peda schreef: 13 jan 2022, 09:01
Ik kan Hein prima begrijpen, alleen is hij met zijn uitgedragen visie, buiten een eigen topic, hier gewoon niet op het juiste forum.
Dat valt nog te bezien. Als je je alleen onder gelijkgestemden begeeft wordt het al snel een dooie boel. "Ik vind dit" "Ja, dat vind ik ook". KLAAR!
Hein boeit de metafysica als domein en vakgebied gewoon geen fluit. Hij praat inhoudelijk niet mee met het verhaal, verdiept zich er ook niet in. De enige interesse is dat metafysica zich moet meten aan de voor hem superieure spelregel de "' wetenschap "'.
Wederom een conclusie die ik zo niet zou willen trekken. Mij interesseert heel veel. Stel nou toch dat je met een homeopathisch tabletje kanker kunt genezen....stel..... dan wil ik dat weten. Dan wil ik dat diegene die dat beweert mij uitlegt hoe het kan dat 1 druppel geneesmiddel, opgelost in een oceaan, iemand van die nare ziekte kan genezen. Als ik naar een reguliere arts ga, vraag ik soms ook om de alternatieven die er zijn, zodat ik een bewust verstandige keuze kan maken.
Zelfde geldt voor reïncarnatie. Ik zou dit best willen weten, zoals ik ook wil weten wat een zwart gat is (immers nog nooit gezien).
De ziel: Idem. Ik krijg iets te horen....stel vervolgens vragen. Tot zover is dit het juiste forum lijkt me. Mensen beweren immers nogal wat.
Leg God onder de microscoop en toon mij Uw God, hetzelfde geldt voor de ziel, bewustzijn buiten de hersenen, het Licht buiten de grot, kortom elke in de metafysica aangesproken onstoffelijkheid wordt door Hein onder de microscoop of telescoop gelegd.
Nee, Hein zoekt een methode om al deze beweringen te staven en/of hard te maken dan wel te ontkrachten. Als er GEEN methode is, een bewering uit te leggen of hard te maken dan is de bewering in Heins ogen niet heel betrouwbaar. Vandaar mijn terugkerende Hatseflats. IK BEWEER.....
Jij gaat toch ook niet blindelings aannemen dat er mogelijk een metafysische Hatseflats bestaat. Ik stel Hatselflats alleen gelijk aan:
"Homeopathie geneest", "God bestaat", "de ziel (hindoe) reïncarneert....("De koe is derhalve heilig").
Vervolgens ziet Hein onder de microscoop niets, door de telescoop niets en voor Hein is er dan ook niets. Vage, zweverige verhalen, die op geen enkele wijze hard gemaakt kunnen worden, praten over vele luchtblazen. Het punt voor mij is wel dat Hein nu reeds vele jaren zich als naturalist bezig houdt met metafysica en donders goed weet dat zijn vragen om concreetheid zelfs door de grootste experten en deskundigen niet beantwoord kunnen worden.
Expertise in metafysica? Een expert op het gebied van reïncarnatie? Deskundigheid m.b.t. de ziel? Wat zegt dit? Waarom kan iemand nou niet gewoon zeggen: "Ik geloof dat er reïncarnatie bestaat, maar ik weet het niet en gezien de diverse zienswijzen (en het feit dat het op geen enkele wijze is aan te tonen) is het misschien nog heel onwaarschijnlijk ook. Waarom vastbijten in een geloof?
Daar verbaast Hein zich over.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day