Persoonlijke gevoelens en persoonlijke uitingen.
Kunst of kitsch.
Of
Kunst en kitsch.
Yours schreef: ↑19 okt 2021, 10:39
Hoe je het ook wendt of keert: ik blijf het getoonde absolute kitsch vinden.
Petra schreef: ↑19 okt 2021, 16:31
Dat kan, kunst is een kwestie van smaak.
Eén van de eerste dingen, die ik vroeger met kunstgeschiedenis les aanhoorde en voordat we te horen kregen wat belangrijk is in het beoordelen van kunst, was dat de uitspraak "Over smaak valt niet te twisten" een dooddoener is.
Dat komt altijd weer bij me boven.
Nu geloof ik niet, dat de essentie ervan een dooddoener hoeft te zijn, maar absoluut wel binnen een gesprek over wat je wel goede en minder goede kunst vindt en het waarom ervan.
Het kan wel elke motivatie tot verdere openhartigheid stoppen, als er zo'n "afwijzing" komt op jouw persoonlijke gevoel en mening.
En dat is nu vooral de waarde van kunst.
Het waarderen of niet als zijnde mooi plaatje of het maar kitsch vinden, doet er al helemaal niet toe.
Het gaat om het gevoel wat het bij je oproept.
Het zet je aan het denken, en het kan op een niet verwachte, maar toch openhartige manier je naaste doen leren kennen.
In de waarde, die hij of zij bepaalde kunst toekent en het waarom ervan.
Iedereen kan motieven hebben over waarom iets hem aantrekt of waarom juist niet.
Soms weet je het niet, maar wordt je er gewoon door geraakt.
Ik denk, dat je met veel kunst een speciale voeling moet hebben om het te kunnen waarderen.
Maar dat kan dan even zo goed een aversie zijn, waardoor het je niet aantrekt en het je juist afstoot.
Of iemand dat nu kitsch als beoordeelt of niet.
Het zijn de gevoelens, die volgen op de aanblik.
En daar valt niet over te twisten.
Daarover twisten zou betekenen, dat je de gevoelens van de ander betwist.
Daarom is alles wat er over gezegd wordt heel persoonlijk.
Ik denk, wel dat dit een aanleiding kan zijn om een andere soort boom over op te zetten.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.