Dat is best wel een extreem standpunt. Als een moslimpartij de Sharia zou willen vestigen in Nederland, dan zouden we Wildersen te kort hebben.De streng protestantse SGP, waarvan hij zo lang het boegbeeld was, is voorstander van een theocratie, een landsbestuur gebaseerd op Bijbelse waarden. Verder acht de partij de overheid gemachtigd om bij ernstige vergrijpen, zoals terrorisme, de doodstraf op te leggen.
Nog sterker omstreden is waarschijnlijk het vrouwenstandpunt van de SGP. Volgens deze partij is het ‘regeerambt voorbehouden aan de man’. Politiek bedrijven zou in strijd zijn met de roeping van de vrouw. Tot 2006 konden vrouwen zelfs geen lid worden van de SGP. Pas in 2013 stond ze vrouwen toe zich voor de partij verkiesbaar te stellen. Dat laatste gebeurde echter allerminst vrijwillig. Een uitspraak van de Hoge Raad was nodig om haar ertoe te dwingen. Inmiddels telt de SGP een gemeenteraadslid en zelfs een wethouder van het vrouwelijk geslacht. Waarom je namens een partij politiek actief zou willen zijn die je eigenlijk niet ziet zitten, ontgaat me. Maar blijkbaar hebben deze vrouwen er geen moeite mee.
De extreme standpunten over vrouwen zijn algemeen bekend. Niet alleen archaïsch te noemen, maar ronduit discriminerend.
En dat is dan weer het 'wonderlijke', vrouwen die in de praktijk politiek bedrijven nemen ze serieus!Dat een niet onaanzienlijk deel van Kamer en kabinet uit vrouwen bestaat accepteert zij onder morren. Ze gaat volop in debat met vrouwelijke bewindslieden, zonder ze voor de voeten te werpen dat ‘het regeerambt’ hun niet toekomt. Ook heeft zij bij mijn weten nooit bezwaar gemaakt tegen het feit dat het Nederlandse staatshoofd zo ontzettend lang een vrouw was.
Feitelijk hebben ze een ruggengraat van bijenwas. Ze laten immers ook vrouwen namens de SGP politiek bedrijven. Die vrouwen handelen lijnrecht tegen het partij-standpunt in.
De SGP is een partij van extremisten zonder ruggengraat. Zoiets kan toch alleen in Nederland denk ik.