Zolderworm schreef: 11 nov 2021, 12:15
Maria K schreef: 11 nov 2021, 11:18
Dus dat ervaren van onvoorwaardelijke liefde was feitelijk een momentopname.
- Is dat dan het gevoel, dat er onvoorwaardelijk van jou gehouden wordt?
- Of dat jij onvoorwaardelijke liefde voelt voor de ander?
Ik vraag het even wat meer gedetailleerd, want uitspraken zoals ik wel eens lees over een "atmosfeer van liefde" kan ik niet zoveel mee.
Nu even niet als reactie op jou, maar een vraag in het algemeen, die nu bij me opkomt:
En wat is dan het belang en de waarde van het spreken over al dan niet onvoorwaardelijke liefde in de praktijk van het leven van alledag, als je het hebt over liefde tot je naaste?
Zijn dat dan geen holle klanken?
Het was de ervaring van een absolute liefde op zich. Het duurde misschien maar vijf minuten. En als je dan aan een ander dacht, dan was het absolute liefde voor die ander. Hoe dan ook.
Zo kun je momenten van heel bijzondere inzichten hebben met evenzo ervaringen, die op je harde schijf gegroefd worden als heel bijzonder en die nooit meer worden vergeten.
Ik heb dat een periode gehad van een paar jaar, waarin ik dat veelvuldig meemaakte als ik in mijn tuin bezig was. Of met andere zaken bezig was waarbij ik mijn gedachten niet nodig had.
Een periode van recupereren na heel traumatische gebeurtenissen.
Maar misschien begrijp ik je helemaal verkeerd.
Het is meer zoiets als de ander volkomen begrijpen. En beseffen dat hij of zij handelt zoals hij of zij handelt, omdat hij of zij nu eenmaal niet anders kan. Zoals de crimineel die het maar moet doen met een stel gemankeerde hersenen, en met een gewetenstoornis, of een opvoeding waarin hij of zij totaal werd verwaarloosd en mishandeld. Enzovoort.
Dit is, zoals ik dat al jaren zie.
Eigenlijk zolang al als ik weg ben van het idee van "de slechte/zondige mens" en schuldenaars zoeken, daar niet meer in geloof, niet meer in wil geloven.
En wezenlijk kon begrijpen waarom gezegd wordt: "Een mens heeft zichzelf ook niet gemaakt."
Met de jaren en meer kennis over het hoe en waarom van menselijk gedrag, is dat alleen maar sterker geworden.
Het kunnen begrijpen en zelfs ook kunnen vergeven.
Je kunt van de mensen houden, maar zijn daden verafschuwen.
Wat niet wil zeggen dat je dat goedpraat.
Ook niet dat het toebrengen aan schade aan de medemens zonder consequenties kunnen blijven in die zin, dat iemand rond kan blijven lopen zonder daar verder aandacht aan te besteden.
Opvoeding en omgaan in liefde of minstens respect voor de medemens is noodzakelijk, zo nodig therapie en in het uiterste geval heropvoeden.
Lukt dat niet dan zal (tijdelijk) uitsluiting aan deelneming in de maatschappij onvermijdelijk zijn.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.