HJW schreef: ↑06 jan 2022, 07:28
Barnabas schreef: ↑05 jan 2022, 20:18
Wat is er mis met een patriarchale maatschappij?
Eén blik op de huidige wereld en zie gelijk wat er mis is met een patriarchale maatschappij.
Hoeveel bewijs wil je ?
Maar wanneer een man zijn talent ten volle heeft ontwikkelt dan staat hij hoger in gezag dan zijn vrouw
Alfamannen zijn erg gespitst op gezag.
Strijd, oordeel, gezag.......het is tijd dat ook de alfamannen dat eens achter zich laten. Daar zou de wereld een stuk van opknappen.
Daarbij heb ik jou een vraag gesteld en geen bevel. Maar ik ben wel geÏnteresseerd in verwijzingen naar Maria van Magdalena in de schrift opdat ik daar onderzoek naar kan doen.
Dan heb ik dat verkeerd gelezen.
Google op de evangelien die in de link genoemd worden en je komt op meer sites.
Eerst aan Yours. Omdat je niet ingrijpt bij het off topic gaan neem ik aan dat het geen probleem is.
Dat zijn allemaal onbijbelse visies op de patriarchale maatschappij zoals God die bedoelt. Er zijn grote misverstanden over wat de bijbel werkelijk onderwijst. Men roept vaak dat het hoofdschap van de man, en de leiding door de man (zoals de bijbel dat onderwijst) onderdrukking en discriminatie van de vrouw is. Dat is een misverstand. Er zijn vele teksten die dat bewijzen. Onderdrukking wordt door God afgekeurt en misbruik van talent ook.
Het hoofdschap van de man is bedoeld om leiding te geven in liefde, niet in onderdrukking. God is liefde en Hij wildat de mens zich naar Zijn voorbeeld gedraagt en dat betekent dat men zijn vrouw eert.
Talent is een individueel iets. Mannen hebben meer talent om leiding te geven. Wanneer zij hun talent ontwikkelen kunnen zij daar ook daadwerkelijk in staan. Men dient zijn vrouw lief te hebben en te leiden in liefde. Dat houdt geen onderdrukking in. Het betekent ook niet dat de vrouw minder zou zijn of gedenigreerd wordt omdat het een zaak van talent is. Wanneer een vrouw haar talent ten volle ontwikkelt zal zij haar talent mogen gebruiken voor God, God waardeert dat en zij zal een plaats daarmee in Zijn koninkrijk krijgen. Zo ook voor de man.
Gelijkheid is daarbij niet in het geding, dat zou discriminatie zijn, maar gelijkheid is dat ieder zijn talent mag en kan ontwikkelen. Een oatriarchale maatschappij is een maatschappij waarbij ieder zijn talent ten volle ontwikkelt en dan is het zaak om alle talenten, man en vrouw, in liefde te blijven toepassen. Dan komt er gelijkheid.
Dat een man gezag begeert is niet fout. Het is normaal om je talent te willen gebruiken. Het is niet zaak om je talent te willen toepassen maar om je talent ten nutte voor anderen te maken zodat je vrouw een prettig leven kan leiden.