Petra schreef: 05 jan 2022, 20:32Owww voor mij was het allemaal nieuw.
Ik kan me herinneren dat we zo'n viereneenhalf jaar geleden op FT een discussie hadden waar ondermeer bovenstaande video ter sprake kwam.
... ik vond het nogal een openbaring om te leren hoe ik/we door mensen met psychologische kennis gemanipuleerd kunt/kunnen worden. Beangstigend zelfs.
Ja, het kan beangstigend zijn dat we gemanipuleerd kunnen worden. Ethiek, politiek, aankoop van producten, etc., het kan allemaal relatief eenvoudig worden gemanipuleerd. Facebook kan emoties bij de gebruikers manipuleren en is vrij ver gegaan (
klik). Of neem manipulatie via digitale marketing, dat zich concentreert op de dramatische mogelijkheden van de digitalisering van de handel om het vermogen van bedrijven om consumenten op persoonlijk niveau te beïnvloeden, te vergroten. Opkomende technologieën en technieken stellen bedrijven in toenemende mate in staat om de irrationaliteit en kwetsbaarheid van consumenten uit te buiten. En dan zijn er nog de ''dark patterns'' (
klik) om mensen dingen te laten doen die ze helemaal niet van plan waren, zoals de vermomde advertenties van Google. Truuks als de
damning ddmission (zeg eerst iets negatiefs over hetgeen je aan wilt prijzen zodat de rest van de claims geloofd wordt),
Skinner Box Marketing, de kracht van standaardinstellingen, negatieve opties standaard aanzetten, etc., opereren allemaal in het grijze gebied tussen overtuigen en manipuleren. Het komt ook veel voor in de internationale politiek.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.