Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 23:42 Hoe is de laatste alinea anders dan heden? Ongevaccineerden worden ook als kwaadaardig en inferieur gezien, zie alleen al de uitspraken in de media, zelfs hier wordt er gezegd "uitsluiting van domme mensen is een zegen" (Bonjour)
Zelfs negatieve uitspraken op onder meer dit forum over ongevaccineerden zijn op geen enkele wijze te vergelijken met wat de nazi's deden. Om enkele verschillende te noemen:
De negatieve commentaren komen niet vanuit de overheid en worden niet door haar gesanctioneerd;
Het vaccineren is sowieso niet verplicht, maar wordt enkel (sterk) aangemoedigd;
De coronapas laat niet zien of je gevaccineerd, getest of coronapatiënt bent (geweest);
Iederéén moet zich aan alle maatregelen houden en dus niet alleen ongevaccineerden;
Er is geen sprake van steeds verdere inperking van maatregelen; ze worden nu juist steeds meer versoepeld;
De maatregelen passen bij wat men redelijkerwijs bij een pandemie kan verwachten.
Er zijn dus geen aanwijzingen dat dit een begin zou zijn van een uiteindelijke deportatie van en massamoord op ongevaccineerden. Net zoals zij die de rijksvaccinaties niet hebben gehad, ook niet geleidelijk aan met zwaardere beperkingen te maken kregen afgelopen decennia. Zij leven gewoon vrij en alleen bij eventuele uitbraken van de betreffende ziekten worden waar nodig lokale maatregelen genomen.
De discussie in de samenleving is fel, maar die tendens was er vóór de coronapandemie ook al: vele bevolkingsgroepen en individuen worden vooral op social media allerlei verwensingen en bedreigingen toegeslingerd. Daarin is dus (helaas) weinig veranderd.
De huidige maatregelen zijn vervelend, vooral nu ook even voor ongevaccineerden, maar worden net zo snel weer versoepeld als de overheid daarvoor de tijd rijp acht en volgens sommige gezagdragers zelfs soms te snel. Ze zullen dus zeer waarschijnlijk, net als alle andere maatregelen, gewoon tijdelijk zijn, totdat de pandemie voldoende beheersbaar is om ze los te laten.
Overigens heb ik zelf geen bijzondere mening over ongevaccineerden. Een ieder moet zelf de eigen afwegingen hierin maken. Maar ik vind de idee dat gevaccineerden niet in hun vrijheden beperkt moeten blijven worden omwille van de ongevaccineerden, op zich niet onredelijk.
Alleen de balans daartussen blijven behouden kan wel lastig zijn en ik begrijp daarom ook wel de (redelijk geuite) kritiek op de coronapas. Al heb ik die zelf dan zonder problemen geïnstalleerd.