Leon schreef: 01 nov 2021, 00:02
Verafschuwen is het niet. Ik denk het complotdenken uit wantrouwen te begrijpen als tegenhanger van het systeemdenken uit vertrouwen.
Ik begrijp je best.
En ook begrijp ik vaak mensen, die niet (meer) in staat zijn realistisch te denken.
Toch zal er een manier moeten zijn hoe we deze ellende het hoofd gaan bieden.
En dat is niet op een manier, waarop ieder zijn eigen gang gaat.
Meerdere soorten deskundigen breken zich daar het hoofd over.
Elke dag weer en elk gegeven wikkend en wegend.
En zo nodig de strategie aanpassend aan de verschillende omstandigheden op verschillende locaties.
In zo'n samenleving samen leven blijkt lastiger, als veel mensen verwachten dat alles prima gaat zoals het gaat en er dan chaos ontstaat, door iets wat niet is verwacht, maar wat wel de hele wereld aangaat.
Ieder nieuwtje wordt breed uitgemeten, maar het naar waarde schatten van nieuws uit bijvoorbeeld New York of Los Angeles in de VS en de andere kant van de wereld uit Hanoi in Vietnam en dat van toepassing laten zijn op Nederland in Amsterdam of op Urk is onmogelijk.
Toch is dat wat mensen doen.
Op dat moment wordt het samenleven met mensen die ieder voor hun eigen hachie gaat en zijn gegevens daar haalt waar hij het mee eens kan zijn.
En maar moeilijk de neuzen binnen één leefomgeving één kant op te krijgen is.
Op dat moment kan een leider die een strategie uit zal moeten stippelen niets met al die verschillende overtuigingen.
Dan zul je begripvol daarin moeten staan, maar je niet af laten leiden door tegenstrijdige gegevens.
Op dat moment zijn gegevens noodzakelijk om tot een juiste beslissing te kunnen komen.
Een beslissing die nooit en te nimmer gebaseerd kan worden op 100 verschillende overtuigingen ieder gevormd door norm en ethiek van mensen in hun eigen persoonlijke situaties.
Maar wel daarin gestuurd door kale koude cijfers.
Heel veel kale koude cijfers om daaruit een weg te destilleren, begrip hebbend voor ieder zijn situatie.
Dat kan alleen een leider, die dat aankan, begrip hebben en toch de weg gaan, die gegaan moet worden.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.