Mart schreef: 04 nov 2021, 12:43
Wat ik telkens
niet kan snappen zijn degenen die zich niet tegen onrecht verzetten, maar het uit principe de andere wang toekeren.
Ik las vandaag het verhaal van een man die jaren terug bij een vechtpartij ingreep. Een oudere man werd door een groepje jongeren in elkaar getrapt.
Lang verhaal kort: de man heeft een paar jaar moeten revalideren en is nog altijd arbeidsongeschikt. De daders zijn nooit gepakt.
Maar naar eigen zeggen voelt de man nog steeds woede jegens de daders. (Na vele jaren hé.)
Hij kon het onrecht niet verdragen dat de daders vrij rond lopen en hij met een arbeidsongeschikt lichaam zit.
Onrecht verdragen en tegen onrecht verzetten zijn twee geheel verschillende zaken. Er is mij ook onrecht aangedaan, maar ik zit daar niet mee.
Maar dat wil niet zeggen dat ik in bv een oorlogssituatie geen verzet zal plegen. Ik kan daar echter geen uitspraken over doen omdat het zich in de
actualiteit niet voor doet. Zou ik dat wél doen, dan ben ik niet meer dan een opschepper, een praatjesmaker.
Ik ben niet degene die zich in een -gedachte- toekomst begeeft, omdat bewustzijn zich daar niet kan bevinden.
Bewustzijn kan alleen handelen naar wat zich in de actualiteit voor doet, daarom zijn principes ook overbodig.
Principes zijn niks anders dan ballast wat de mens in de toekomst (die niet bestaat in het moment) gevangen houdt.
Overigens vind ik mensen die rechts stemmen ontzettend dom, zeker in Spanje hebben ze daar ervaring mee.
Ik snap het eigenlijk ook niet, rechts heeft nog nooit wat opgehad met de kleine man.