hopper schreef: 02 jan 2022, 13:09
Mooi dat je Trump even aanhaalt, want dat is nu precies hoe een democratie ondermijnd wordt.
Exact. Er bestond en bestaat nauwelijks vertrouwen meer in de overheid, de elite, de multi's, Wallstreet, de media, en Trump was de menselijke molotov cocktail. Dat het een wrede rotzak was die z'n pijlen op de verkeerde minderheid richtte waar geen cent van te halen viel, is irrelevant. Het principe heeft zich vele malen funtioneel getoond.
(Ik zal de Godwin maar achterwege laten)
Had niet gehoeven. Er valt van de hele menselijke geschiedenis veel te leren.
Trump deed en doet niet anders dan het vertrouwen ondermijnen. En omdat hij bij de Republikeinen bij het populistische deel het vertrouwen succesvol ondermijnt geeft het niet-populistische deel van de Republikeinen (De rechts-conservatieven) toe.
De enkele republikein die dan nog tegenwerkt , bijvoorbeeld Liz Cheney, wordt dan weggestemd door collega's.
Trump beloofde wreed te handelen tegenover een minderheid: hij pakte - zoals hij zovaak had herhaald - inderdaad asielzoekers op, zette ze - zoals hij zovaak had herhaald - uit, bouwde - zoals hij zovaak had herhaald - inderdaad aan de muur, zette - zoals hij zovaak had herhaald - asielzoekers gevangen. Ja, de engerd hield zijn woord en mocht wreed zijn, want men heeft de naaste geliefde kennissen, familie en vrienden nou eenmaal meer lief dan de onbekende vreemdeling veraf.
En om de Godwin dan toch maar wel te gebruiken: Hitler is er in geslaagd om op democratische wijze aan de macht te komen, juist door steun van rechts-conservatieven.
Ik heb een afkeer van die man, omdat hij onschuldige mensen vanwege etnische redenen vermoordde en miljoenen onnodig in een oorlog doodde. Vanwege dezelfde reden voel ik aversie tegenover Trump. Ze hadden sipelweg de schuldigen moeten pakken. Maar van hun retoriek en demagogie vol herhaling en toegezegde genoegdoening valt m.i. veel te leren. Niet alleen zij, maar vele malen daarvoor is hetzelfde principe effectief gebleken, vooropgesteld dat het vertrouwen in de huidige macht onderuitgaat en de financiële situatie er langzaam - met pieken en dalen - maar zeker, op achteruit gaat.
Kortom, met het verdwijnen van het vertrouwen openen we de deur voor lieden met duistere bedoelingen. (Herken de patronen)
Heb de patronen lange tijd bestudeerd. Het aanpakken van de piepkleine groep rijken die de helft van de wereld-economie in handen heeft terwijl er wereldwijd tienduizenden onschuldigen van de armoede sterven, mensen uit hun huizen worden gezet en de ondernemer broodnodige inkomsten in moet leveren voor een shutdown omdat er anders een aanzienlijk aantal meer mensen het slachtoffer worden van corona, vind ik een groot goed. Het liefst zouden ze hebben dat we hen met rust lieten, de andere wang toekeerden. Ik heb de kleine dief, rover en moordenaar lief als mezelf, maar voor die 0,001% wens ik hetzelfde lijden en noodlot toe dat ze zovele honderden miljoenen slachtoffers nooit hebben onthouden.
Dit gezegd hebbende, is het vertrouwen van mij in 'Den Haag' de laatste jaren ook niet toegenomen, maar afgenomen.
Prima. Je hoort bij de overgrote meerderheid.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.