De Psalmen
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
De Psalmen
De Psalmen zijn dichterlijke boeken die uit 5 delen bestaan en die als boek uit het OT het meest gelezen worden.
Hoewel de hele Bijbel Christocentrisch is spreken juist de dichterlijke boeken en de profeten exclusief over Christus.
Dat lezen we in Lucas 24 vers 44 waar de Here Jezus zegt; "Alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de
Wet van Mozes, de Profeten en de Psalmen".
De Psalmen nemen in onze Bijbel de centrale plaats in en het staat vóór de profetische boeken en nà de historische boeken van het OT en we zouden de Psalmen kunnen vergelijken met een hoge berg, van welke top wij een prachtig uitzicht hebben naar alle richtingen.
De Hebr. titel is "Tehillim" of lofliederen en het Griekse woord is "Psalmoi"en beteken ; "Liederen, begeleid door een snaarinstrument.
De Auteur:
De Heilige Geest gebruikt verschillende personen voor het schrijven van de Psalmen.
De voornaamste schrijver was David de grote Psalmist van Israël. Zie 2 Sam 23 vers 1,2 en vgl @ Tim 3 vers 16.
Van de 150 Psalmen dragen honderd de naam van de schrijver als opschrijft.
David, Asaf. ( hoofd van de geheiligde muziekanten), Kinderen van Korach, ( Levieten die in de temale dienden, Solom, Heman ( een musicus) Ethan een andere musicus en Mozes.
Van 50 Psalmen is de schrijver onbekend al geeft het NT aan dat Ps. 2 en 95 toch aan David toegeschreven kan worden.
De Pentateuch ook bestaande uit 5 boeken zijn gelinieerd of corresponderen met en aan de 5 boeken van de Tehillim.
Desgewenst kan ik dat in een schema geven qua telling en inhoud.
Ook de Psalmen zijn ingedeeld naar inhoud en zo ontdekken we dat de Psalmen spreken over Christus.
Hoewel in Psalm één de Man en Hem niet met een hoofdletter staat correspondeert deze Psalm zeker met Genesis 1 waar het ook al over Christus gaat als de Boom des Levens.
Natuurlijk spreken veel Psalmen over het nationale leven van Israël maar ook over hun berouw en bekering tot God en ook over de vijanden van Israël die we dus "wraakpsalmen" noemen.
Het Hallel zijn de Psalmen 113 t/m 118 die gezongen worden op bepaalde feesten en op de "nieuwe maan". Maar uiteraard richtend op Christus de komende Koning.
Veel Psalmen worden aangehaald in het NT.
De Psalmen zijn Joods en spreken niet over de zegeningen aan de Gemeente. Er wordt nergens gesproken over God als "De Vader". Er wordt nergens gesproken over de heilswaarheden die ons nà het volbrachte werk van Christus geopenbaard zijn.
Het gaat om aardse zegeningen en onze zegeningen hebben geen aards karakter maar een hemelse.
Ook vinden we niet over de inwoning en blijvende tegenwoordigheid van de Heilige Geest.
Het begrip gelovigen in Christus vinden we niet in de Psalmen dat zijn uitsluitend NT waarheden.
De wederkomst van Christus op aarde wordt in de Psalmen volop geopenbaard maar spreken niet over onze zalige hoop want dat is een kwestie van een hemels burgerschap.
Dus de opname en de verschijning in de lucht is niet aan de orde dat is pas aan de orde in 1 Thess. 4.
Veel ervaringen in de Psalmen zijn de ervaringen van de Godvrezende Joden onder de wet.
Hoezo dan een profetisch boek? Wel het beschrijft profetisch de toekomst van het overblijfsel van de gelovigen uit de Joden gedurende de Grot \Verdrukking.
Kortom volkomen Joods van karakter en voor ons profetisch over Christus en de toekomst van Israël.
Hoewel de hele Bijbel Christocentrisch is spreken juist de dichterlijke boeken en de profeten exclusief over Christus.
Dat lezen we in Lucas 24 vers 44 waar de Here Jezus zegt; "Alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de
Wet van Mozes, de Profeten en de Psalmen".
De Psalmen nemen in onze Bijbel de centrale plaats in en het staat vóór de profetische boeken en nà de historische boeken van het OT en we zouden de Psalmen kunnen vergelijken met een hoge berg, van welke top wij een prachtig uitzicht hebben naar alle richtingen.
De Hebr. titel is "Tehillim" of lofliederen en het Griekse woord is "Psalmoi"en beteken ; "Liederen, begeleid door een snaarinstrument.
De Auteur:
De Heilige Geest gebruikt verschillende personen voor het schrijven van de Psalmen.
De voornaamste schrijver was David de grote Psalmist van Israël. Zie 2 Sam 23 vers 1,2 en vgl @ Tim 3 vers 16.
Van de 150 Psalmen dragen honderd de naam van de schrijver als opschrijft.
David, Asaf. ( hoofd van de geheiligde muziekanten), Kinderen van Korach, ( Levieten die in de temale dienden, Solom, Heman ( een musicus) Ethan een andere musicus en Mozes.
Van 50 Psalmen is de schrijver onbekend al geeft het NT aan dat Ps. 2 en 95 toch aan David toegeschreven kan worden.
De Pentateuch ook bestaande uit 5 boeken zijn gelinieerd of corresponderen met en aan de 5 boeken van de Tehillim.
Desgewenst kan ik dat in een schema geven qua telling en inhoud.
Ook de Psalmen zijn ingedeeld naar inhoud en zo ontdekken we dat de Psalmen spreken over Christus.
Hoewel in Psalm één de Man en Hem niet met een hoofdletter staat correspondeert deze Psalm zeker met Genesis 1 waar het ook al over Christus gaat als de Boom des Levens.
Natuurlijk spreken veel Psalmen over het nationale leven van Israël maar ook over hun berouw en bekering tot God en ook over de vijanden van Israël die we dus "wraakpsalmen" noemen.
Het Hallel zijn de Psalmen 113 t/m 118 die gezongen worden op bepaalde feesten en op de "nieuwe maan". Maar uiteraard richtend op Christus de komende Koning.
Veel Psalmen worden aangehaald in het NT.
De Psalmen zijn Joods en spreken niet over de zegeningen aan de Gemeente. Er wordt nergens gesproken over God als "De Vader". Er wordt nergens gesproken over de heilswaarheden die ons nà het volbrachte werk van Christus geopenbaard zijn.
Het gaat om aardse zegeningen en onze zegeningen hebben geen aards karakter maar een hemelse.
Ook vinden we niet over de inwoning en blijvende tegenwoordigheid van de Heilige Geest.
Het begrip gelovigen in Christus vinden we niet in de Psalmen dat zijn uitsluitend NT waarheden.
De wederkomst van Christus op aarde wordt in de Psalmen volop geopenbaard maar spreken niet over onze zalige hoop want dat is een kwestie van een hemels burgerschap.
Dus de opname en de verschijning in de lucht is niet aan de orde dat is pas aan de orde in 1 Thess. 4.
Veel ervaringen in de Psalmen zijn de ervaringen van de Godvrezende Joden onder de wet.
Hoezo dan een profetisch boek? Wel het beschrijft profetisch de toekomst van het overblijfsel van de gelovigen uit de Joden gedurende de Grot \Verdrukking.
Kortom volkomen Joods van karakter en voor ons profetisch over Christus en de toekomst van Israël.
-
Re: De Psalmen
Opmerkelijk vind ik dat de Here Jezus onder Zijn bediening heel vaak de Psalmen aanhaalt.
De Farizeeën legde Hij het zwijgen op met Psalm 110 en Hij herinnerde Zijn vijanden aan Psalm 8, Zijn laatste woorden gericht aan Jeruzalam zijn Psalm 118 en voordat Hij naar Gethsemané ging zong Hij met zijn discipelen het zgn Hallel, dat door orthodoxe Joden op het Paasfeest gezongen wordt.
Hij riep het voorspelde: "Mij dorst".
Hij riep het voorspelde : "Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten".
Hij getuigde van de Psalmen en de Psalmen getuigden van Hem.
De Farizeeën legde Hij het zwijgen op met Psalm 110 en Hij herinnerde Zijn vijanden aan Psalm 8, Zijn laatste woorden gericht aan Jeruzalam zijn Psalm 118 en voordat Hij naar Gethsemané ging zong Hij met zijn discipelen het zgn Hallel, dat door orthodoxe Joden op het Paasfeest gezongen wordt.
-
je zou dat ook kunnen zien als inlegkunde.Wilsophie schreef:Opmerkelijk vind ik dat de Here Jezus onder Zijn bediening heel vaak de Psalmen aanhaalt.
of dat Jezus woorden in de mond zijn gelegd.
waarom het zien als voorspellingen?
d.w.z. een andere interpretatie geven als hoe de Psalmen oorspronkelijk zijn bedoeld.
lezen wat er echt staat....en dat zien in de context van die tijd en gaande over die persoon..meestal over David zelf...
het NT heeft geput uit het OT qua teksten en er een eigen [christelijke] betekenis aan gegeven.
dat geldt o.a. voor Psalm 2, Psalm 22 en Psalm 110...
-
- Site Admin
- Man/Vrouw: M
Aangezien christenen geloven dat het NT geïnspireerd is door de Heilige Geest zijn dat allemaal weinig relevante vragen.callista schreef:je zou dat ook kunnen zien als inlegkunde.Wilsophie schreef:Opmerkelijk vind ik dat de Here Jezus onder Zijn bediening heel vaak de Psalmen aanhaalt.
d.w.z. een andere interpretatie geven als hoe de Psalmen oorspronkelijk zijn bedoeld.
lezen wat er echt staat....en dat zien in de context van die tijd en gaande over die persoon..meestal over David zelf...
het NT heeft geput uit het OT qua teksten en er een eigen [christelijke] betekenis aan gegeven.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
-
Kun je het onderstreepte gedeelte ook nog inlegkunde noemen (of Jezus in de mond gelegd?)?:callista schreef:
je zou dat ook kunnen zien als inlegkunde.
Psalm 22:2 Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten,
17 Want honden hebben mij omsingeld,
een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven;
zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.
18 Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen;
en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij.
19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.
De Joodse predikant van de KolMidbar gemeente in Jeruzalem (ik heb hem vorige maand nog gesproken toen hij in Nederland was)
vertelt in een nieuwsbrief over zijn verblijf in een kibboets:
Antony Simon getuigde:
.........Het toeval wilde dat Charlie kort daarna bij mij op de kamer kwam wonen. Net als Terry, was Charlie een prima kerel en we discussieerden regelmatig over de bijbel.
Op een gegeven moment las hij het gedeelte voor uit Psalm 22 (wat ik hierboven geciteerd heb) Een beetje geïrriteerd zei ik: "Hé man, luister ik ben een Jood. Ik wil niets weten over Jezus."
Charlie zei: "Ik lees niet uit het Nieuwe Testament. Ik lees Psalm 22, een psalm van David." Ik was geschokt en besloot alles uit te vinden over Yeshua. Ik stuitte op Zach.12:10, Jesaja 53, Jes. 7:14 en nog andere teksten.
Intussen raakte ik er steeds meer van overtuigd dat Yeshua de Messias is. (Israël gemeentenieuws no. 5 nov. 2013)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ik heb dit topic geopend omdat Riemer mij vroeg: "Hoe kom je dáár nou bij?" Alsof ik vloekte in de kerk door te stellen dat de Psalmen spreken over Christus en met Callista ga ik hierover niet in gesprek, zij gelooft de Bijbel niet en is geen Christen zoals ze zelf zegt en ik bespeur geen oprechte interesse en zelfs de woorden van de Here Jezus wordt inlegkunde genoemd. [Modbreak Peter79: Ieder heeft hier de vrijheid om te reageren. Of je daarop ingaat, moet je zelf weten. Soms is het wijs om iemand uit de weg gaan. We spreken hier over het geloof. Waarom zou je niet met een ander over je geloof willen spreken?
Callista's vragen zijn volledig on-topic en op haar formulering is weinig aan te merken. Callista vraagt op dit forum vaker aandacht voor het feit dat de christelijke interpretatie anders is dan Joodse. En als je de Bijbel bestudeert, waarom zou je dan niet mogen bespreken hoe de Joden deze teksten gebruikten en interpreteerden? Er ontstaat op die manier meer inzicht in deze bijbelteksten en dat is wat we bij Bijbelstudie beogen.]
Misschien dat ik nog eens de 5 boeken van Mozes kan leggen naast de boeken van de Psalmen. Of desgewenst de teksten te benoemen die allemaal in het NT worden aangehaald als vervulling van profetie.
Callista's vragen zijn volledig on-topic en op haar formulering is weinig aan te merken. Callista vraagt op dit forum vaker aandacht voor het feit dat de christelijke interpretatie anders is dan Joodse. En als je de Bijbel bestudeert, waarom zou je dan niet mogen bespreken hoe de Joden deze teksten gebruikten en interpreteerden? Er ontstaat op die manier meer inzicht in deze bijbelteksten en dat is wat we bij Bijbelstudie beogen.]
Misschien dat ik nog eens de 5 boeken van Mozes kan leggen naast de boeken van de Psalmen. Of desgewenst de teksten te benoemen die allemaal in het NT worden aangehaald als vervulling van profetie.
-
Een onzinnige aanname over mijn vraag. Niets meer dan dat.Wilsophie schreef:Ik heb dit topic geopend omdat Riemer mij vroeg: "Hoe kom je dáár nou bij?" Alsof ik vloekte in de kerk door te stellen dat de Psalmen spreken over Christus
Je schrijven geeft aan dat je van één user geen vragen wenst te ontvangen, vanuit welke hoogheid meen je deze keuze te moeten / mogen maken? Het is nogal vreemd dat je op voorhand mensen weigert in een gesprek.en met Callista ga ik hierover niet in gesprek, zij gelooft de Bijbel niet en is geen Christen zoals ze zelf zegt en ik bespeur geen oprechte interesse en zelfs de woorden van de Here Jezus wordt inlegkunde genoemd.
Ik haak daarmee direct af met de mededeling dat de door jou gedane opmerkingen over de psalmen deels niet meer dan inlegkunde conform Willsophie zijn.
Je opmerking was dat alle psalmen over Christus gaan, dat is voor de jongste kleuter der theologie te bestrijden, ik steek daar geen zin in gezien de manier waarop jij met tegensprekers om wenst te gaan.
En dus heb ik maar een TR aangemaakt. Nooit gedacht dat ik in een TR op zou komen voor Callista, het feit is geschied....
-
Ach de term : "een onzinnig aanname" zou voor een ander die dat zegt een moderatie betekenen met de term dat "je hiermee je gesprekspartner in een bepaalde hoek" tegen de regels in, en wat Callista betreft..... [Modbreak Peter79: Suggestief taalgebruik. Als je het niet kan laten om op de persoon te spelen (modbreak hierboven) dan moet je ook niet gek opkijken dat je vervelende reacties terug krijgt. Ik ga niet bij alle vervolgreacties modereren, het moet nu on-topic verder]Soms maken mensen opmerkingen over de Bijbel die niet nodigen tot een gesprek daarvoor vind ik de Schrift te waardevol en ondenkbaar in mijn leven het is nu eenmaal Boek als je daar niet in gelooft is het paarlen voor de zwijnen werpen.
Maar ik begrijp dat jullie een front vormen, je had blijkbaar niet de motivatie "om tot elkaar te komen " dat is me duidelijk.
Wat is een TR?
Maar ik begrijp dat jullie een front vormen, je had blijkbaar niet de motivatie "om tot elkaar te komen " dat is me duidelijk.
Wat is een TR?
-
Hoewel ik oprecht geloof dat de Psalmen Messiaans van karakter zijn en spreken over Christus want dat betekent het woord, zijn zij natuurlijk voor het persoonlijk geestelijk leven van grote waarde.
Niettemin is het goed om de profetische boodschap erin te zien en vooral de vooruitgeschreven gebeden.
Dat maakt de Bijbel voor mij Goddelijk omdat geen mens in staat zou zijn zo het heilsplan uit te werken.
Het lijden en sterven van de Here Jezus is menig maal uitgebreid te lezen. En zo geloof ik dat het geweven zijn in de moederschoot gaat over de Here Jezus.
Dat Hij Zijn Vader bezingt als:"God heb ik lief want die Getrouwe HEER". Voor hen die Christenen zijn is het dan ook geweldig om als gelovigen in Christus deze woorden van de Here Jezus na te zeggen of te zingen.
De 2 grootste profetische boodschappen zijn: 'Zijn eerste komst op aarde in vernedering als Jezus van Nazareth " en Zijn 2e komst op aarde in Heerlijkheid als de Verhoogde Christus", samen met Zijn Lichaam. Al staat dat laatste er niet expliciet. Maar dat lees je pas in het Licht van het NT want zo werkt de Bijbel.
En zo kun je profetische Waarheden vervuld zien in het OT. Uiteraard niet alleen de Psalmen. De hele Bijbel spreekt over Christus, en als je dit een onzinnige aanname vindt dan begrijp ik niet wat voor zo iemand het "christenzijn" inhoudt. Christus is de centrale God en Vader in de hele Schrift die ook door Zijn Geest is ingegeven. Heel de Schrift dus!
Niettemin is het goed om de profetische boodschap erin te zien en vooral de vooruitgeschreven gebeden.
Dat maakt de Bijbel voor mij Goddelijk omdat geen mens in staat zou zijn zo het heilsplan uit te werken.
Het lijden en sterven van de Here Jezus is menig maal uitgebreid te lezen. En zo geloof ik dat het geweven zijn in de moederschoot gaat over de Here Jezus.
Dat Hij Zijn Vader bezingt als:"God heb ik lief want die Getrouwe HEER". Voor hen die Christenen zijn is het dan ook geweldig om als gelovigen in Christus deze woorden van de Here Jezus na te zeggen of te zingen.
De 2 grootste profetische boodschappen zijn: 'Zijn eerste komst op aarde in vernedering als Jezus van Nazareth " en Zijn 2e komst op aarde in Heerlijkheid als de Verhoogde Christus", samen met Zijn Lichaam. Al staat dat laatste er niet expliciet. Maar dat lees je pas in het Licht van het NT want zo werkt de Bijbel.
En zo kun je profetische Waarheden vervuld zien in het OT. Uiteraard niet alleen de Psalmen. De hele Bijbel spreekt over Christus, en als je dit een onzinnige aanname vindt dan begrijp ik niet wat voor zo iemand het "christenzijn" inhoudt. Christus is de centrale God en Vader in de hele Schrift die ook door Zijn Geest is ingegeven. Heel de Schrift dus!
-
Mij is eens gezegd, dat als je zegt: "en als je .. doet, dan.." dat er achter dan meestal iets volgt wat overdreven hard is. Als het gaat om iets negatiefs. Als je niet doet wat ik zeg, dan krijg je klappen. Als je niet geloofd van ik geloof, dan dwaal je. Als je niet je best doet, dan beland je in de goot. Als je geen antwoord geeft op mijn vraag, dan wil ik je nooit meer spreken! Als je me nog één keer zo noemt, dan bazuin ik rond wat voor een idioot je bent. Als je me niet helpt, dan hoef ik je nooit weer te zien! Als je geen geld geeft, dan ben je een zakkenvuller! En als je dan nog eens om hulp verlegen zit, dan kan je er van mij part in stikken!
In werkelijkheid is het allemaal niet zo zwart wit.
In werkelijkheid is het allemaal niet zo zwart wit.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Psalmen zijn voor veel mensen troostvol, ze herkennen zich erin. Soms, als je het niet meer ziet zitten kan ene psalm onvoorstelbaar veel troost geven of je zicht op iets veranderen.Wilsophie schreef:Hoewel ik oprecht geloof dat de Psalmen Messiaans van karakter zijn en spreken over Christus want dat betekent het woord, zijn zij natuurlijk voor het persoonlijk geestelijk leven van grote waarde.
Daarin ga ik dus mee, dat ze van grote geestelijke waarde zijn.
Ze zijn echter niet profetisch: je draait de zaak om. Dat Christus citeert uit bv. Psalm 22 heeft niets te maken met profetie, maar alles met Zijn grote kennis van de Schrift - de Tenach. Hij heeft zich verdiept in wat er geschreven staat. En net als wij heeft Hij troost gevonden in de Psalmen en als de nood hoog is, citeer je eruit.
De Messias is meer dan wij vertrouwd met de Psalmen, zoals Hij meer dan wij vertrouwd zijn met de gehele Tenach.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
-
Willsophie leest de psalmen vanuit het NT en dat is een mogelijkheid. Dat zou je inlegkunde kunnen noemen, het is een manier van lezen.
Net zo goed dat het mogelijk is om het totale OT te lezen in het licht van het NT.
De opmerking dat alle psalmen over Christus gaan klopt vanuit dat uitgangspunt.
Een ander uitgangspunt is om het OT te lezen zonder het NT erbij te betrekken.
Net zo goed dat het mogelijk is om het totale OT te lezen in het licht van het NT.
De opmerking dat alle psalmen over Christus gaan klopt vanuit dat uitgangspunt.
Een ander uitgangspunt is om het OT te lezen zonder het NT erbij te betrekken.
-
Ik kan het OT alleen maar lezen in het licht van het NT.
Voor mij persoonlijk is de God van het OT de wrekende God, de toornige God, van 'wee je gebeente als...' als er geen NT was geweest, oftewel als Christus er niet was geweest.
Ik begrijp je opmerking, maar kan het zelf zo absoluut niet lezen.
Voor mij persoonlijk is de God van het OT de wrekende God, de toornige God, van 'wee je gebeente als...' als er geen NT was geweest, oftewel als Christus er niet was geweest.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
-
Neem bv psalm 46Martine schreef:Ik kan het OT alleen maar lezen in het licht van het NT.
Hoe lees je dat NT-isch?
-
Nou Christus citeerde het meest uit Psalmen, Omdat veel Psalmen profetisch zijn. Christus begreep de profetieën natuurlijk maar al te goed, en begreep dus ook dat ze over hem gingen, Hij kan dat dus niet genoeg benadrukken aan het volk. Vooral Psalm 22 is compleet Messiaans en tot de letter vervuld in Christus. Zelfs bepaalde verzen uit die Psalm moeten zelfs nog uitkomen. Voornamelijk 28 tot en met 32.
Ps 22:2 Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten, bent U ver van mijn verlossing, van de woorden van mijn jammerklacht?
Mat 27:Ongeveer op het negende uur riep Jezus met een luide stem: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat betekent: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
PS 22:4 Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered, op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd.
Rom 9:33 zoals geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een struikelblok. En: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Ps 22:9 Hij heeft zijn zaak aan de HEERE toevertrouwd – laat Die hem bevrijden! Laat Die hem redden, als Hij hem genegen is.
Mat 27:43 43 Hij heeft op God vertrouwd; laat Die Hem nu verlossen als Hij Hem welgezind is, want Hij heeft gezegd: Ik ben Gods Zoon.
Ps 22:10,11 U bent het toch Die mij uit de buik hebt getrokken, Die mij vertrouwen gaf, toen ik aan mijn moeders borst lag.
Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af, vanaf de moederschoot bent U mijn God.
Mat 1:20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
Ps 22:15 Als water ben ik uitgestort, ontwricht zijn al mijn beenderen; mijn hart is als was, het is gesmolten diep in mijn binnenste.
Joh 19:34 Maar een van de soldaten stak met een speer in Zijn zij en meteen kwam er bloed en water uit
Ps 22:16 Mijn kracht is verdroogd als een potscherf, mijn tong kleeft aan mijn gehemelte; U legt mij in het stof van de dood.
Joh 19:28 28 Hierna zei Jezus, omdat Hij wist dat nu alles volbracht was, opdat het Schriftwoord vervuld zou worden: Ik heb dorst!
Ps 22:17,19 Want honden hebben mij omsingeld, een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven; zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.
Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen; en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij. Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad.
Mat 27:35 Nadat zij Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn kleren door het lot te werpen, opdat vervuld zou worden wat gezegd is door de profeet:
Ze hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en om Mijn kleding hebben ze het lot geworpen.
Ps 22:19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad.
Luk 23:34 En Jezus zei: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. En ze verdeelden Zijn kleren en wierpen het lot.
Ps 22:23 Ik zal Uw Naam mijn broeders vertellen, in het midden van de gemeente zal ik U loven.
Heb 2:12 12 want Hij zegt: Ik zal Uw Naam aan Mijn broeders verkondigen; te midden van de gemeente zal Ik U lofzingen.
Tot op de letter vervuld in Christus. Wonderbaarlijk als je het mij vraagt.
Ps 22:2 Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten, bent U ver van mijn verlossing, van de woorden van mijn jammerklacht?
Mat 27:Ongeveer op het negende uur riep Jezus met een luide stem: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat betekent: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
PS 22:4 Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered, op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd.
Rom 9:33 zoals geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een struikelblok. En: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Ps 22:9 Hij heeft zijn zaak aan de HEERE toevertrouwd – laat Die hem bevrijden! Laat Die hem redden, als Hij hem genegen is.
Mat 27:43 43 Hij heeft op God vertrouwd; laat Die Hem nu verlossen als Hij Hem welgezind is, want Hij heeft gezegd: Ik ben Gods Zoon.
Ps 22:10,11 U bent het toch Die mij uit de buik hebt getrokken, Die mij vertrouwen gaf, toen ik aan mijn moeders borst lag.
Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af, vanaf de moederschoot bent U mijn God.
Mat 1:20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
Ps 22:15 Als water ben ik uitgestort, ontwricht zijn al mijn beenderen; mijn hart is als was, het is gesmolten diep in mijn binnenste.
Joh 19:34 Maar een van de soldaten stak met een speer in Zijn zij en meteen kwam er bloed en water uit
Ps 22:16 Mijn kracht is verdroogd als een potscherf, mijn tong kleeft aan mijn gehemelte; U legt mij in het stof van de dood.
Joh 19:28 28 Hierna zei Jezus, omdat Hij wist dat nu alles volbracht was, opdat het Schriftwoord vervuld zou worden: Ik heb dorst!
Ps 22:17,19 Want honden hebben mij omsingeld, een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven; zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.
Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen; en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij. Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad.
Mat 27:35 Nadat zij Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn kleren door het lot te werpen, opdat vervuld zou worden wat gezegd is door de profeet:
Ze hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en om Mijn kleding hebben ze het lot geworpen.
Ps 22:19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad.
Luk 23:34 En Jezus zei: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. En ze verdeelden Zijn kleren en wierpen het lot.
Ps 22:23 Ik zal Uw Naam mijn broeders vertellen, in het midden van de gemeente zal ik U loven.
Heb 2:12 12 want Hij zegt: Ik zal Uw Naam aan Mijn broeders verkondigen; te midden van de gemeente zal Ik U lofzingen.
Tot op de letter vervuld in Christus. Wonderbaarlijk als je het mij vraagt.
-
Veel = niet alle. Ik noemt bv Psalm 46 maar ook Psalm 3?robert75 schreef:Nou Christus citeerde het meest uit Psalmen, Omdat veel Psalmen profetisch zijn.
-
Nou het is maar hoe je het bekijkt. De Psalmen mag je beschouwen als een mini-Bijbel. Alles wat in de Bijbel voorkomt, Dus de schepping, de Wet, de belofte, de verlosser, De verlossing, en noem maar op staat ook allemaal in Psalmen. En de Bijbel is nu eenmaal voor zeker 3/4 profetisch.
-
Dat is toch echt de God die wij aanbidden en eren hoor, JHWH, de God van het oude testament.Martine schreef:Ik kan het OT alleen maar lezen in het licht van het NT.
Alleen was het OT, de Tenach puur voor de Joden bedoeld. Het gaat over God en Zijn Uitverkoren volk Israel, waaruit Jezus is voortgekomen.
Uiteindelijk is Jezus een ver-Griekste Naam van Yeshua.
Ik ben wel met Riemer eens dat we ons in het christendom vaak teveel toe-eigenen uit het OT en ook de Psalmen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Zeker wonderbaarlijk. En ook troostrijk dat God nooit laat varen wat Zijn hand is begonnen.
Ik had wel uitdrukkelijk vermeld dat er geen waarheden instaan of profetieën t.a.v. de gemeente. We noemen dat "geen christelijke waarheden", maar dat vind ik persoonlijk een beetje een misleidende term. Christelijke waarheden zijn voor mij waarheden van nà de opstanding. De zware beproeving die het volk Israël als 12 stammen dus als natie nog zal moeten ondergaan staan er wel in aangekondigd, en hun gebeden en smekingen.
Ik hoop ook de gebeden vanuit de Katholieke kerk erin te betrekken.
Het Messiaanse koningkrijk als wel ook geen zegen voor Israël en geen wereldbekering en geen vrede en voorspoed voordat de Koning komt worden uitgebreid beschreven. Hándel beschrijft in de Messiah het oratorium op geweldige wijze met een afronding van het Hallelujah van Händel.
Er worden veel Hebr. woorden genoemd die enige verklaring verlangen, en het bestuderen waard zijn, en ook de zaligsprekingen zijn veel aan de orde ( "ashrey")
De vijftien trappen in Psalm 120 tot 134 dragen allen de inscriptie : "Shir Hama'áloth". De Vulgatha heeft die vertaald in graduele Psalmen.
Bedevaartsliederen zogezegd.
Gezongen door godvrezende Joden op hun pelgrimstochten naar Jeruzalem.
In het boek Ezra komen we die ook tegen. Shir Hama "aloth is het lied van de graden. Dit zou te maken hebben met de wijzers die teruggezet werden bij Hizkia.
De bekendste Psalm is de Herderspalm, 23. Het woordje "is " staat er niet dus krijg je een soort uitroep: "Jehovah-raah" , er zijn ongeveer 7 samensgestelde namen van Jehovah, een mooi item voor een ander topic.
Psalm 46 sluit eigenlijk mooi aan op "mijn" Bijbels wereldbeeld als God in het midden is van Zijn schepping, beschreven in vers 6
Vers 8 gaat over mijn kleindochter die de naam "Roma" draagt en dat is "een Hoog Vertrek" elders "de opperkamer" genoemd.
\En Psalm 46 vers 1 draagt de titel "Alamoth" en dat betekent "zingende maagden".
Zoals ook in de restitutieleer aan de orde is, zijn de daden des Heeren o.a. de verwoesting van de aarde, ook de einden der aarde zijn aan de orde in vers 11, en dat even terzijde, hoewel het prachtig is dat God verhoogd zal worden door de heidenen op de aarde.
Opmerkelijk en interessant om te zien hoe deze profetie later verhandelt wordt.
De God van Jakob is ons een Hoog vertrek ( Sela, Petra) .
Ook dit is profetie voor de vlucht van het gelovig overblijfsel als de Olijfberg scheurt en zij kunnen vluchten naar een Hoog Vertrek en dat is in dat geval het gebergte van Petra, alwaar zij gevoed zal worden een tijd , tijd en een halve tijd, dat zijn dus 1260 dagen of 42 maanden.
Zelf geloof ik dat zij zullen gevoed worden door de Gemeente van Eerstelingen die met Christus dit overblijfsel zal sparen en onderhouden gedurende de benauwdheid van Jacob. Een van de mooiste Psalmen met een profetie.
Ik had wel uitdrukkelijk vermeld dat er geen waarheden instaan of profetieën t.a.v. de gemeente. We noemen dat "geen christelijke waarheden", maar dat vind ik persoonlijk een beetje een misleidende term. Christelijke waarheden zijn voor mij waarheden van nà de opstanding. De zware beproeving die het volk Israël als 12 stammen dus als natie nog zal moeten ondergaan staan er wel in aangekondigd, en hun gebeden en smekingen.
Ik hoop ook de gebeden vanuit de Katholieke kerk erin te betrekken.
Het Messiaanse koningkrijk als wel ook geen zegen voor Israël en geen wereldbekering en geen vrede en voorspoed voordat de Koning komt worden uitgebreid beschreven. Hándel beschrijft in de Messiah het oratorium op geweldige wijze met een afronding van het Hallelujah van Händel.
Er worden veel Hebr. woorden genoemd die enige verklaring verlangen, en het bestuderen waard zijn, en ook de zaligsprekingen zijn veel aan de orde ( "ashrey")
De vijftien trappen in Psalm 120 tot 134 dragen allen de inscriptie : "Shir Hama'áloth". De Vulgatha heeft die vertaald in graduele Psalmen.
Bedevaartsliederen zogezegd.
Gezongen door godvrezende Joden op hun pelgrimstochten naar Jeruzalem.
In het boek Ezra komen we die ook tegen. Shir Hama "aloth is het lied van de graden. Dit zou te maken hebben met de wijzers die teruggezet werden bij Hizkia.
De bekendste Psalm is de Herderspalm, 23. Het woordje "is " staat er niet dus krijg je een soort uitroep: "Jehovah-raah" , er zijn ongeveer 7 samensgestelde namen van Jehovah, een mooi item voor een ander topic.
Psalm 46 sluit eigenlijk mooi aan op "mijn" Bijbels wereldbeeld als God in het midden is van Zijn schepping, beschreven in vers 6
Vers 8 gaat over mijn kleindochter die de naam "Roma" draagt en dat is "een Hoog Vertrek" elders "de opperkamer" genoemd.
\En Psalm 46 vers 1 draagt de titel "Alamoth" en dat betekent "zingende maagden".
Zoals ook in de restitutieleer aan de orde is, zijn de daden des Heeren o.a. de verwoesting van de aarde, ook de einden der aarde zijn aan de orde in vers 11, en dat even terzijde, hoewel het prachtig is dat God verhoogd zal worden door de heidenen op de aarde.
Opmerkelijk en interessant om te zien hoe deze profetie later verhandelt wordt.
De God van Jakob is ons een Hoog vertrek ( Sela, Petra) .
Ook dit is profetie voor de vlucht van het gelovig overblijfsel als de Olijfberg scheurt en zij kunnen vluchten naar een Hoog Vertrek en dat is in dat geval het gebergte van Petra, alwaar zij gevoed zal worden een tijd , tijd en een halve tijd, dat zijn dus 1260 dagen of 42 maanden.
Zelf geloof ik dat zij zullen gevoed worden door de Gemeente van Eerstelingen die met Christus dit overblijfsel zal sparen en onderhouden gedurende de benauwdheid van Jacob. Een van de mooiste Psalmen met een profetie.
-
Natuurlijk niet. Ten eerste wat Christus een OT Christen, Het OT ging over Christus. Jezus was niet alleen de vervulling van het OT, maar ook de interpreteerder, de uitlegger van de Heilige schriften.ericjan schreef:Dat is toch echt de God die wij aanbidden en eren hoor, JHWH, de God van het oude testament.Martine schreef:Ik kan het OT alleen maar lezen in het licht van het NT.
Alleen was het OT, de Tenach puur voor de Joden bedoeld. Het gaat over God en Zijn Uitverkoren volk Israel, waaruit Jezus is voortgekomen.
Uiteindelijk is Jezus een ver-Griekste Naam van Yeshua.
Ik ben wel met Riemer eens dat we ons in het christendom vaak teveel toe-eigenen uit het OT en ook de Psalmen.
En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen. (Luk 24:44)
U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen. (Joh 5:39)
Luk 24:25,27 En Hij zei tegen hen: O onverstandigen en tragen van hart! Dat u niet gelooft al wat de profeten gesproken hebben!
Moest de Christus dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid ingaan? En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.
Laatst gewijzigd door robert75 op 10 mar 2014, 12:49, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Psalm 3 had ik nog vergeten, en behoort bij de Psalmen 1 t/m 41 met als auteur David , het valt onder het eerste boek der Psalmen en ze zijn verzameld door Salomo en correspondeert met Genesis met als onderwerp de oorsprong en val en herstel van de men.
Psalm 2- 8 spreken over de gevallen mens in vijandschap met God, ook hier weer de berg der heiligheid met Sela ( of Petra) waar de Heer het overblijfsel zal ondersteunen, eerder omschreven in Psalm 46. Zij spreken eigenlijk over dezelfde profetie. Ab Shalom is danook de koning van de vrede in vers 1, het is een illustratie en profetie van de belegering van Jeruzalem door "tienduizenden des volks." Wie dat zijn laat ik even liggen.
Psalm 2- 8 spreken over de gevallen mens in vijandschap met God, ook hier weer de berg der heiligheid met Sela ( of Petra) waar de Heer het overblijfsel zal ondersteunen, eerder omschreven in Psalm 46. Zij spreken eigenlijk over dezelfde profetie. Ab Shalom is danook de koning van de vrede in vers 1, het is een illustratie en profetie van de belegering van Jeruzalem door "tienduizenden des volks." Wie dat zijn laat ik even liggen.
-
In Hebr.10 wordt van Jezus gezegd dat in de boekrol over Hem geschreven is, met een verwijzing naar Psalm 40:Riemer schreef:Veel = niet alle. Ik noemt bv Psalm 46 maar ook Psalm 3?robert75 schreef:Nou Christus citeerde het meest uit Psalmen, Omdat veel Psalmen profetisch zijn.
Bij het laatste vers van psalm 3:7 Het heil is van de HEERE; Uw zegen is over Uw volk.Hebreeën 10
5 Daarom zegt Hij bij Zijn komst in de wereld: Slachtoffer en spijsoffer hebt U niet gewild, maar U hebt voor Mij een lichaam gereedgemaakt.
6 Brandoffers en offers voor de zonde hebben U niet behaagd.
7 Toen zei Ik: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven – om Uw wil te doen, o God.
staat een verwijzing naar Openbaring 7:10 En zij riepen met een luide stem: De zaligheid is van onze God, Die op de troon zit, en van het Lam!
Maar de hele Psalm verwijst naar het koningschap van Christus op de troon van David dat niet werd aanvaard door degenen die hem het naast stonden.
En in dat "heil is van de Heere" zit in het Hebreeuws de naam van Jezus verborgen: יהוָה הַיְשׁוּעָה (Yeh-ova- Shua) Yeshua.
Dat zie je ook in andere psalmen, bijv. psalm 27: Yeh is mijn Shua. God is mijn heil/redding.
In Psalm 46 is het wat moeilijker om aan te tonen. Maar wie vanuit het NT weet dat Jezus één met de Vader is, zelfs de Schepper van hemel en aarde, zal deze psalm ook daarvan niet los zien.
In vers 6 en 8 gaat het over God met ons. Hier staat dan: de God van de legermachten.
Maar wie de Schrift kent weet ook dat er staat in Zach. 13:
7 Zwaard, ontwaak tegen Mijn Herder en tegen de Man Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE van de legermachten
die verbinding kan je dan weer vanuit het Nieuwe Testament leggen. Maar het zal ongetwijfeld een vraag zijn geweest voor degenen die alleen de Tenach bestudeerden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
-
de christelijke uitleg en de joodse verschillen nogal.Adinomis schreef:Kun je het onderstreepte gedeelte ook nog inlegkunde noemen (of Jezus in de mond gelegd?)?:callista schreef:
je zou dat ook kunnen zien als inlegkunde.
Psalm 22:2 Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten,
17 Want honden hebben mij omsingeld,
een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven;
zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.
18 Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen;
en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij.
19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.
ook schijnt er wat mis te zijn met de vertalingen...
etc...lees verderGaan we naar de joodse vertaling van Dr. S.I. Mulder dan lezen we:
Want honden omgeven mij;
een rot van booswichten omringt mij,
als een leeuw (verbrijzelende) mijn handen en voeten.
Het Hebreeuwse woord dat vertaald is als ‘doorsteken/doorboren’ is ka’arie.
Maar dat woord kent het Hebreeuws helemaal niet.
Het woord dat er het dichtst bijkomt, is kara hetgeen betekent ‘opgraven, van de grond omhoog brengen, opdelven’.
In modern Ivriet is ‘het hart doorboren’: dakar et libbo.
Maar in het Hebreeuws staat er: ke-arie, hetgeen betekent ‘als een leeuw’.
Wat hier bedoeld wordt is, in telegramstijl: Als de leeuw (zijn zij aan) mijn handen en voeten.
Koning David spreekt over een leeuw en niet over het doorboren van handen en voeten.
Dezelfde leeuw, de kleine Palestijnse leeuw die veel in het Midden-Oosten voorkwam, noemt hij ook in vers 13 en vers 22.
Volgens een schrijver op Internet kon deze maar één christelijke bijbelvertaling vinden die correct, dat wil zeggen naar de Hebreeuwse grondtekst was vertaald en dat was de Nieuwe Wereld Vertaling van de Jehovah-getuigen.
Daar luidt de vertaling van vers 17: als leeuwen (hebben zij het gemunt op) mijn handen en voeten.
Vers 32
Tot mijn verbijstering eindigt psalm 22 in alle christelijke vertalingen die ik heb geraadpleegd met: ‘dat hij het was die het volbracht heeft
’Een toevoeging die in de Hebreeuwse grondtekst nergens te vinden is.
Ida Gerhardt en Marie van der Zeijde maken van vers 31 en 32:
hun nakomelingenschap zal hem dienen
en zegt zíjn nageslacht wie de Heer is.
en dit komt zijn gerechtigheid melden
aan het volk dat geboren gaat worden.
Omdat het door hèm is volbracht.
bron:
http://www.kerkenisrael.nl/vrede-over-i ... 280&sh=717
-
Dat is nogal logisch dat de Joodse uitleg verschilt van de Christelijke. Aangezien ze Jezus hebben afgewezen als Messias, Dus die Messiaanse profetieën kunnen natuurlijk nooit over Jezus gaan, Want dat was hij niet.