent letterlijk iets dat ‘opgaat’ of ‘opstijgt’.
De Naardense Bijbelvertaling vertaalt het terecht met ‘opgangsgave’. De olá zegt niet zozeer iets over de wijze waarop het offer moet worden gebracht, maar over het doel van het offer, het is iets dat in zijn geheel voor de Here God is. Zo is de Here Jezus de volmaakte ‘opgangsgave’. Om dat een olá volledig was toegewijd aan de Here God, mocht er niet van worden gegeten, dit in tegenstelling tot andere offers, waarbij zowel degene die het offer brengt als de priesters van het offer mochten eten.
De opgangsgave is een van de vrijwillige offers, terwijl er ook verplichte offers waren. Bij het brengen van een ‘opgangsgave’ legde je een dier in jouw plaats op het altaar en het werd geofferd als een verzoeningsoffer5 (zie Leviticus 1:4).
Wanneer de Bijbel spreekt van ‘een offer gemaakt door vuur’, dat wordt daar niet het woord olá (עֹלָה) gebruikt, maar het woord iesjeh (אִשֶּׁה). Er zijn zelfs teksten waar de olá en de iesjeh naast elkaar worden gebruikt, zoals in Leviticus 23:37. Helaas maken veel Bijbelvertalingen geen consequent onderscheid tussen deze twee specifieke Hebreeuwse begrippen. Maar met behulp van de Strong-nummers6 is vrij eenvoudig te achterhalen wat er in de Hebreeuwse grondtekst wordt gebruikt.
http://www.petersteffens.nl/artikelen/o ... izaak.html
In de eerste plaats is het nodig dat we ons overgeven aan Jezus Christus. Dan mag Hij het te zeggen hebben in ons leven. We leven in liefde en gehoorzaamheid aan Hem. Niet meer mijn ik, maar Christus.Over alle offers valt veel te zeggen, maar ik beperk me even tot het offer aan het kruis, als dat al een welriekend offer was, want nogmaals het was een slachtbank en had dat een doel?
Daardoor ontvangen we de Heilige Geest die ons zal leiden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Heel mooi opgemerkt want Abraham deed deze afschuwelijke opdracht omdat hij geloofde in de opstanding en ik ben heel blij dat je de tekst uit Hebr. aanhaalt en wat hij zei tegen zijn knechten, dat is toch een prachtig illustratie ook van de terugkeer van de Here Jezus in de toekomst.="Adinomis"
Soms denk ik wel eens dat Satan daar bij God op aandrong, zoals zoiets ook bij Job gebeurde. Een beproeving van zijn geloof. Ook de heidenen offerden hun kinderen.
Het was heel bizar. De zoon op wie de belofte rustte. Maar Abraham overlegde bij zichzelf dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken. En hij kreeg hem als het ware daaruit ook terug. (Hebr.11:18,19)
Hij zei ook tegen de knechten dat zij samen bij hen zouden terugkeren. Gen.22:5.
Dank je wel.
Dat het hier om een levende offerande op het altaar ging in afwijking van andere offers, had ik me nog nooit gerealiseerd.
Dit is dan ook een extra heenwijzing naar het offer van Jezus.
Nee ik ook niet, maar ik kwam ertoe n.a.v. het offer van Jeftha t.a.v. zijn dochter want je neemt maar klakkeloos aan dat Jeftha zijn dochter had vermoord, daar werd dan wat omheen gepredikt, maar eigenlijk leerde men dat en dat blijkt niet zo te zijn, als je offeren toedicht zoals dat ging bij Abraham namelijk, iets aanbieden aan de Heer of iemand aanbieden om in Zijn dienst te arbeiden zoals die dochter in de tempel ging arbeiden en daar waren voorwaarden aan verbonden en die voorwaarden waren een reden om haar maagdom te bewenen.
Nee hoor dat geloof ik niet. Misschien ben ik dan niet duidelijk geweest.Dat vind ik nu wel weer vreemd. Jij gelooft dus in een geestelijk voortbestaan van die dieren voor Gods aangezicht?
Sorry dat moet een offerte zijn. Dus een aanbod of aanbieding.Het woord "offertel" ken ik niet. Van de mensen uit was het een slachting, maar vanuit Gods oogpunt een offer van het Liefste wat Hij had.
Wedergeboorte heeft idd alles te maken met dood en opstanding, maar niet met de slachting aan het kruis, Jesaja brengt ook onderscheid aan wat het doel was van het lijden en wat de functie was van de dood van de Here Jezus en wedergeboorte door de opstanding is eigenlijk onder het Oude verbond nog niet breed uitgelegd. Daarom wist NIcodemus niet wat dat was.Het zou een vergelijking kunnen zijn van de wedergeboorte. het sterven aan jezelf.
over dat brandoffer kopieer ik even iets van internet, geschreven door Peter Steffens. Ik heb daarvan ook een preek hierover gehoord.
-
Ineke, ik vind het altijd zo bijzonder dat er juist staat dat wij onze "lichamen" moeten stellen tot een Gode welbehaaglijk offer of offerande.
En dan kom je weer in de knoei met de begrippen van ziel en lichaam die zo verward zijn geraakt dat we in de Bijbel geen onderscheid terugvinden.
Omdat het woord lichaam in het Hebreeuws niet voorkomt, wel in het Grieks. En wat staat daar dan voor het woord "lichaam"... Soma?
En dan kom je weer in de knoei met de begrippen van ziel en lichaam die zo verward zijn geraakt dat we in de Bijbel geen onderscheid terugvinden.
Omdat het woord lichaam in het Hebreeuws niet voorkomt, wel in het Grieks. En wat staat daar dan voor het woord "lichaam"... Soma?
-
Soma is inderdaad het Griekse woord voor lichaam.Wilsophie schreef:Ineke, ik vind het altijd zo bijzonder dat er juist staat dat wij onze "lichamen" moeten stellen tot een Gode welbehaaglijk offer of offerande.
In het Hebreeuws bestaat er geen woord voor lichaam, behalve in de joodse literatuur, en dat het een woord is dat de [kabbalisten] zelf hebben gemaakt, als "golem" , een term met een occulte achtergrond.
Men heeft dus zelf letters bij elkaar gezocht om het begrip "lichaam" weer te geven.
Men heeft dat gedaan omdat de Bijbel daar helemaal geen woord voor heeft. Het bestaat dus niet.
God heeft in de mens geblazen de neshamah der levens en "....alzo werd de mens tot levende ziel" [ en niet: alzo kreeg]. De mens heeft dus niet een ziel, maar WERD een levende ziel. De mens IS een ziel.
-
Een offer is :
Iets geven iets aanbieden,
Iets geven aan iets of iemand ,
Iets opgeven
Iets opgeven voor iets of iemand,
Iets waardevols geven,
Iets wat je eigenlijk niet missen wilt of niet missen kunt geven,
Iets waar je zeer veel van houdt geven,
Iets wat van zeer grote waarde is opgeven
Die Iemand kan zijn: jezelf, je GOD, je gezin, je vrouw je kind, de ander.
Iets opgeven terwille van de situatie,
Iets geven of opgeven waardoor het in de toekomst beter wordt voor jezelf of voor iets of iemand anders,
Je leven geven, je lichaam, je ziel, je verstand, je gevoel, je geld, je geluk, je materie, je baan, je hobby geven of opgeven voor iets of iemand met een bepaalde reden, uit liefde, uit nood ,uit overtuiging, uit plicht , uit geloof.
Jezelf verloochenen en weggeven,
Offer is een actie waarmee er in de toekomst iets veranderd , Liefst verbetert, je offert een schaakstuk of damsteen op zodat je straks een betere positie hebt in het schaakspel,
Een offer breng je: ten teken van liefde, onderwerping, eerbied, dankbaarheid, uit nood ,Hulde, erkentelijkheid ,Gehechtheid ,martelaar .
Een offer is iets belangrijks geven ten behoeve van een ander.
Door een offer te brengen hoop je dat je wens uitkomt ,je gebed verhoort wordt, je zonden weggenomen en vergeven worden, of e wilt iemand bedanken, je zoekt Reiniging, verzoening, hulp vragen, je wilt liefde uiten, Dankbaarheid uiten, vriendschap sluiten, relatie aangaan met iemand en dat bevestigen.
Offer is iets voor iemand over hebben.
Efeze 5 :
En wandelt als kinderen van God in de liefde Wees navolgers van God, kijk naar Jezus , hij heeft ons zo liefgehad dat hij zichzelf heeft overgegeven Als een offerande en als slacht offer Voor God, tot een welriekende reuk .
Offer is een gave ter Bevordering van een bepaald doel, Een gave voor de dienst aan GOD,
het beste van je oogst, de eerstelingen, het beste van je dieren, Je tienden geld, een gave voor de kerk, het gebouw, de tempel, voor de dienaren des woords de priesters, geven.
Wij brengen GOD lofoffers, de vrucht van onze lippen, we zingen, bidden, danken.
Wij geven God ons lichaam om een levend offer te geven, en alles wat we doen en laten, en in ons lichaam verrichten, is voor en aan de heere ,Toegewijd aan GOD, om Ten dienste te staan van de gerechtigheid, ipv de zonde.
Opdat in ons lichaam hetzij wij leven hetzij wij sterven Christus zal en mag worden grootgemaakt.
Offeren is iets aanbieden, geven naar vermogen, wat geef jij?
Jezus offerde zijn leven opdat wij echt kunnen leven, opdat wij contact met GOD de VADER kunnen krijgen .
Door het offer van Christus zijn wij verlost van onze zonden .
Een offer is God dienen met heel je hart, heel je leven, met alles wat je hebt, en bent.
Hebreeën 13.
offeren is spreken met God en spreken over God dwz evangeliseren, GOD die zijn zoon Offerde voor alle mensen.
Offeren is echte liefde,
uitgebeeld door JC aan het kruis van GOLgotha.
Offer is : aanbieding, gave, gift, opoffering, Daad van geven, Geschenk, Offerande, Ontzegging, slacht offer,
Iets geven iets aanbieden,
Iets geven aan iets of iemand ,
Iets opgeven
Iets opgeven voor iets of iemand,
Iets waardevols geven,
Iets wat je eigenlijk niet missen wilt of niet missen kunt geven,
Iets waar je zeer veel van houdt geven,
Iets wat van zeer grote waarde is opgeven
Die Iemand kan zijn: jezelf, je GOD, je gezin, je vrouw je kind, de ander.
Iets opgeven terwille van de situatie,
Iets geven of opgeven waardoor het in de toekomst beter wordt voor jezelf of voor iets of iemand anders,
Je leven geven, je lichaam, je ziel, je verstand, je gevoel, je geld, je geluk, je materie, je baan, je hobby geven of opgeven voor iets of iemand met een bepaalde reden, uit liefde, uit nood ,uit overtuiging, uit plicht , uit geloof.
Jezelf verloochenen en weggeven,
Offer is een actie waarmee er in de toekomst iets veranderd , Liefst verbetert, je offert een schaakstuk of damsteen op zodat je straks een betere positie hebt in het schaakspel,
Een offer breng je: ten teken van liefde, onderwerping, eerbied, dankbaarheid, uit nood ,Hulde, erkentelijkheid ,Gehechtheid ,martelaar .
Een offer is iets belangrijks geven ten behoeve van een ander.
Door een offer te brengen hoop je dat je wens uitkomt ,je gebed verhoort wordt, je zonden weggenomen en vergeven worden, of e wilt iemand bedanken, je zoekt Reiniging, verzoening, hulp vragen, je wilt liefde uiten, Dankbaarheid uiten, vriendschap sluiten, relatie aangaan met iemand en dat bevestigen.
Efeze 5 :
En wandelt als kinderen van God in de liefde Wees navolgers van God, kijk naar Jezus , hij heeft ons zo liefgehad dat hij zichzelf heeft overgegeven Als een offerande en als slacht offer Voor God, tot een welriekende reuk .
Offer is een gave ter Bevordering van een bepaald doel, Een gave voor de dienst aan GOD,
het beste van je oogst, de eerstelingen, het beste van je dieren, Je tienden geld, een gave voor de kerk, het gebouw, de tempel, voor de dienaren des woords de priesters, geven.
Wij brengen GOD lofoffers, de vrucht van onze lippen, we zingen, bidden, danken.
Wij geven God ons lichaam om een levend offer te geven, en alles wat we doen en laten, en in ons lichaam verrichten, is voor en aan de heere ,Toegewijd aan GOD, om Ten dienste te staan van de gerechtigheid, ipv de zonde.
Opdat in ons lichaam hetzij wij leven hetzij wij sterven Christus zal en mag worden grootgemaakt.
Offeren is iets aanbieden, geven naar vermogen, wat geef jij?
Jezus offerde zijn leven opdat wij echt kunnen leven, opdat wij contact met GOD de VADER kunnen krijgen .
Een offer is God dienen met heel je hart, heel je leven, met alles wat je hebt, en bent.
Hebreeën 13.
offeren is spreken met God en spreken over God dwz evangeliseren, GOD die zijn zoon Offerde voor alle mensen.
Offeren is echte liefde,
uitgebeeld door JC aan het kruis van GOLgotha.
Offer is : aanbieding, gave, gift, opoffering, Daad van geven, Geschenk, Offerande, Ontzegging, slacht offer,
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
-
Precies dat is zo Angel.
Niettemin kent het Jodendom uiteraard veel meer offers binnen het regiem van de wetgeving en dan zie je het onderscheid tussen bijvoorbeeld, een brandoffer en een schuldoffer en een zoenoffer allemaal beschreven met voorwaarden in Leviticus.
Buitengewoon leerzaam.
Want het mooiste offer voor mij bracht de Heer niet aan het kruis, maar in Zijn opstanding want toen bood Hij a.h.w. mij aan aan de Vader. En dat is precies wat jij omschrijft. Dat was pas welriekend en Gode welbehaaglijk, wij zijn als gelovigen het loon van het offer op Golgotha, daar keek de Heer naar uit, Hij zag op de vergelding des loons. En dat zijn alle gelovigen. Dat is zo geweldig dat we vanuit de opstanding mogen leven en Hem dienen, en dat we daardoor eeuwig en onvergankelijk Leven mochten ontvangen.
Niettemin kent het Jodendom uiteraard veel meer offers binnen het regiem van de wetgeving en dan zie je het onderscheid tussen bijvoorbeeld, een brandoffer en een schuldoffer en een zoenoffer allemaal beschreven met voorwaarden in Leviticus.
Buitengewoon leerzaam.
Want het mooiste offer voor mij bracht de Heer niet aan het kruis, maar in Zijn opstanding want toen bood Hij a.h.w. mij aan aan de Vader. En dat is precies wat jij omschrijft. Dat was pas welriekend en Gode welbehaaglijk, wij zijn als gelovigen het loon van het offer op Golgotha, daar keek de Heer naar uit, Hij zag op de vergelding des loons. En dat zijn alle gelovigen. Dat is zo geweldig dat we vanuit de opstanding mogen leven en Hem dienen, en dat we daardoor eeuwig en onvergankelijk Leven mochten ontvangen.
-
ineke-kitty schreef:Soma is inderdaad het Griekse woord voor lichaam.Wilsophie schreef:Ineke, ik vind het altijd zo bijzonder dat er juist staat dat wij onze "lichamen" moeten stellen tot een Gode welbehaaglijk offer of offerande.
In het Hebreeuws bestaat er geen woord voor lichaam, behalve in de joodse literatuur, en dat het een woord is dat de [kabbalisten] zelf hebben gemaakt, als "golem" , een term met een occulte achtergrond.
Men heeft dus zelf letters bij elkaar gezocht om het begrip "lichaam" weer te geven.
Men heeft dat gedaan omdat de Bijbel daar helemaal geen woord voor heeft. Het bestaat dus niet.
God heeft in de mens geblazen de neshamah der levens en "....alzo werd de mens tot levende ziel" [ en niet: alzo kreeg]. De mens heeft dus niet een ziel, maar WERD een levende ziel. De mens IS een ziel.
O dat is mooi uitgelegd want ergens anders is het aan de orde wat er nu precies naar de hemel gaat en wat naar het dodenrijk.
Ik denk wel eens dat men het begrip van "drie-enigheid" ook op de mens wil toepassen, maar ook de mens is gewoon één. En bestaat niet uit "delen".
Wat wij offeren is dus ons wezen onze ziel eigenlijk, zeg ik dat goed? Want ik denk eraan omdat men altijd roept tegen rokers, "je lichaam is een tempel van de Heilige Geest, dus je mag niet roken, geen varkensvlees eten enz..." maar ook dan gaat het niet om mijn lijf, zal ik maar zeggen.
-
Offer je lichaam is je lichaam inzetten voor GOD voor GODS KONINKRIJK voor GODS Eer.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
-
Je geeft een mooie opsomming van allerlei vormen van offeren. Toch vind ik in bovenstaande zin onder meer het zoeken van jezelf in het offeren. Je wilt er wat voor terug hebben. Natuurlijk zit dat element ook wel in zoenoffers.Special angel schreef:Een offer is :
Door een offer te brengen hoop je dat je wens uitkomt je gebed verhoort wordt je zonden weggenomen en vergeven worden, iemand bedanken, Reiniging, verzoening, hulp vragen, liefde uiten, Dankbaarheid uiten, vriendschap sluiten, relatie aangaan met iemand en bevestigen,
Als er een dier werd geofferd zou je daardoor gereinigd worden van zonde. Misschien zou het motief moeten zijn dat de relatie tussen God en jou hersteld zou worden, omdat God zo'n verdriet over onze zonde heeft.
Onze menselijke natuur is erg op zichzelf gericht. Als we onszelf zoeken - zelfs door bijbelse rituelen - worden we ongelukkig. Maar als we God en de naaste zoeken zal Gods Geest ons vrede in het hart geven.
Als we blij en dankbaar zijn is het offeren van lof niet zo moeilijk. Het bruist uit ons omhoog. Maar als we in de moeite zitten dan wordt het echt offeren om God te loven en te danken.Wij brengen GOD lofoffers, de vrucht van onze lippen, zingen, bidden, danken.
Amen!Wij geven God ons lichaam om een levend offer te geven, en alles wat we doen En laten en in ons lichaam verrichten is voor en aan de heere Toegewijd aan GOD om Ten dienste te staan van de gerechtigheid ipv de zonde
Offeren is iets aanbieden, geven naar vermogen,
Jezus offerde zijn leven opdat wij kunnen leven opdat wij contact met de vader kunnen krijgen
Een offer is God dienen met heel je hart heel je leven met alles wat je hebt en bent.
Hebreeën 13 offeren is spreken met God en spreken over God die zijn zoon Offerde voor alle mensen.
Offeren is echte liefde, uitgebeeld door JC aan het kruis van GOLgotha.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Man/Vrouw: M
Ook dankbaar zijn wat God ons niet wil geven (bijvoorbeeld kinderen) of iets anders.Adinomis schreef: Als we blij en dankbaar zijn is het offeren van lof niet zo moeilijk. Het bruist uit ons omhoog. Maar als we in de moeite zitten dan wordt het echt offeren om God te loven en te danken.
God danken en prijzen, desnoods door onze tranen van verdriet heen, wetend dat Hij beter dan onszelf weet wat goed voor ons is en wat we nodig hebben.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Het lichaam wordt in de Tenach "vlees" genoemd en dat is "basar" בַּשַׂרWilsophie schreef:Ineke, ik vind het altijd zo bijzonder dat er juist staat dat wij onze "lichamen" moeten stellen tot een Gode welbehaaglijk offer of offerande.
Neem bijv. Ez. 36:26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
Hier wordt zowel het woord "lichaam" als "vlees" met het woord "basar" בַּשַׂר aangeduid.
-
Ja precies, maar dat is best moeilijk vind ik want ik weet nooit in hoeverre dat Gods wil is, of Gods "inbrenging" , want natuurlijk weet ik dat mijn leven in Zijn hand is, maar er zijn toch dingen gebeurd in mijn leven die ik niet kan "plaatsen" en natuurlijk weet Hij wat goed voor ons is, en dat Zijn genade ons genoeg is, maar nu ik wat ouder ben, begrijp ik dat beter dan toen ik jonger was. En nog is er veel verdriet over veel dingen, maar dat doet nooit iets af van mijn zekerheid van het geloof of moet ik zeggen Zijn geloof.ericjan schreef:Ook dankbaar zijn wat God ons niet wil geven (bijvoorbeeld kinderen) of iets anders.Adinomis schreef: Als we blij en dankbaar zijn is het offeren van lof niet zo moeilijk. Het bruist uit ons omhoog. Maar als we in de moeite zitten dan wordt het echt offeren om God te loven en te danken.
God danken en prijzen, desnoods door onze tranen van verdriet heen, wetend dat Hij beter dan onszelf weet wat goed voor ons is en wat we nodig hebben.
-
Dank je wel , duidelijk dat het lichaam ons vlees is dus de oude natuur. Ik zal het even uitzoeken het woord "basar".Adinomis schreef:Het lichaam wordt in de Tenach "vlees" genoemd en dat is "basar" בַּשַׂרWilsophie schreef:Ineke, ik vind het altijd zo bijzonder dat er juist staat dat wij onze "lichamen" moeten stellen tot een Gode welbehaaglijk offer of offerande.
Neem bijv. Ez. 36:26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
Hier wordt zowel het woord "lichaam" als "vlees" met het woord "basar" בַּשַׂר aangeduid.
-
Schiet me te binnen als je dat zo zegt dan is die "bazar" zijnde ons vlees voor God toch niet belangrijk want het was toch gekruisigd.
Dus wat heeft roken of wijn drinken of varkensvlees tot je nemen er dan mee te maken als sommigen je dat verbieden vanuit de BIjbel?
Weet jij dat?
Dus wat heeft roken of wijn drinken of varkensvlees tot je nemen er dan mee te maken als sommigen je dat verbieden vanuit de BIjbel?
Weet jij dat?
-
Als God een hart van vlees geeft, is dat vlees toch niet onbelangrijk?Wilsophie schreef:Schiet me te binnen als je dat zo zegt dan is die "bazar" zijnde ons vlees voor God toch niet belangrijk want het was toch gekruisigd.
Weet jij dat?
Job zegt in hoofdstuk 19:
25 Ik weet echter: mijn Verlosser leeft,
en Hij zal ten laatste over het stof opstaan.
26 En als zij na mijn huid dit doorknaagd hebben,
zal ik uit mijn vlees God aanschouwen.
Ook hier wordt het in vs. 26 het woord "basar"בְּשָׂרִ gebruikt.
Lukas 24:39 Hier zegt Jezus: Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
Zijn lichaam was gekruisigd, maar Hij had nu een verheerlijkt lichaam.
1 Thess.5:23 En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus.
Hier lezen we dat we ons lichaam onberispelijk dienen te bewaren. Het is immers een tempel van de Heilige Geest?
Ik geloof dat mensen ons niet moeten verbieden zulke spijzen enz. te nemen. Als we ons door de Heilige Geest laten leiden zal deze aan ons duidelijk maken wat Gods wil is.
-
Zou je dan jouw aangehaalde tekst mogen lezen als een hendidys?
Dus "de ziel" namelijk je lichaam?"
Thess.5:23 En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus. .
Want wat wordt dan bewaard bij de komst van Jezus Christus?
Thess.5:23 En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus. .
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 06 mar 2014, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het is namelijk belangrijk om Ezechiël te begrijpen t.a.v. de staat Israël denk ik .Lukas 24:39 Hier zegt Jezus: Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
Zijn lichaam was gekruisigd, maar Hij had nu een verheerlijkt lichaam.
1 Thess.5:23 En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus.
Hier lezen we dat we ons lichaam onberispelijk dienen te bewaren. Het is immers een tempel van de Heilige Geest?
Ik geloof dat mensen ons niet moeten verbieden zulke spijzen enz. te nemen. Als we ons door de Heilige Geest laten leiden zal deze aan ons duidelijk maken wat Gods wil is.
Ik geloof dat Jezus na Zijn opstanding opvoer direct naar Zijn Vader omdat verheerlijkte lichaam te ontvangen , waarom mochten ze Hem anders niet aanraken. Er is iets gebeurd tussen de ochtend van de Paasdag en de avond. Daarvan ben ik overtuigd.
Johannes schrijft daarover. Natuurlijk was Zijn lichaam gekruisigd, maar het graf was leeg. Toch?
Dus dat verheerlijkte lichaam is ontstaan of genomen uit dat oude lichaam. Dat leert 1 Korinthe 15 toch? Of zie je dat anders?
-
Nee, ik geloof dat ziel, geest en lichaam drie verschillende entiteiten zijn. Ik heb op mijn weblog daarover eens iets geschreven.Wilsophie schreef:Zou je dan jouw aangehaalde tekst mogen lezen als een hendidys?
-
Het is wel iets wat wij nooit helemaal zullen begrijpen. We kunnen ons beter aan de bijbelse gegevens houden.Wilsophie schreef:
Het is namelijk belangrijk om Ezechiël te begrijpen t.a.v. de staat Israël denk ik .
Ik geloof dat Jezus na Zijn opstanding opvoer direct naar Zijn Vader omdat verheerlijkte lichaam te ontvangen , waarom mochten ze Hem anders niet aanraken. Er is iets gebeurd tussen de ochtend van de Paasdag en de avond. Daarvan ben ik overtuigd.
Johannes schrijft daarover. Natuurlijk was Zijn lichaam gekruisigd, maar het graf was leeg. Toch?
Dus dat verheerlijkte lichaam is ontstaan of genomen uit dat oude lichaam. Dat leert 1 Korinthe 15 toch? Of zie je dat anders?
In 2 Kor.5 lezen we dat we "overkleed" zullen worden. We willen niet "ontkleed" maar "overkleed" worden. Het sterfelijke wordt door het leven verslonden. Ik neem aan dat dit ook met Jezus is gebeurd. Hij had de tekenen van zijn kruisiging nog in zijn handen, voeten en zij.
In hoeverre breng je dit met Ezechiël in verband?
-
- Man/Vrouw: M
Volgens mij zijn er inderdaad diverse citaten beschikbaar in de bijbel waar uit blijkt dat lichaam en ziel 2 verschillende zaken zijn.
Ik weet dat de Jehova Getuigen ook niet geloven in de ziel (weet ook dat Wilsophie geen JG is).
Zelf denk ik dat Jezus hetzelfde soort verheerlijkt lichaam heeft gehad na Zijn opstanding uit de dood, dat Adam en Eva ook hadden voor de zondeval.
Om die reden vroeg God aan hen waar ze waren en om die reden zal de mens moeten zwoegen voor zijn bestaan en de vrouw pijn lijden bij het baren.
Het is niet een straf, maar een gevolg van het niet meer hebben van het onstervelijke verheerlijkte lichaam. Bij de opname en bij Zijn Wederkomst zullen Zijn schaapjes allemaal DAT verheerlijkte lichaam ontvangen.
Ik weet dat de Jehova Getuigen ook niet geloven in de ziel (weet ook dat Wilsophie geen JG is).
Zelf denk ik dat Jezus hetzelfde soort verheerlijkt lichaam heeft gehad na Zijn opstanding uit de dood, dat Adam en Eva ook hadden voor de zondeval.
Om die reden vroeg God aan hen waar ze waren en om die reden zal de mens moeten zwoegen voor zijn bestaan en de vrouw pijn lijden bij het baren.
Het is niet een straf, maar een gevolg van het niet meer hebben van het onstervelijke verheerlijkte lichaam. Bij de opname en bij Zijn Wederkomst zullen Zijn schaapjes allemaal DAT verheerlijkte lichaam ontvangen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
We dwalen nu af, maar Adam en Eva waren uit de aarde "aards" en de Here Jezus was "uit de hemel en dus hemels".
Echter tijdens Zijn bediening op aarde had Hij een uiterlijk en lichaam gelijk als de mens.
Hij is immers de mensen gelijk geworden, maar het gaat hier niet over ziel en lichaam, maar over offers.
Echter tijdens Zijn bediening op aarde had Hij een uiterlijk en lichaam gelijk als de mens.
Hij is immers de mensen gelijk geworden, maar het gaat hier niet over ziel en lichaam, maar over offers.
-
Misschien is het nog zinvol om iets meer te zeggen of de offers in de Bijbel onder het oude verbond.En dan begin ik even over een offer in de Bijbelse betekenis want de Here Jezus was geen priester en mocht dus niet offeren en eigenlijk overtrad Hij de wet.
De Here Jezus kwam uit Juda en niet uit Levi.
De priesters slachtten bijvoorbeeld een schaap en dat deed men op een slachtbank en pas daarna werd het op het altaar gelegd en in brand gestoken en uiteindelijk steeg de rook naar boven. En dat was dus een liefelijke reuk. Rook is altijd een beeld van geestelijke dingen. Kijk naar het Pantheon wat een open dak heeft.
Jesaja 53 vers 7 heb ik genoemd als een schaap wat ter slachting werd geleid. En de kruisdood was dus een slachtbank.
Pas nà Zijn opstanding mocht Hij offeren omdat toen Zijn aardse afkomst niet meer terzake deed.
Hij was toen de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek en niet naar Aäron het koningschap van Juda werd dus gescheiden van het priesterschap van Levi.
En zo konden deze functies door één Persoon uitgeoefend worden. Adominalis haalde al de tekst aan uit Hebr. en mooi is ook Hebr 8 vers 3 en 4 in dit verband/ Hij bracht dus pas een offer nà Zijn opstanding want toen offerde Hij Zichzelf aan God ik meen dat Angel dat ook uitlegt.
De priesters slachtten bijvoorbeeld een schaap en dat deed men op een slachtbank en pas daarna werd het op het altaar gelegd en in brand gestoken en uiteindelijk steeg de rook naar boven. En dat was dus een liefelijke reuk. Rook is altijd een beeld van geestelijke dingen. Kijk naar het Pantheon wat een open dak heeft.
Jesaja 53 vers 7 heb ik genoemd als een schaap wat ter slachting werd geleid. En de kruisdood was dus een slachtbank.
Pas nà Zijn opstanding mocht Hij offeren omdat toen Zijn aardse afkomst niet meer terzake deed.
Hij was toen de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek en niet naar Aäron het koningschap van Juda werd dus gescheiden van het priesterschap van Levi.
En zo konden deze functies door één Persoon uitgeoefend worden. Adominalis haalde al de tekst aan uit Hebr. en mooi is ook Hebr 8 vers 3 en 4 in dit verband/ Hij bracht dus pas een offer nà Zijn opstanding want toen offerde Hij Zichzelf aan God ik meen dat Angel dat ook uitlegt.
-
Jezus was de Hogepriester van een beter verbond: het nieuwe verbond waaraan Hij vlak voor zijn kruisdood geldigheid verleende door het teken van brood en wijn. Precies zo als Melchizedek dat verbond aankondigde bij Abraham met brood en wijn. Gen.14:18 Bovendien was Hij het offer. Hij heeft geen wet overtreden.Wilsophie schreef:Misschien is het nog zinvol om iets meer te zeggen of de offers in de Bijbel onder het oude verbond.En dan begin ik even over een offer in de Bijbelse betekenis want de Here Jezus was geen priester en mocht dus niet offeren en eigenlijk overtrad Hij de wet.
Volgens mij gaat het niet om rook, maar om de lieflijke geur.
Ook onze offergave is een heerlijke geur van Christus voor God: Ef.5:2 en wandel in de liefde, zoals ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven als een offergave en slachtoffer, tot een aangename geur voor God.
2 Kor.2:15 Want wij zijn voor God een aangename geur van Christus, onder hen die zalig worden en onder hen die verloren gaan;
16 voor de laatsten een doodsgeur, die leidt tot de dood, maar voor de eersten een levensgeur, die leidt tot het leven. Maar wie is tot deze dingen bekwaam?
Het Pantheon is heidens, dus niet erg geschikt om te vergelijken dacht ik.
Dit is een beetje verwarrend voor me. Het ultieme offer vond toch plaats aan het kruis? Je bedoelt natuurlijk dat Christus als Hogepriester naar de ordening van Melchizedek zijn eigen bloed binnenbracht in het Hemelse Heiligdom.Jesaja 53 vers 7 heb ik genoemd als een schaap wat ter slachting werd geleid. En de kruisdood was dus een slachtbank.
En zo konden deze functies door één Persoon uitgeoefend worden. Adinomis haalde al de tekst aan uit Hebr. en mooi is ook Hebr 8 vers 3 en 4 in dit verband/ Hij bracht dus pas een offer nà Zijn opstanding want toen offerde Hij Zichzelf aan God ik meen dat Angel dat ook uitlegt.
Is dit een tweedeling van het offer? Hoorden deze beide feiten niet bij elkaar?