Petra schreef: 18 sep 2021, 06:39Ik vraag me af of dit niet is waar die hele patriarchale cultuur uit gegroeid is. Een uit de klauwen gelopen poging om mannen op hun gezins- vaderlijke verantwoordelijkheden te wijzen.
Dat zou zomaar kunnen. Echt weten doen we dat niet. Wel weten we dat het traditionele huwelijk ook vooral bedoeld was en is ter bescherming van de vrouw en de kinderen, opdat de man ook gebonden zou zijn aan het gezin.
Die huwelijkse bescherming is echter in de meer vrijblijvende, seculiere cultuur deels weggevallen, ook waar zij wel degelijk nog de vrouw en de kinderen ten goede zou zijn gekomen.
Er is een wereld van verschil wat besloten ligt in het woordje "kan".
Idd. een vrouw KAN zwanger worden en een man niet. Maar er staat nergens verordonneert dat een man niet zwanger MAG worden als hij dat wel zou kunnen.
Gelijkwaardigheid betekent dat zowel mannen als vrouwen mogen doen naar eigen kunnen.
De kwestie is dus niet dat vrouwen geen predikant, kardinaal of paus zouden kunnen zijn, maar dat het niet mag.
In katholiek verstaan is het echter wel degelijk een kwestie van niet
kunnen. Net zoals je de eucharistie niet kan opdragen met rozijnenbrood en je mensen niet kan dopen zonder water, zo kun je vrouwen niet wijden tot priester. De wijding is namelijk een sacrament, door Christus ingesteld, waarvan de voorwaarden voor een geldige bediening zeer vaststaan.
We kunnen daarom niet zomaar bepalen wat wel en niet gewijd kan worden, net zoals bij de andere sacramenten we de 'basisingrediënten' ook niet zelf kunnen bepalen.
De bovennatuurlijke wereld kent dus net zo goed haar wetten als de natuurlijke wereld. Zoals in de natuurlijke wereld een man niet zwanger kan worden, zo kan in de bovennatuurlijke wereld een vrouw niet gewijd worden tot diaken, priester of bisschop.
Toch een vrouw willen wijden tot diaken, priester of bisschop leidt onvermijdelijk tot een fundamentele verandering in het sacrament en in het geloof, terwijl het katholieke geloof in haar eigen verstaan niet fundamenteel veranderd kan worden.
Reken in praktische zin dan ook op enorm veel gedonder binnen de kerk, met mogelijk zelfs een schisma tot gevolg, wanneer een paus zoiets zou willen proberen. Waarschijnlijk worden dan enkel de vrijzinnigen nóg vrijzinniger, waardoor ze uiteindelijk geassimileerd worden in de hen omringende seculiere culturen, worden de traditionelen nóg traditioneler, waardoor ze uiteindelijk sektarisch en exclusief worden, en blijft er zo van het 'gewone geloof' maar weinig vruchtbaars over.
Zeker. Maar ook dat is een gevolg van. Veel vrouwen hebben om zelf door te kunnen dringen tot -the old boys networks- zich gevoegd naar de heersende norm en andere vrouwen gekleineerd. Eigen statusverhoging ten koste van andere vrouwen, zoals bv. Thatcher, die geen andere vrouwen in haar clubje wilde.
Vrouwen blijven echter ook verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Niet weinig denigrerend of sociaal dwingend gedrag wordt ook door vrouwen onderling gedaan zonder mannen erbij, dus zonder enige mannelijke druk. Soms zijn vrouwen zelfs daar nog strenger in dan mannen.
Blijkbaar jagen veel vrouwen ook op status en macht. Je kunt dan veronderstellen dat zij typisch 'mannelijke' eigenschappen najagen, maar ook concluderen dat deze jacht blijkbaar zowel mannelijk als vrouwelijk is.
Het gaat om een gemarginaliseerde groep die de eigen positie versterkt door bepaalde waarden aan te hangen die hoog scoren bij de dominante groep.
Een voorbeeld is als vrouwen met een goeie baan zeggen dat anti-discriminatie maatregelen helemaal niet nodig zijn. Daarmee verhogen ze hun eigen status (kijk mij goed zijn) door degenen die daar voorstanders van zijn te verlagen naar onnodig hulpbehoevend. Terwijl de objectieve data duidelijk uitwijzen dat er in het algemeen wel degelijk gediscrimineerd wordt en er wel degelijk een 'glazen plafond' is.
Maar als die vrouwen die waarden vrijwillig op zich nemen voor het versterken van de eigen positie, dan kun je ook concluderen dat zij hun positie blijkbaar belangrijker vinden dan het vasthouden aan de eigen waarden, óf dat zij die waarden blijkbaar delen en daarom zich er eenvoudig in weten te voegen.
Tot nu toe heb ik niet echt het idee dat vrouwen bijvoorbeeld veel anders leiding geven dan mannen. Natuurlijk zie ik wel belangrijke accenten hier en daar, vanwege de natuurlijke verschillen tussen mannen en vrouwen, maar er zijn zowel hardvochtige vrouwen als zachtmoedige mannen te vinden, ook in zeer progressieve samenlevingen.
Vrouwen hebben hier zelf dus ook een verantwoordelijkheid in. Als zij de waarden van een dominante groep delen, dan is dat prima voor zover die waarden goed en rechtvaardig zijn en kunnen zij dus ook daarop aangesproken worden. Zij kunnen zich dan gewoon vrij in die groep bewegen en die groep moet hen dan natuurlijk wel volwaardig accepteren.
Delen zij die waarden niet, dan zullen ze met behoud van de eigen waarden, ook voor zover die goed en rechtvaardig zijn, de eigen weg moeten vinden in de machtsstructuren die elke gemeenschap kent. Ze moeten dan aantonen waarom hun eigen waarden net zo goed passen bij de beoogde werkzaamheden en de dominante waarden dus lang niet altijd leidend hoeven te zijn. De groep moet daar natuurlijk redelijkerwijs wel voor openstaan, maar mag dan ook na een eventuele reële proeftijd resultaten verwachten.
Maar waarden overnemen die jou niet passen en die mogelijk ook niet (altijd) goed en rechtvaardig zijn, enkel om een hogere positie te verwerven, dat riekt gewoon naar machtszucht. Je kunt je dan niet verschuilen achter andere bevolkingsgroepen, want je maakt zélf dan de keuze om je eigen waarden (deels) te verloochenen.
Emancipatie zal dus echt van twee kanten moeten komen. Mannen moeten openstaan voor positieve, traditioneel als vrouwelijk getypeerde waarden in het werk, voor zover die het werk ten goede komen of in elk geval niet conflicteren ermee. Dat gebeurt dan gelukkig ook steeds meer.
Maar vrouwen moeten, net zoals mannen dat ook moeten, wel hun verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en hun waarden. Als zij de waarden van een dominante groep overnemen zonder er zelf echt achter te staan, dan handelen zij in strijd met hun eigen geweten en kunnen zij daarop net zo goed aangesproken worden. Door zowel mannen als vrouwen.