Verafschuwen is het niet. Ik denk het complotdenken uit wantrouwen te begrijpen als tegenhanger van het systeemdenken uit vertrouwen.
Er zijn een aantal mensen die hebben nul komma fles vertrouwen in geen enkele regering, dat is een duidelijk feit en het zijn er niet weinigen ook. Maar de vraag is dan hoe verder. Wanneer over de gehele wereld ( volstrekt onbetrouwbare ) regeringen in een complot zitten, dan kunnen deze regeringen geen goede oplossingen aanbieden voor problemen en sta je er zelf voor. Kleinste Gemene Delers die elk voor zich zelf opkomen en via een netwerk op volstrekt losse wijze tijdelijk met andere, gelijkdenkenden optrekken, zolang het eigen belang niet wordt geschaad. Ik zie zo'n op netwerk uitgangsbasis gevestigde sociale structuur geen lang leven beschoren.
Ik denk dat Leon verwoordt waar ik de TS "Wat beweegt de coronavaccinweigeraars?" mee startte.
Als een regering wat al te veel een verkeerde moraal laat zien (corruptie, het volk voorliegen/feiten verdraaien, mekaar de hand boven het hoofd houden, blind zijn voor hun eigen fouten en roep maar... dan hebben mensen op een gegeven moment geen vertrouwen meer in een regering. Het is eigenlijk vergelijkbaar met de leegloop bij de RKK.
Volkskrant schreef: Dat mensen online wilde geruchten of complotten tegenkomen, verklaart maar ten dele waarom sommigen gaan twijfelen aan de veiligheid van vaccinaties, zegt Stuart Blume, hoogleraar wetenschaps- en techniekstudies aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Er moet iets in de grond zitten waarop die twijfel kan groeien.’ Blume onderzoekt al ruim twintig jaar de maatschappelijke discussie rond vaccinatie. Hij schreef in 2017 het boek Immunization, over de vraag hoe vaccins de afgelopen decennia zo controversieel konden raken. De bereidheid tot het nemen van een vaccinatie hangt volgens hem sterk samen met het vertrouwen in de politiek. ‘Achter het geloof in complottheorieën over vaccins zit een gebrek aan vertrouwen in ons politieke en sociale stelsel.’ Daarbij werkt de coronacrisis volgens Blume als een soort contrastvloeistof die het gebrek aan vertrouwen blootlegt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maar hoe nu verder als het vertrouwen bij een aantal onzer wereldwijd in regeringen verloren is gegaan. Voort zonder centrale gezagsstructuren ?
Ik vraag simpel welke oplossingen diegenen die het vertrouwen verloren hebben in het vizier hebben. Ieder voor zich, kan ik mij bedenken, maar wellicht is er in hun gelederen ook ander licht in het vizier.
peda schreef: 01 nov 2021, 15:14
Maar hoe nu verder als het vertrouwen bij een aantal onzer wereldwijd in regeringen verloren is gegaan. Voort zonder centrale gezagsstructuren ?
Ik vraag simpel welke oplossingen diegenen die het vertrouwen verloren hebben in het vizier hebben. Ieder voor zich, kan ik mij bedenken, maar wellicht is er in hun gelederen ook ander licht in het vizier.
Zonder hive-mind wordt het sowieso niets, misschien dat de technologie nog vermag dat de mensen te geven.
peda schreef: 01 nov 2021, 15:14
Zonder hive-mind wordt het sowieso niets, misschien dat de technologie nog vermag dat de mensen te geven.
Hallo Leon,
Jij behoort wellicht niet tot diegenen die ik om hun antwoord vraag. Er zijn een flink aantal mensen die het vertrouwen in regeringen hebben opgegeven, dat is een hard feit, maar hoe nu verder. Een society zonder regering, ik kan het mij totaal niet voorstellen, maar in hun hoofden wellicht wel. Ik vraag dus om richtingen van oplossingen en niet alleen maar om het hebben van forse kritiek op de onbetrouwbaren in de wijde wereld.
Hi Peda,
Ik weet niet wie je wel om een antwoord vraagt, maar volgens mij is het vooral liegen & bedriegen wat het vertrouwen beschadigt.
ik denk dat het gaat om lange of korte termijn visie. Kijk maar naar de RKK.. op een gegeven moment kwam er een paus die ervoor koos om wél de rechtsorde te herstellen. Toen was het over en uit met het jarenlange heilige onschuld uithangen.
Het heeft een gat geslagen in het vertrouwen van mensen, er zijn er veel weggelopen..maar ik denk wel dat het op de lange termijn beter is.
Een regering die het vertrouwen van het volk wil hebben kan niet het volk voorliegen en er nog mee wegkomen ook.
Maar goed.. naar mijn weten zijn onafhankelijke journalistiek & onafhankelijke rechtspraak dé peilers van een fatsoenlijke democratie.
Naties waar dat niet is vallen ten prooi aan de waan van de dag van de heersende elite en hun vrienden.
Voor landen waar 't wel goed functioneert is er denk ik kans om elke crisis het hoofd te bieden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas