Je hebt helemaal gelijk RF, ik heb om te reageren maar weer een ander topic gemaakt omdat we anders weer te ver afdwalen.Robert Frans schreef: 27 nov 2021, 11:01Ik klaag niet over de jeugd, maar over de te snel gaande ontwikkelingen, waar de jeugd juist eerder nog slachtoffer van is. Daarbij zijn er wel degelijk serieuze problemen bij jongeren rondom bijvoorbeeld de veel te verslavende social media, die je niet zomaar kunt wegwuiven met dit soort opmerkingen. Maar wellicht is dat voer voor een ander topic.Petra schreef: 27 nov 2021, 08:05 Verzuchtingen over -de jeugd van tegenwoordig- zijn al zo oud als ... nou ja..Socrates bv.
Hier wat historisch geklaag over 'de jeugd' op een rij:
https://www.saarmagazine.nl/ha-we-klage ... enwoordig/
Ik noemde trouwens jouw opmerking "verzuchtingen" en het epistel wat ik toevoegde "geklaag".
Je hebt het nu over social media.
Heb je die link gelezen die ik gaf ?
Het begint met Socrates over de slechte manieren van de jeugd.
In 1790 was het de "onbeperkte toegang die veel jonge mensen hebben tot romans, korte verhalen en toneelstukken" wat de moraal van de jongelingen corrumperende.
In 1853 ..."schrijlings op paarden rijden, drinken, vloeken, vechten, roken, fluiten en nergens om geven. De moraal van kinderen is tien keer erger dan vroeger."
In 1858 ..een verderfelijk enthousiasme om te leren schaken.
In 1951 zijn jongeren zo verwend omdat ze de bus pakken i.p.v. lopen.
In 2001 was de TV de grote boosdoener.
En dan thans... social media. Om dezelfde reden als destijds de TV.
Let wel.. ik bedoel niet te zeggen dat alle jeugd volmaakte lieverdjes zijn, maar dat verzuchtingen over de 'slechte' jeugd van alle tijden is.
Vandaar mijn opmerking: "Geen jeugd is zo verdorven als de laatste".
Wat ik vast niet zelf bedacht heb, maar ergens gelezen. Al weet ik zo snel ff niet meer waar of van wie die quote is.
Maar als ik zo om me heen kijk wat voor planeet ze overgedragen krijgen.. vraag ik me af wie er nou meer verdorven is.. de Jeugd of de generaties voor hen, die er zo'n soepzootje van gemaakt hebben.