peda schreef: ↑23 dec 2021, 09:41Hallo Hopper,
Zelf-bedachte realiteit, dat zie ik als zeer betrekkelijk. Waarom verwijst bijvoorbeeld Hopper zoveel naar Plato, Plotinus, Rumi, Meister Eckhart etc. Mijns inziens omdat Hopper door de geschriften van deze grootheden wordt geinspireerd. Hopper heeft het niet allemaal zelf "" uitgevonden "" en derhalve niet zelf bedacht, maar de gedachten van genoemde grootheden spreken hem aan, er is herkenbaarheid. Een naturalist heeft ook niet alles zelf "" uitgevonden "', maar hij/ zij wordt geispireerd door andere denkers die over het het naturalisme produceren. De christen wordt geinspireerd door de schrijvers van het N T en door bepaalde exegeten en hetzelfde geldt voor de Jehovah Getuigen, de moslims, de hindoe, de boeddhist. Nagenoeg iedereen is in mijn optiek niet de createur van de inhoud van de eigen overtuiging , maar volgt de creaties van anderen, omdat die prima passen bij de eigen insteek. Afgeleide creativiteit derhalve, de "' broculeur "' aan het werk, maar dat woord, wordt niet graag gelezen op het forum.
Er is wel een verschil. De geschriften waar ik naar verwijs heb ik niet geërfd van mijn ouders, dat is eigen initiatief. Naturalisten volgen hun belangstelling. Belangstelling voor evolutie heb ik niet van mijn ouders meegekregen.
Religie daarentegen is voor 95% overerfbaar, de rest zijn toevallige mutaties. Katholieke ouders krijgen katholieke kinderen, moslims krijgen moslim kinderen. Het gaat me om de factor overerfbaar.
De evolutie van christenen loopt al weer zo'n 2000 jaar en sedertdien zien we allerlei afsplitsingen zoals apen en mensen ook afsplitsingen zijn van een gemeenschappelijke voorouder . We zien ook jongere totaal andere soorten zoals de islam, welke ook haar oorsprong heeft in het judaïsme en christendom.
Wie er oog voor heeft, die ziet dat religie overerfbaar is en ook onderhevig is aan de omstandigheden en zich daar aan aanpast. Zo heeft het katholicisme allerlei heidense elementen opgenomen om te overleven. Evolutionair gezien een handige strategie. We zien ook allerlei afsplitsingen welke niet erg levensvatbaar zijn. Doodlopende lijnen die uitsterven. Mislukt, ze voldoen niet om te kunnen overleven.
Christenen zullen dit uiteraard ontkennen. Maar als buitenstaander zie ik dat hetzelfde proces in religie bezig is als in de gewone evolutie.