Soms zie ik de hemel voor me als een enorme bibliotheek vol verhalen. Romans, mysteries, science-fiction, noem maar op. Al die verhalen hebben echter één ding gemeen: ze zijn allemaal echt gebeurd en ze spelen zich allemaal af in hetzelfde universum. Ik zeg bewust 'universum', want ik houd het niet voor onwaarschijnlijk dat er meerdere werelden met meerdere verhalen zijn.MagereHein schreef: 24 nov 2021, 11:40Een oud topic en misschien niet het juiste, maar bij gebrek aan zelf kunnen posten gebruik ik "waarom ben jij op de wereld" maar even om een stelling te poneren.
Ik lees net een boek van Preston en kom de volgende passage tegen:
[...]
Elders kwam het al ter sprake. De zin (het nut) van het leven. Ik heb er geen antwoord op behalve dat ik denk dat het totaal geen 1 enkel nut heeft als je het op een tijdsschaal van het heelal gaat uitzetten. Maar ik neem aan dat de meningen hierover verdeeld zijn?
Wat voor zin heeft het zoveelste boek over de zoveelste persoon? In het licht van die gigantische bibliotheek lijkt het misschien niet veel. Maar het is toch weer een boek, dat gelezen kan worden, dat het hele leven van die persoon totaal openlegt en alle gevolgen van zijn of haar daden tot in de verste geslachten laat zien. Die je natuurlijk ook weer tegenkomt in veel andere boeken, net zoals bij een tweeluik.
Elk boek, elk verhaal draagt weer bij aan de bibliotheek en geeft antwoorden op vragen die andere boeken weer opwerpen, die zelf ook weer antwoorden op opgewerpte vragen geven. Net zoals op aarde elke schrijver weer een verhaal bijdraagt aan de literaire cultuur in het eigen land of zelfs wereldwijd.
Had Tolkien nooit over de Ring moeten schrijven? Of Stephen King over zijn horrorgebeurtenissen? Hadden we aan alle boeken tot zegge 1900 genoeg gehad, of is het toch wel goed en juist dat schrijvers blijven schrijven en lezers blijven lezen?
Op Midden-Aarde is een groots universum geschapen van duizenden jaren oud, maar toch volgen wij die ene hobbit. Blijkt onze Frodo ineens de spil van het verhaal te zijn. Na zijn avonturen kan Midden-Aarde weer duizenden jaren voortbestaan, maar wij volgen dat niet. Wij blijven bij Frodo hangen.
Met mijn verhaal is dat niet anders. Mijn eigen verhaal is niets vergeleken met de oneindig vele verhalen in het oneindig grote universum. Maar het is toch weer een verhaal. Waarin ik de hoofdrol speel en elk personage dat ik tegenkom weer een hoofdrol speelt in het eigen verhaal.
Hoe betekenisloos het misschien ook lijkt in het licht van de eeuwigheid, die eeuwigheid is voor mij eigenlijk helemaal niet relevant. Mijn verhaal speelt zich daar immers niet af. Mijn verhaal is hier en nu. Het zijn de mensen na mij die de eeuwigheid weer met hún verhalen zullen vullen. Verhalen van liefde, compassie, wreedheid, strijd, mysterie, schoonheid, ontwikkeling, noem maar op.
Je kunt het ook zó zien: als echt alles betekenisloos en nietig is, en zelfs het allergrootste zwarte gat is niets vergeleken met de grootte van het universum, dan verliezen beiden woorden hun betekenis. Alles kan dan net zo goed weer vol betekenis en groots zijn, het maakt dan feitelijk niet meer uit. We hebben dus vrije keuze daarin.