Wat is de waarde ervan?
Na honderden, nee duizenden jaren, vooruitgang in het denken over het leven en het overleven van de mens.
Naar een maatschappij waarin mensen waard worden geacht te leven, zoals ze "geschapen" zijn en er respect wordt opgebracht voor de uniekheid van ieder van hen.
Ontwikkelingen, die via in meer en mindere mate ingeboren empathische eigenschappen, mensen laat begrijpen, dat we niet steeds anderen onze eigen normen en waarden kunnen opleggen.
Dat ook die overtuigingen geboren worden op basis van wat we persoonlijk meemaken in onze tijd.
En niet alleen op basis van wat grote namen in het verleden ons dachten te kunnen vertellen over de unieke waarden van ons mensdom.
Soms lijkt het zo, als we oude geschriften voorgelezen horen worden door mensen in onze eigen tijd.
Maar wat klinkt dat vaak archaïsch.
Zo star en stammend uit lang vervlogen tijden.
En hoe bevreemdend kan dat overkomen, omdat het totaal niet aansluit bij de praktijk van het leven van onze alledag.
Is het hart dan ook net zo versteend, als die ouden beelden van mensen, die we uit de oudheid kennen?
Vaak denk ik hieraan, als ik religie zie, zoals mensen die kunnen beleven vanuit die eerste geschriften die ooit geschreven werden en ik hun dan zie worstelen met nieuwere geschriften met voortschrijdende inzichten.
Zoals al bij de opzet en in veel van de heilige boeken blijkt.
Vaak al zijn samengesteld uit overgeleverde verhalen, met een bepaalde volgorde gebracht.
Allemaal van belang, maar dan vooral om te leren wat dat inhoudt.
Wat het inhoudt om te leven in de dag van vandaag en te leren van wat ooit gebeurde en ooit geleerd werd.
En wat nu geschiedenis is, waaruit we nu nog kunnen leren.
.
Ik werd vooral getriggerd door wat een poster hier schreef.
Oude verhalen en oude preken, maar bij de uitkomsten niets geleerd van wat voortschrijdend inzicht is.
Voortschrijdend inzicht waar vooral Jezus heeft getuigd, als hij het aan de stok had met de toenmalige schriftkenners.
Ik kwam hierop vanwege gedachten volgend op mijn eerder bericht.
Het vast blijven houden aan oude waarden is vaker een belemmering van voortschrijdend inzicht, dan het inpassen en aanpassen ervan in nieuwere denkwijzen.Maria K schreef: 29 jul 2021, 12:38 Vaak wordt ik op dingen gewezen, die een toegift zijn in mijn leven en hoe ik over dingen ga denken.
....................
Niet gestoord door enige kennis zoals die zich heeft ontwikkeld in de rest van de wereld.
Samen met kennis vermeerdering, gecombineerd met liefde, begrip en respect voor elkaar kun je alleen maar stellen, dat mensen naar elkaar toegroeien.