hopper schreef: 30 aug 2021, 12:47
Als je de relatie "goed en slecht" los laat, dus het goede in je zelf niet meer ergens anders aan afmeet.
Dan heb je ook niks te maken met wat ze in China goed of slecht vinden.
Of wat ja/nee onbehoorlijk is.
Er zijn een aantal zaken in mijn leven waarin ik 'goed' gehandeld heb ( die ik niet ga benoemen hier) en die voelen nog steeds 'goed'.
Het 'goede' leeft dan in mij. Ik kan mij daar aan vasthouden, ook al is het verleden tijd.
Gelukkig faal ik ook regelmatig, maar door mijn eigen falen niet in te brengen in vergelijking met het 'goede' blijft het 'goede' levend.
Is dat niet gewoon een dualistische zienswijze, waarbij jij persoonlijk in dat geval "het goede" laat prevaleren?
Niks mis mee overigens, want zo denk ik er ook over.
Ik probeer het althans.
Maak het goede groot in je hoofd, dan heeft het kwaad minder kans belangrijk te worden.
Voor mij heeft 'het goede' een aantrekkingskracht. Het is ook te herkennen in andere mensen indien aanwezig.
Ik zie het als iets wat zichzelf beloont. Het maakt me blij.
Het 'kwaad' is dan iets buiten mijzelf wat je op TV ziet en op internet leest.
Daarom zie ik ook niks in wederkerigheid. Het is fijn als ik iemand kan helpen als hij ergens mee omhoog zit.
Zou die persoon iets terug 'moeten' doen als ik een probleem heb dan zou er steeds een rekening open staan.
Als je de relatie "goed en slecht" los laat, dus het goede in je zelf niet meer ergens anders aan afmeet.
Dan heb je ook niks te maken met wat ze in China goed of slecht vinden.
Of wat ja/nee onbehoorlijk is.
Er zijn een aantal zaken in mijn leven waarin ik 'goed' gehandeld heb ( die ik niet ga benoemen hier) en die voelen nog steeds 'goed'.
Het 'goede' leeft dan in mij. Ik kan mij daar aan vasthouden, ook al is het verleden tijd.
Gelukkig faal ik ook regelmatig, maar door mijn eigen falen niet in te brengen in vergelijking met het 'goede' blijft het 'goede' levend.
Dat heb je mooi verwoord!
hopper schreef: 30 aug 2021, 12:47
Daarom zie ik ook niks in wederkerigheid. Het is fijn als ik iemand kan helpen als hij ergens mee omhoog zit.
Zou die persoon iets terug 'moeten' doen als ik een probleem heb dan zou er steeds een rekening open staan.
Als wederkerigheid inhoudt dat je mekaar de hand boven het hoofd houdt, ongeacht de situatie, dan is het idd. kwalijk.
Maar dan heb je het alleen maar over de negatieve kant van die medaille.
Er is ook een positieve kant.
Wederkerig gedrag is “de deelname aan een dynamisch proces van wederzijdse, gelijkwaardige of complementaire interacties tussen mensen, waarbij het iets samen delen met de ander centraal staat”. Wederkerigheid tussen mensen kan bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het samen spelen of werken worden waargenomen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra schreef: 31 aug 2021, 07:59
Als wederkerigheid inhoudt dat je mekaar de hand boven het hoofd houdt, ongeacht de situatie, dan is het idd. kwalijk.
Maar dan heb je het alleen maar over de negatieve kant van die medaille.
Er is ook een positieve kant.
Wederkerig gedrag is “de deelname aan een dynamisch proces van wederzijdse, gelijkwaardige of complementaire interacties tussen mensen, waarbij het iets samen delen met de ander centraal staat”. Wederkerigheid tussen mensen kan bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het samen spelen of werken worden waargenomen.
Dat is idd een andere uitleg. Het is fijn om met 'goede' mensen samen te zijn in een gesprek, een ontmoeting of samen een klus klaren.
hopper schreef: 30 aug 2021, 23:32
Je doet iets voor mensen omdat je hart het je ingeeft.
Niet als investering, waarvoor je terugbetaling verlangt.
Uit de diverse reacties leer je ook wat dat "hart" bij anderen inhoudt.
Ik zie het als iets wat zichzelf beloont. Het maakt me blij.
Je kunt het "goede" koesteren of "negatieve gedachten" vanwege een rekening die open zou staan en die niet wordt betaald.
Dat slaat meestal alleen en direct op jezelf terug.
hopper schreef: 31 aug 2021, 09:14
Dat is idd een andere uitleg. Het is fijn om met 'goede' mensen samen te zijn in een gesprek, een ontmoeting of samen een klus klaren.
Yep.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Het goede is onder ander........... op een terras zitten en met een totaal onbekend die een praatje begint een verrassende goede discussie hebben en dan ook nog is en nog maar is een goed glas witte wijn bestellen met een schaal inktvisringen met een huisgemaakte knoflook saus er bij.
Of die jonge moeder met kinderwagen een hoge trap optillen daar de lift afwezig was.'
Het goede zit in de eenvoudige dingen des levens.
hopper schreef: 08 sep 2021, 00:10
Ja, dat is altijd leuk om een ontmoeting te hebben met een onbekende. Er is altijd wel een aanleiding om een praatje aan te knopen.
Inderdaad Heer @Hopper dat is genieten en soms prachtige gesprekken.