Ik hecht geen geloof aan reïncarnatie, maar dat had je waarschijnlijk al doorYours schreef: 24 okt 2021, 15:37 @Mullog,
Zoals je wellicht weet denk ik dat reïncarnatie bestaat. Na de dood gaat het astrale/mentale lichaam met daarin het bewustzijn/de persoonlijkheid verder en incarneert opnieuw in een bevruchte eicel als dat nodig/wenselijk is.
Daarbij weet niemand wat de persoonlijkheid is van het kind wat je als a.s. ouders ontvangt. Het bewustzijn/de persoonlijkheid in het astrale/mentale lichaam, de ziel zo je wilt, daalt in de bevruchte eicel in waarna deze zich spontaan afsluit. Vanaf deze conceptie stuwt de ziel zichzelf voort en gaat groeien door de celdeling. Ik zie die bevruchte eicel dan ook niet als een klompje cellen maar vanaf de bevruchting als een mens met een geschiedenis welk mens opnieuw een leven wil beleven.
Dat maakt het voor mijzelf extra complex t.a.v. een eventuele abortus. Verder laat ik mij daar niet over uit.
Het feit dat er vele spontane miskramen zijn, zelfs bij psychisch en lichamelijk gezien kerngezonde vrouwen, doet bij mij de vraag rijzen of de persoonlijkheid die de bevruchte eicel ‘bemand’ of ‘bevrouwd’ daar zelf debet aan is. Mijn antwoord daarop is ‘ja’, waar het antwoord voor vele anderen ‘nee’ is. Prima wat mij betreft: er is niets mis met het hebben van verschillende opvattingen. Wat het dichtst bij de realiteit ligt zal de tijd wellicht leren.
Mensen hebben in het algemeen moeite om te accepteren dat hun leven ergens begint en op enig moment eindigt en dat er niet meer is. Dus worden er allerlei oncontroleerbare sprookjes verzonnen waarbij het leven niet eindigt met de dood:
- Hopper heeft een voor mij onbegrijpelijke redenering met iets over het bewustzijn
- De hemel is beschikbaar voor christenen
- De hel is beschikbaar voor zondaars (een verschrikkelijk verzinsel waar mensen voor de eeuwigheid gestraft worden voor futiliteiten)
- De JG hebben 144.000 die moeten gaan werken voor de kost en de rest mag voor eeuwig en altijd doorploeteren op aarde
- In de oosterse wereld is reïncarnatie om als "ziel" van lichaam naar lichaam te hoppen
En zoals ik schreef over het bewustzijn van een baby (zie hier) moet ik nu opeens geloven dat een ziel zo rusteloos is dat deze een miskraam veroorzaakt. Als ik die gedachte doortrek dan zal een ziel die nu een miskraam veroorzaakt dat blijven doen. Dus alle miskramen worden veroorzaakt door rusteloze zielen die daarmee zichzelf en onbekende anderen teisteren (de hel wordt er aantrekkelijker door, daar worden alleen de zondaars gestraft).
En "nieuwe zielen" vechten die met "oude zielen" als er weer een conceptie plaatsvindt om uit te maken wie bezit neemt van het embryo? Het lijke wel de ultieme selectie zoals die ook in evolutie plaatsvindt.
En wanneer houdt het op?
En hoe moet het met alle die geïncarneerden als de wereld de Apocalyps ondergaat en ze nog niet de eeuwige gelukzaligheid bereikt hebben?
Kortom, vragen te over (want ik kan er nog wel een aantal verzinnen).
P.S. ik verwacht overigens geen antwoord.