De opname van de Gemeente

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: De opname van de Gemeente

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
De Bijbel zegt dat "de gruwel der verwoesting" een groot afgodsbeeld is in Jeruzalem en dat staat er nu nog niet.
Maar het zal door velen aanbeden zal worden. Of dat een moskee is weet ik niet.
Nee, Die gruwel zijn legers en geen afgodenbeeld.
Wat staat in Lukas 21:20 "Wanneer u zult zien dat Jeruzalem door legers omringd wordt, weet dan dat zijn verwoesting nabij is.

Lukas 21 is dezelfde profetie als de profetie ui Mattheus 24, en Marcus 13. Die verwoestende gruwel zijn dus legers. En dat waren de Romeinse legioenen, En geen afgodenbeeld laat staan een moskee.
Maar er werden toch helemaal geen Romeinse legers aanbeden? Dus dat klopt dan toch niet?

In alle 3 de evangeliën houdt Jezus namelijk dezelfde orde aan:
- vernietiging van de tempel in Jeruzalem,
- De grote verdrukking
- Jezus Zijn Wederkomst als Messias van de Joden en Leeuw van Juda om Israel te redden uit de grote verdrukking.

Dus de profetie is zeker nog niet vervuld in 70 na Christus.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
robert75

Bericht door robert75 »

ericjan schreef:
robert75 schreef:
De Bijbel zegt dat "de gruwel der verwoesting" een groot afgodsbeeld is in Jeruzalem en dat staat er nu nog niet.
Nee, Die gruwel zijn legers en geen afgodenbeeld.
Wat staat in Lukas 21:20 "Wanneer u zult zien dat Jeruzalem door legers omringd wordt, weet dan dat zijn verwoesting nabij is.

Lukas 21 is dezelfde profetie als de profetie ui Mattheus 24, en Marcus 13. Die verwoestende gruwel zijn dus legers. En dat waren de Romeinse legioenen, En geen afgodenbeeld laat staan een moskee.
Maar er werden toch helemaal geen Romeinse legers aanbeden? Dus dat klopt dan toch niet?

In alle 3 de evangeliën houdt Jezus namelijk dezelfde orde aan:
- vernietiging van de tempel in Jeruzalem,
- De grote verdrukking
- Jezus Zijn Wederkomst als Messias van de Joden en Leeuw van Juda om Israel te redden uit de grote verdrukking.

Dus de profetie is zeker nog niet vervuld in 70 na Christus.
Waar staat dat die verwoestende gruwel aanbeden wordt, Mijn Bijbel verteld me namelijk dat hij wordt opgesteld. Wat logisch is, Want als je oorlog gaat voeren dan stel je je legers op.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

HarryK schreef:
Het gaat bij Paulus niet om een aanduiding dat de gelovigen geen 'last' hebben van de wederkomst.
Het is een oproep om 'wakker' te blijven.

Er staat NIET: die dag zal u niet overvallen want u zult daarvoor al van de aarde zijn weggenomen.
Dan zouden de opvolgende verzen (blijf waakzaam) namelijk overbodig zijn.

Er staat: als je wakker bent, zal die dag u niet overvallen. Blijf dus wakker.
Er staat niet dat de dag niet komt, of dat de gelovigen daar niet bij zullen zijn,
er staat dat je als gelovige die dag verwacht en er klaar voor bent.
Daarmee kun je best gelijk hebben. Ik ben er niet uit wat die "opname" betreft. Ik heb ook wel eens een andere uitleg gehoord die ook heel bijbels was. Ik wilde hiermee alleen zeggen dat de dag van de Heer voor gelovigen niet als een dief in de nacht komt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Zie Daniel 9 waar Jezus naar verwijst:

Het doel van de gruwel der verwoesting staat in vers 24 beschreven.

24 Zeventig weken zijn er bepaald over uw volk en uw heilige stad,[/quote]
Dus het heeft betrekking op Israel Jeruzalem.

om de overtreding te beëindigen, de zonden te verzegelen, de ongerechtigheid te verzoenen,
Om de zonden te verzegelen, op te sluiten en dus de ongerechtigheden van Israel door God te laten verzoenen.
Dit heeft niet in 70 na Christus plaatsgevonden.

om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen, om visioen en profeet te verzegelen,
Het doel is om een eeuwige gerechtigheid voor het volk Israel tot stand te brengen.

en om de Heiligheid van heiligheden te zalven.

De gebeurtenis waar jij het over hebt Robert is het begin van God Zijn waarschuwing om Zijn volk over de wereld te verspreiden onder de heidense volken, maar dat is zeker niet de grote verdrukking.
Laatst gewijzigd door ericjan op 08 mar 2014, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

robert75 schreef:
ericjan schreef:Sorry Robert, maar met jou uitleg zou de profetie van Jezus maar deels zijn uitgekomen en daarin geloof ik niet.
Wat zou kunnen is dat deze profetieën over een veel grotere periode gaan dan wij vermoeden kunnen.

En de gruwel van de verwoesting staat nu in Jeruzalem inderdaad, het is de gouden koele moskee namelijk die precies staat waar ooit het heilige der heilige van de Joodse tempel was. In op de ingang van die moskee staat de tekst geschreven dat hun god zich geen geen zoon genomen heeft.
Dus eigenlijk wil je nu zeggen dat 70 AD geen vervulling van profetie was?
En de gruwel waar Jezus over spreekt is natuurlijk geen moskee, maar dat waren de Romeinen.
Precies, 70 AD is de vervulling. Elke andere interpretatie kan gewoonweg niet, omdat men daarmee de Openbaring van Christus ridiculiseert.
ericjan

Bericht door ericjan »

Loyola schreef:
robert75 schreef:
ericjan schreef:Sorry Robert, maar met jou uitleg zou de profetie van Jezus maar deels zijn uitgekomen en daarin geloof ik niet.
Wat zou kunnen is dat deze profetieën over een veel grotere periode gaan dan wij vermoeden kunnen.

En de gruwel van de verwoesting staat nu in Jeruzalem inderdaad, het is de gouden koele moskee namelijk die precies staat waar ooit het heilige der heilige van de Joodse tempel was. In op de ingang van die moskee staat de tekst geschreven dat hun god zich geen geen zoon genomen heeft.
En de gruwel waar Jezus over spreekt is natuurlijk geen moskee, maar dat waren de Romeinen.
Precies, 70 AD is de vervulling. Elke andere interpretatie kan gewoonweg niet, omdat men daarmee de Openbaring van Christus ridiculiseert.
Dan zouden de profetieën maar deels uitkomen en daar geloof ik dan weer niet in. ;)
Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

ericjan schreef:
Loyola schreef:
robert75 schreef:

Dan zouden de profetieën maar deels uitkomen en daar geloof ik dan weer niet in. ;)
En welk deel dan niet?

Tegen wie spreekt Jezus hier? Het volk in de Tempel (in de andere evangelies zijn het de leerlingen). Hij zegt meerdere keren tegen hen: 'U zult...' oftewel, zij zullen het zien/meemaken. De islam komt pas 5 a 6 eeuwen later...waarom zou Jezus dat aan het volk in de Tempel moeten openbaren? Wat hebben zij met ene mohammed te maken die over 5 eeuwen pas geboren gaat worden.... en Jezus' openbaring is dus in die tussenliggende 5 eeuwen nutteloos? Daar geloof ik dan weer niet in... ;)
robert75

Bericht door robert75 »

Beste EricJan.

Er staat tot nergens dat die verwoestende gruwel aanbeden wordt, Als je nu die profetie uit Daniel goed leest, dan kom je op een totaal andere conclusie.
Ten eerste waren die 70 weken bepaald over het volk van Daniel, De Joden. En hadden betrekking op de 2300 dagen profetie uit Daniel 8. Die 70 weken waren de eerste 70 weken uit de 2300 dagen profetie.

24 Zeventig weken zijn er bepaald
over uw volk en uw heilige stad,

om de overtreding te beëindigen,
de zonden te verzegelen,
de ongerechtigheid te verzoenen,
om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen,
om visioen en profeet te verzegelen,
en om de Heiligheid van heiligheden te zalven.

Die zeventig weken hadden alleen maar betrekking op de Joden, En gingen in wanneer ze weer toestemming kregen om Jeruzalem te herbouwen.

25 U moet weten en begrijpen:
vanaf de tijd dat het woord uitgaat
om te laten terugkeren en om Jeruzalem te herbouwen

tot op Messias, de Vorst, verstrijken er zeven weken en tweeënzestig weken.
Plein en gracht zullen opnieuw gebouwd worden,
maar wel in benauwde tijden.

Dus nadat ze uit Babylonische ballingschap gingen, Want Daniel heeft dit visioen gekregen ten tijde de Babylonische ballingschap, Vervolgens lezen we dat aan het einde van de 69e week (er verstrijken 7 en 62 weken=69 weken) Messias de Vorst verschijnt. Wie was dat? Christus. Dus het einde van de 69e week was toen Jezus gedoopt werd, Christus verwijst zelfs naar deze tijdsperiode toen hij was gedoopt.

Mar 1:15 en Hij zei: De tijd is vervuld en het Koninkrijk van God is nabijgekomen; bekeer u en geloof het Evangelie.

Na de 62 weken zou hij worden uitgeroeid, maar niet voor zichzelf. Nee Christus is gestorven voor ons en niet voor zichzelf, En dat zou in het midden van de week gebeuren. Christus heeft 3/5 jaar zijn zendingswerk verricht toen hij werd gekruisigd. Oftewel precies in het midden van de week, Want toen zou hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden. Christus was het Lam van God, En na zijn kruisiging kwam het offer systeem ten einde. En dus was er nog een halve week te gaan. Die is ten einde gekomen nadat ze Stefanus hadden gestenigd en het evangelie definitief hadden afgewezen. En het resultaat was de verwoester die komen zou, En dat waren uiteindelijk de Romeinen. Die 70 weken, De eerste 70 weken uit de 2300 dagen profetie zijn ten einde gekomen in 34 AD. Profetie vervuld.
HarryK

Bericht door HarryK »

Adinomis schreef:Ik wilde hiermee alleen zeggen dat de dag van de Heer voor gelovigen niet als een dief in de nacht komt.
Nog even de tekst erbij uit 1 Tess. 5 (citaat overgenomen van Adinomis, ik weet zo snel niet welke Bijbelvertaling):
2 Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4 Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5 U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6 Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.

Ik kan natuurlijk gaan discussiëren over het verschil tussen "komen als een dief in de nacht" en "overvallen als een dief",
wat wel degelijk iets anders is,
maar als die dag ons - volgens vers 4 - niet overvalt als een dief,
waarom zegt Paulus dan in vers 6: Laten wij dan (ook wel vertaald met "dus" of "daarom") niet slapen?
Als die dag ons (als kind van het licht) niet overvalt, hoeven we toch niet meer opgeroepen te worden om waakzaam te zijn?!
Psalm 1:1
HarryK

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Eerder wordt toch ook duidelijk gezegd : "Doch broeders, ik wil niet dat gij onwetende zijt van degenen die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt gelijk als de anderen die geen hoop hebben"

Let op de tegenstellingen want de broeders en hen die geen hoop ( toekomstverwachting) hebben.

Dan wordt de opname van de Gemeente uitgelegd.

En dan gaat hoofdstuk 5 verser over de tijden en de gelegenheden die VOLGEN op de opname.
En zie je duidelijk in het citaat van Openbaring 12 een tegenstelling in "zij" die zullen zeggen "vrede en geen gevaar" dat zijn niet "wij" want het gaat om Israël en dan gaat het daarna verder over "wij" die dus niet in de Grote Verdrukking gaan en ook niet wachten op het Oordeel van de Jongste Dag want er staat heel duidelijk dat wij niet gesteld zijn TOT TOORN.
Want wij zullen ontvangen de zaligheid in Jezus Christus. En dan sluit het af met hetzij dat men waakt, en hetzij dat wij slapen, wij samen met Hem zouden leven.
Ik heb ook al aangegeven dat ik niet zie hoe het daar over een opname gaat zoals bedoeld in "de opname" die plaats zou vinden een ruime periode voor de (echte) wederkomst van Jezus.
Het onderwijs van Paulus in 1 Thessalonicenzen 4 is een bemoediging met betrekking tot overleden gelovigen.
Zij zijn er bij de wederkomst ook bij.
Sterker: zij zullen eerst opstaan en dan samen met de nog levenden Jezus ontmoeten.

Ik noem het nog maar een keer:
in 1 Thessalonicenzen staat NIET dat Jezus neerdaalt uit de hemel om de gelovigen mee te nemen,
en met de gelovigen weer terug te gaan naar de hemel,
om dan na een poos nog een tweede keer terug te komen.

Dat moment aldaar beschreven IS de wederkomst.
En bij/in die wederkomst zullen de overledenen weer opstaan.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:De Bijbel zegt dat "de gruwel der verwoesting" een groot afgodsbeeld is in Jeruzalem en dat staat er nu nog niet.
In Mekka aanbidt de islam al wel een zwarte steen, die zou zo maar naar Jeruzalem kunnen worden gebracht. ;)
Niemand weet dit zeker, maar de aanwijzingen kloppen meer dan ooit.
- Er is namelijk sprake van afgoderij met een afgod die aanbeden wil worden als was hijzelf echt God.
- Een valse religie die tot geweld oproept om het tot de enige wereld religie te maken.
- Een actief bestrijden van het bestaan van Jezus als Zoon van God vindt er plaat.

Voor 20 jaar terug waren er groepen die meenden dat het de RKK zou zijn die de antichrist hielp als valse profeet.
Maar ik heb dat nooit geloofd, want iedereen kan schrijven wat ie wil over de RKK zonder het gevaar te lopen te worden omgebracht.
Ook zien de RKK Jezus gewoon als Zoon van God.

Aan beide voorwaarden voldoet de islam niet.
Maar goed, verder is dit denk teveel off topic en men heeft eerder het topic hierover gesloten.
Dat zou zomaar kunnen EricJan. ;)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

HarryK schreef:
Wilsophie schreef:Eerder wordt toch ook duidelijk gezegd : "Doch broeders, ik wil niet dat gij onwetende zijt van degenen die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt gelijk als de anderen die geen hoop hebben"

Let op de tegenstellingen want de broeders en hen die geen hoop ( toekomstverwachting) hebben.

Dan wordt de opname van de Gemeente uitgelegd.

En dan gaat hoofdstuk 5 verser over de tijden en de gelegenheden die VOLGEN op de opname.
En zie je duidelijk in het citaat van Openbaring 12 een tegenstelling in "zij" die zullen zeggen "vrede en geen gevaar" dat zijn niet "wij" want het gaat om Israël en dan gaat het daarna verder over "wij" die dus niet in de Grote Verdrukking gaan en ook niet wachten op het Oordeel van de Jongste Dag want er staat heel duidelijk dat wij niet gesteld zijn TOT TOORN.
Want wij zullen ontvangen de zaligheid in Jezus Christus. En dan sluit het af met hetzij dat men waakt, en hetzij dat wij slapen, wij samen met Hem zouden leven.
Ik heb ook al aangegeven dat ik niet zie hoe het daar over een opname gaat zoals bedoeld in "de opname" die plaats zou vinden een ruime periode voor de (echte) wederkomst van Jezus.
Het onderwijs van Paulus in 1 Thessalonicenzen 4 is een bemoediging met betrekking tot overleden gelovigen.
Zij zijn er bij de wederkomst ook bij.
Sterker: zij zullen eerst opstaan en dan samen met de nog levenden Jezus ontmoeten.

Ik noem het nog maar een keer:
in 1 Thessalonicenzen staat NIET dat Jezus neerdaalt uit de hemel om de gelovigen mee te nemen,
en met de gelovigen weer terug te gaan naar de hemel,
om dan na een poos nog een tweede keer terug te komen.

Dat moment aldaar beschreven IS de wederkomst.
En bij/in die wederkomst zullen de overledenen weer opstaan.
Juist de parousia of de aanwezigheid aldaar beschreven wijst zeker op een NIeT terugkomen op aarde dat zegt ook niemand die gelooft in de opname want "it is a meeting in the air". Ik geloof niet dat Paulus overleden gelovigen bemoedigt waarom zou hij. Ze gaan ons voor bij de opname die voorafgaat aan de periode van de "wederkomst" die een langere tijd omvat dan een "punt des tijds". De graven zullen eerst opengaan en daar wij levenden die achterblijven want Paulus meende oprecht dat het in zijn dagen zou zijn.
Wij gaan Hem tegemoet en Hij komt ons niet halen om terug te gaan naar de hemel ook dat zegt de Bijbel niet.
Wij komen wel terug met Hem want wij zijn de engelen en wij zijn Zijn Loon en wij zijn bovenal Zijn Lichaam en wij zullen met Hem verschijnen in heerlijkheid op de Olijfberg aan Israël , maar dan moeten wij eerst tot heerlijkheid gesteld zijn.
En dat is de aanstelling tot zonen en erfgenamen bij deze gelegenheid die de Bijbel noemt het "wegrukken tot Zijn troon" in Openbaring en elders dat het Lichaam met het Hoofd verenigd zal worden, om "altijd bij Hem te zijn".
De OT gelovigen maken hier geen deel vanuit, het gaat om een hemels volk.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: In Mekka aanbidt de islam al wel een zwarte steen, die zou zo maar naar Jeruzalem kunnen worden gebracht. ;)
- Er is namelijk sprake van afgoderij met een afgod die aanbeden wil worden als was hijzelf echt God.
- Een valse religie die tot geweld oproept om het tot de enige wereld religie te maken.
- Een actief bestrijden van het bestaan van Jezus als Zoon van God vindt er plaat.
Die "zwarte steen" in de Ka'aba in Mekka heeft volgens de overlevering zijn oorsprong bij Adam en Abraham.
Dat zal de Joden misschien ook aanspreken. Beide religies wijzen Jezus af.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
"zwarte steen" in de Ka'aba in Mekka heeft volgens de overlevering zijn oorsprong bij Adam en Abraham.
Dat zal de Joden misschien ook aanspreken.

Beide religies wijzen Jezus af.
volgens deze beide religies kan een mens geen God zijn....zie ook Hosea 11:9
de Islam wijst Jezus niet af --daar is hij zelfs een zeer belangrijke profeet.
dit in tegenstelling tot het jodendom...
de islam gelooft ook in de maagdelijke geboorte b.v. en dat Jezus opgevaren is.
sommigen geloven ook in zijn wederkomst.

maar dit terzijde.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef: In Mekka aanbidt de islam al wel een zwarte steen, die zou zo maar naar Jeruzalem kunnen worden gebracht. ;)
Die "zwarte steen" in de Ka'aba in Mekka heeft volgens de overlevering zijn oorsprong bij Adam en Abraham.
Dat zal de Joden misschien ook aanspreken. Beide religies wijzen Jezus af.
Het Jodendom ontkent inderdaad het bestaan van Jezus, maar ze zijn Uitverkorenen van God door de voorvaderen.
De Islam bestrijdt actief met geweld een ieder die zegt dat Jezus de Zoon van God is.

Een groot verschil.
Daarbij is er geen Jood die geloofd in de Ka'ba in Mekka, daarvoor zijn ze te trouw aan de Tora en Tenach.
Kunnen wij christenen nog een voorbeeld aan nemen, dat weet jij ook.
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
Adinomis schreef: "zwarte steen" in de Ka'aba in Mekka heeft volgens de overlevering zijn oorsprong bij Adam en Abraham.
Dat zal de Joden misschien ook aanspreken.
Beide religies wijzen Jezus af.
volgens deze beide religies kan een mens geen God zijn....zie ook Hosea 11:9
de Islam wijst Jezus niet af --daar is hij zelfs een zeer belangrijke profeet.
dit in tegenstelling tot het jodendom...
Klopt, een profeet onder de bekende islamitische profeet gesteld, maar wie anders beweert dient volgens de islamitische Koran met geweld bestreden worden.
Het Jodendom negeert Jezus gewoon en wil er niet lastig door gevallen worden, zoals de bijbel al voorzegt in Romeinen 11.

callista schreef:de islam gelooft ook in de maagdelijke geboorte b.v. en dat Jezus opgevaren is.
sommigen geloven ook in zijn wederkomst.
Klopt ook, maar je vertelt er nu niet eerlijk bij dat volgens de islamitische Koran Jezus terug komt als Isa om alle christenen uit te moorden die onterecht zeggen dat Isa de Zoon van God is.

Zo gaat het met valse leer, hoe dichterbij de waarheid hoe beter het is en de satan is nu eenmaal de meester der leugen.

[modbreak Trajecto] In overleg heeft de forummer het bericht mogen veranderen. Een officiële waarschuwing is gegeven wegen overtreding van de regels.
Laatst gewijzigd door ericjan op 09 mar 2014, 10:48, 3 keer totaal gewijzigd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
HarryK schreef:
Het gaat bij Paulus niet om een aanduiding dat de gelovigen geen 'last' hebben van de wederkomst.
Het is een oproep om 'wakker' te blijven.

Er staat NIET: die dag zal u niet overvallen want u zult daarvoor al van de aarde zijn weggenomen.
Dan zouden de opvolgende verzen (blijf waakzaam) namelijk overbodig zijn.

Er staat: als je wakker bent, zal die dag u niet overvallen. Blijf dus wakker.
Er staat niet dat de dag niet komt, of dat de gelovigen daar niet bij zullen zijn,
er staat dat je als gelovige die dag verwacht en er klaar voor bent.
Daarmee kun je best gelijk hebben. Ik ben er niet uit wat die "opname" betreft. Ik heb ook wel eens een andere uitleg gehoord die ook heel bijbels was. Ik wilde hiermee alleen zeggen dat de dag van de Heer voor gelovigen niet als een dief in de nacht komt.
De opname blijft moeilijk, wie op de tekenen let met de Bijbel in de hand (wakker blijft?) zal het herkennen als een vrouw de weeën herkent inderdaad, maar alleen weet dat de geboorte aanstaande is, maar niet het precieze moment.
Maar de opname zal zijn voordat God Zijn wraak op de wereld neemt, wat pas NA de grote verdrukking en de opname zal geschieden.

De grote verdrukking zullen de wereld legers zijn die opstomen naar Israel Jeruzalem en het vernietigen, op 144.000 na.
De wraak van God bij Jezus Zijn wederkomst zal zijn vanwege deze grote verdrukking en bestaan uit de vele rampen die openbaring onthult.
Laatst gewijzigd door ericjan op 09 mar 2014, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

EEN van de duidelijkste beloftes die ons verzekeren van de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking staat in Openbaring 3:10, en bedenk dan dat het EEN van de beloftes van de Heer Zelf is.

" Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen die op de aarde wonen".

Deze tekst bevat een belofte van Christus voor een van Zijn 7 gemeentes, namelijk de gemeente van Filadelfia.
Deze belofte reikt verder dan die ene kleine gemeente in Asia, die al lang niet meer bestaat, terwijl 'de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal' nog niet gekomen is.
Ik wijs erop dat de 7 gemeentes in Asia uitgekozen zijn uit honderden jonge gemeentes van die tijd, omdat zij voorbeelden zijn van de 7 tijdperken van de gemeente, vanaf het begin van de gemeente tot onze tijd.
De HELE boodschap van Openbaring 2 en 3 is bestemd voor ALLE gemeentes, en niet alleen voor de 7 gemeentes in Asia.
Anders zou de meerderheid van de gemeentes er buiten vallen.
De boodschap van Christus aan de gemeente van Filadelfia was niet alleen bestemd voor die kleine gemeente.
Deze gemeente is een voorbeeld van de gemeente die omstreeks 1750 ontstond, namelijk een gemeente die het Evangelie verkondigt en zendelingen uitstuurt.
Deze gemeente zal blijven bestaan tot de tijd dat Christus zal komen om Zijn Gemeente op te nemen.

Het woordje 'voor' in Openbaring 3:10 betekent letterlijk: " UIT" .
De Heer zegt: ' Ik zal u bewaren UIT de komende toorn' .
Openbaring 3:16 leert ons dat de trouwe gemeente, die de Naam van de Heer niet zal verloochenen, bewaard zal blijven voor [ UIT] de ure der verzoeking [ 'de grote verdrukking'] die over de gehele aarde zal komen.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:
Openbaring 3:16 leert ons dat de trouwe gemeente, die de Naam van de Heer niet zal verloochenen, bewaard zal blijven voor [ UIT] de ure der verzoeking [ 'de grote verdrukking'] die over de gehele aarde zal komen.
Klopt, alleen staat er dus uit de komende toorn van God op de wereld. Niet uit de komende grote verdrukking!
Ure der verzoeking is evenzo de toorn van God, want er staat voorafgaand:

10 Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken.
Dit gaat over de valse profeet die de hele aarde zal trachten te verzoeken en misleiden.
Maar God zal ons voor misleiding bewaren, het zegt niets over wegnemen van de aarde.
Maar wie in het Woord en dus in Christus blijft, zal bewaard worden voor de verzoeking.

11 Zie, Ik kom spoedig. Houd vast wat u hebt, opdat niemand uw kroon zal wegnemen.
Daarom de waarschuwing om vast te houden aan het Woord wat we hebben, zodat niemand ook de valse profeet niet, ons kan verzoeken en misleiden en daarmee de kroon kan wegnemen.
ineke-kitty

ericjan schreef:
ineke-kitty schreef:
Klopt, alleen staat er dus uit de komende toorn van God op de wereld. Niet uit de komende grote verdrukking!

10 Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken.
Dit gaat over de valse profeet die de hele aarde zal trachten te verzoeken en misleiden.
Maar God zal ons voor misleiding bewaren, het zegt niets over wegnemen van de aarde.
Maar wie in het Woord en dus in Christus blijft, zal bewaard worden voor de verzoeking.

11 Zie, Ik kom spoedig. Houd vast wat u hebt, opdat niemand uw kroon zal wegnemen.
Daarom de waarschuwing om vast te houden aan het Woord wat we hebben, zodat niemand ook de valse profeet niet, ons kan verzoeken en misleiden en daarmee de kroon kan wegnemen.

Ericjan

De komende toorn van God is wel degelijk hetzelfde als de grote verdrukking , want die grote verdrukking begint met de opening van de eerste zes zegels [ Op.6] daarna met de opening van het zevende zegel [Op.8] en de zeven engelen met de zeven bazuinen , de toorn Gods afsluitend met de zeven engelen met de zeven laatste plagen.

In vers 7 van Openbaring 15 staat: En EEN van de vier dieren gaf den zeven engelen zeven gouden fiolen, VOL VAN DEN TOORN GODS, waarna zij hun schalen of fiolen van DEN TOORN GODS uitgieten OP DE AARDE.

Deze gebeurtenissen zullen ALLEMAAL tijdens de Grote verdrukking plaatsvinden. Geen enkele twijfel daaraan.

De Gemeente zal DUS die toorn van God NIET meemaken, en daarmee DUS niet de grote verdrukking.
HarryK

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Juist de parousia of de aanwezigheid aldaar beschreven wijst zeker op een NIeT terugkomen op aarde dat zegt ook niemand die gelooft in de opname want "it is a meeting in the air".
Die "meeting in the air" is in de 'air' die bij de aarde hoort, de aardse atmosfeer.
Wilsophie schreef:Ik geloof niet dat Paulus overleden gelovigen bemoedigt waarom zou hij.
Ik zei dat het een bemoediging is "met betrekking tot" overleden gelovigen.
Dat is normaal Nederlands ervoor dat het gaat over die overledenen, niet dat die overledenen worden aangesproken.
Ze gaan ons voor bij de opname die voorafgaat aan de periode van de "wederkomst" die een langere tijd omvat dan een "punt des tijds".
Een "punt des tijds" is wel heel kort.
De bijbel geeft op diverse plaatsen aan dat er diverse zaken gebeuren op "de dag des Heeren".
Het wordt aangeduid als een "dag".
De "punt des tijds" gaat over de opwekking van de doden en het verkrijgen van een (ver)nieuw(d) lichaam.
Wij gaan Hem tegemoet en Hij komt ons niet halen om terug te gaan naar de hemel ook dat zegt de Bijbel niet.
Er staat dat Jezus uit de hemel neerdaalt. Hij is dan dus niet meer in de hemel.
En er staat dat wij Hem in de lucht ontmoeten.
Jezus is dan dus in de aardse atmosfeer "teruggekomen".
Wat er verder gebeurt (nieuwe hemel en aarde, oordelen e.d.) moeten we uit andere Bijbelteksten afleiden.
Maar als het daarna nog enige tijd duurt voordat Hij 'echt' wederkomt, wat de essentie is van de theorie van de opname, waar blijft Hij (en de opgenomen gelovigen) dan in die tussentijd?
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:
ericjan schreef:
ineke-kitty schreef:

Ericjan

De komende toorn van God is wel degelijk hetzelfde als de grote verdrukking , want die grote verdrukking begint met de opening van de eerste zes zegels [ Op.6] daarna met de opening van het zevende zegel [Op.8] en de zeven engelen met de zeven bazuinen , de toorn Gods afsluitend met de zeven engelen met de zeven laatste plagen.

In vers 7 van Openbaring 15 staat: En EEN van de vier dieren gaf den zeven engelen zeven gouden fiolen, VOL VAN DEN TOORN GODS, waarna zij hun schalen of fiolen van DEN TOORN GODS uitgieten OP DE AARDE.

Deze gebeurtenissen zullen ALLEMAAL tijdens de Grote verdrukking plaatsvinden. Geen enkele twijfel daaraan.

De Gemeente zal DUS die toorn van God NIET meemaken, en daarmee DUS niet de grote verdrukking.
Openbaring 15 gaat over de wraak en toorn van God inderdaad en NIET over de grote verdrukking. Dat zijn 2 verschillende zaken.
De toorn van God en Zijn bijbehorende wraak op de wereld zijn juist tgv de grote verdrukking.
Openbaring maakt daarin een verschil namelijk.
ineke-kitty

De oordelen van de 7 zegels omvatten de eerste 21 maanden van de grote verdrukking.
Dan leidt het 7e zegel de 7 bazuinen in, die de volgende 21 maanden omvatten en zich uitstrekken tot het midden van de hele periode.
De 7e bazuin leidt de oordelen in van de 7 schalen [ of: fiolen], die de laatste 42 maanden omvatten.
Deze tijd noemt de Here Jezus DUS 'de grote verdrukking' .

De volgende keer zal ik de gebeurtenissen die tijdens de grote verdrukking plaats zullen vinden volgens Openbaring laten zien,.

Het zal in ieder geval een verschrikkelijke tijd zijn, omdat de toorn van God, de woede van satan en de losgeslagen boze natuur van de mens, samen zullen losbreken.
De grote verdrukking zal zeven jaar duren voor Israel en 33 jaar voor de volkeren.
callista

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:De volgende keer zal ik de gebeurtenissen die tijdens de grote verdrukking plaats zullen vinden volgens Openbaring laten zien,.

Het zal in ieder geval een verschrikkelijke tijd zijn, omdat de toorn van God, de woede van satan en de losgeslagen boze natuur van de mens, samen zullen losbreken.
De grote verdrukking zal zeven jaar duren voor Israel en 33 jaar voor de volkeren.
nou, dat belooft dus wat.... :w
echt iets om naar uit te kijken.....

maar even nieuwsgierig: heb je een speciaal lijntje met God?
dat je dit allemaal zo haarfijn weet?
ineke-kitty

callista schreef:
ineke-kitty schreef:De volgende keer zal ik de gebeurtenissen die tijdens de grote verdrukking plaats zullen vinden volgens Openbaring laten zien,.

nou, dat belooft dus wat.... :w
echt iets om naar uit te kijken.....

maar even nieuwsgierig: heb je een speciaal lijntje met God?
dat je dit allemaal zo haarfijn weet?

Ik heb niet alleen een speciaal "lijntje met God" , maar ook nog eens Zijn Woord, waarin deze dingen beschreven staan.