MagereHein schreef: 11 jan 2022, 20:33
Small brother, het gaat je goed. Ik kan aan je reacties geen touw vastknopen.
Ether (klassiek element), een element waarvan sommige filosofen in de oudheid dachten dat het bestond
Ether (medium), een medium waarvan men tot ca. 1900 veronderstelde dat elektromagnetische golven erin voortplantten
Ik weet het; jammer dat je met losse eindjes blijft zitten. En ook zo onnodig want die twee ethers die jij benoemt, zijn niet eens verschillend. Kijk maar; Aristoteles beschouwt de ether noodzakelijk omdat anders de hemellichamen in een rechte lijn zouden moeten bewegen. Dat impliceert dus ether als een medium van botsende deeltjes, zoals inderdaad die tweede gelijknamige ether is. Die ether werd al verondersteld in Genesis, en werd benoemd door Aristoteles. En het wordt ook nog eens keurig verklaard door Huygens, die ongelooflijk eenvoudig de ether als medium bewijst: elk lichaam beweegt in een rechte lijn, tot het botst. Zo eenvoudig kan het. Daaruit volgt een syllogisme: er kan geen zwaartekracht op dat lichaam werken. Want immers; dan zou de beweging niet meer eenparig zijn. En dus moet de zwaartekracht een gevolg zijn van botsingen. Simple comme bonjour, en al voorgezegd door Aristoteles. En in overeenstemming met de derde wet van Newton, die impliceert dat elke beweging het gevolg moet zijn van een oorzakelijke preactie.
Dit heeft echter een metafysisch staartje. Want Newton beschouwt de verklaring van de zwaartekracht uitdrukkelijk tot het domein van de metafysica. Volg je het nog MagereHein? Nog even opletten. Lees dit:
Hypotheses non fingo
I
n de Principia van Isaac Newton staat een beroemd credo Hypotheses non fingo ("Ik verzin geen hypothesen"). In vertaling:
Zijn wij nog niet in staat geweest om een reden te ontdekken voor deze eigenschappen van dit verschijnsel zwaartekracht? Ik verzin geen hypothesen. Alles wat niet is afgeleid uit de waarneming wordt gedefinieerd als een hypothese. Of ze nu metafysisch of fysisch zijn of gebaseerd op verborgen kwaliteiten, of op mechanica, ze hebben geen plaats in proefondervindelijke filosofie (=experimentele natuurwetenschap, vertaler). Binnen deze filosofie worden bijzondere begrippen afgeleid uit het verschijnsel en door inductie algemeen gemaakt.
Bron:
https://books.google.nl/books?id=Tm0FAA ... &q&f=false
Bron: https://no-regime.com/ru-denl/wiki/Hypotheses_non_fingo
Maar wat doet Newton dan? Hij accepteert de Zwaartekrachtwet zonder verklaring. Hij accepteert de wet puur op het Ding an Sich (kan ik ook eens een Metafysische term bezigen).
Het centrale idee van de gravitatietheorie, dat lichamen met massa elkaar aantrekken, was volstrekt nieuw. Bovendien werd deze hypothese wiskundig geformuleerd. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton
Dat is echter niet wat Aristoteles ons leert; die zei nadrukkelijk om niet te rusten bij het waarnemen, maar om te gaan zitten en te bedenken wat het toch kan zijn geweest, dat die waarneming heeft veroorzaakt. Dat is de enige juiste betekenis van metafysica, en dat betreft het denken over de oorzaken die aan het waargenomene ten grondslag liggen, en waarvan we (in bescheidenheid) steeds maar een deel kennen. Had Newton dat ook gedaan, dan had hij eenvoudig ingezien dat de Zwaartekrachtwet als gevolg van eenparige bewegingen niet mogelijk is, en omgekeerd bewegingen als gevolg van botsingen wel. Dus het was niet zo'n goed idee om rust zoeken bij het postuleren van onzichtbare touwtjes die in strijd zijn met nota bene de allereerste wet van diezelfde Newton. Dus jammer voor Newton, maar hij vliegt er uit. Toen als was er te veel nadruk op de zeggingskracht van experimentele uitkomsten, en te weinig op de logische verbanden van een iets bredere samenhang.
MagereHein schreef: 11 jan 2022, 20:33
Ik kan aan je reacties geen touw vastknopen.
Houd goede moed Hein en eet je bordje leeg, dan raak je dat magere vanzelf kwijt.