Leon schreef: 29 dec 2021, 01:45
Mart schreef: 28 dec 2021, 21:39
Eindelijk een goed idee. Geen armoedebestrijding, maar rijken-bestrijding. Laat de daders er maar zelf voor betalen. Ik ben ook gestopt met millieuvriendelijk leven. Alles wat de gewone burger inlevert, kunnen de grootverbruikers extra verbruiken.
Wat zou een dergelijke onderneming moeten doen?
Het scheppen van een millieu, het verspeiden van retoriek en eventueel demagogie die aansluit op de emoties van mensen en het doorbreken van taboes. Twee voorbeeldjes uit eigen praktijk: met een maat van me ben ik een aantal malen in super chique outfit naast één van de vele bedelaars vrij luidkeels gaan staan ''bellen met de politie'' dat we het lastig vinden dat hij ons tweemaal heeft lastiggevallen met z'n gebedel en dat we hem graag verwijderd willen zien en we een straatslaper niet ongevraagd aanspraak willen horen maken op onze welverdiende weelde en tijd. Dat was zeer effectief, want binnen korte tijd begonnen legio mensen zich ermee te bemoeien, ons haatvol toe te spreken en we werden zelfs een aantal maal in het gezicht gespuugd

. Dat de betreffende bedelaars meer geld toegestopt kregen vanwege het nep-telefoontje naar de politie, is mooi meegenomen, maar voornamelijk belangrijk vind ik dat het in de praktijk uitvoerbaar is gebleken om met zeer simpele middelen en met minimale bezetting binnen een kwartier bij honderden mensen tegelijk haat voor de rijke medemens op te roepen en te activeren.
Een ander voorbeeld is ietwat serieuzer, want een nogal rijke stinkerd in Sevilla had een academie waar onder anderen ikzelf ooit werkzaam was. Dankzij zijn eigen corruptie en de terechte hekel die we tegen hem onder de mensen hebben weten aan te wakkeren, heeft vrijwel iedereen tegen hem getuigd, is er veel bewijsmateriaal naar voren gekomen en heeft hij uiteindelijk alles terug moeten betalen (zelf heb ik er eveneens een paar duizend Euro aan overgehouden) en heeft hij een daadwerkelijk gigantische boete gekregen. De kunst is het samenbrengen van mensen. Gevolg: hij slaapt - zoals helaas zovelen hier - nu zelf op straat, met dat verschil dat niemand medelijden met hem heeft -- integendeel! Ik heb gemerkt dat het enorm simpel is bij mensen terechte haat op te roepen tegen rijke lieden en ze samen te brengen -- helemaal nu het financieel niet zo goed meer gaat als een decennium terug terwijl de rijken aantoonbaar rijker worden.
Ik heb nog steeds het idee dat de rijkdomverdeling iets aangeeft van de psychische gesteldheid van de betrokkenen. Een rijke heeft rijkdom nodig om zich zeker te voelen, zijn juist onzekere typen die bang zijn omdat ze niet weten wat er komt.
De psychische gesteldheid van mensen is hun eigen zaak, maar de onschuldige slachtoffers ervan gaan me aan het hart en daarmee eveneens het lot van de daders. Ik sta hier niet neutraal in.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.