De weerstand tegen vaccinatie vanwege Goddelijke voorzienigheid is gekanteld lees ik.
Corona is geen vage verre ziekte maar gevaarlijk en dichtbij dat draagt eraan bij dat traditionele standpunten opnieuw worden geëvalueerd.
NRC: De Biblebelt laat zich nu toch maar inenten
Waarom weerstand tegen vaccinatie:
De weerstand tegen vaccinatie zit hem in het idee van Goddelijke voorzienigheid. God, en niet het toeval of noodlot, heeft alles voorbestemd. „Ik kende toen ik opgroeide mensen die nooit AOW hebben aangenomen, of een zorgverzekering namen”, zegt verpleeghuisdirecteur Van Bodegraven. „God zorgt voor je. Dus je hebt geen hulp nodig.”
„Mag je daarom wel of niet preventief iets aan een ziekte doen?”, legt huisarts Van Blijderveen uit. „Bloeddruk- of cholesterolverlagers en vitaminepreparaten zijn in zekere zin ook preventief. Daar heeft zelden iemand principiële bezwaren tegen. Het gaat er bij vaccinatie om dat je je lichaam eigenlijk ziek maakt, je immuunsysteem manipuleert, en daarmee ingrijpt op Gods handelen.”
Herbezinning:
Nergens worden minder kinderen gevaccineerd dan in Neder-Betuwe, in de Biblebelt. Maar veel bewoners halen nu wél een coronaprik. Volgens de lokale huisarts is er sprake van „een totale herbezinning op het onderwerp vaccinatie”.
„In de christelijke gezindte denken mensen anders over vaccinatie dan twintig jaar geleden”, zegt Dick van Bodegraven (63), directeur van protestants-christelijk zorgcentrum ’t Anker, in het Neder-Betuwse Kesteren. „De jongere generatie ziet dingen anders.” In 2018 nam de gemeente Neder-Betuwe een motie aan om voorlichting omtrent vaccinatie te verbeteren. In 2019 werd 49 procent van de kinderen ingeënt, in 2020 was dat percentage al 54,2.
Meer openheid van zaken en meer informatie lijken dus oorzaken voor de relatief hoge vaccinatiegraad. „Een andere verklaring is volgens mij dat we nu mídden in een pandemie zitten”, zegt NPV-directeur Van Dijk. „Het is geen vaag gevaar. Tegen zoiets concreets vinden mensen het geoorloofd actie te ondernemen.”
Noodzaak om standpunten te herzien:
„Bij iedereen is een deel van wat hij of zij doet gebaseerd op traditie”, zegt huisarts Van Blijderveen. „Bij wat je vroeger hebt meegekregen, ga je geen vraagtekens zetten. Als er geen pandemie is, is de noodzaak van het opnieuw evalueren van je standpunten niet zo heel groot.” Die noodzaak is er nu dus wel. „En dat is helemaal niet zo verkeerd”, zegt NPV-directeur Van Dijk. „Het kan heel gezond zijn om zelf eens goed je normen en waarden te overdenken, met de Bijbel als betrouwbaar kompas.”