Nou gaat het in dat topic over de vraag wat geloven is, maar je hoeft denk ik helemaal niet te geloven of gelovig te zijn om uit de Bijbel (of andere) religieuze boeken te cherry picken.
Dus in dit topic gaat het niet om de kwestie wat geloven is, maar om de inspiratie!
Die iedereen overal vandaan zou kunnen halen, dus ook uit de Bijbel.
Dat ook niet christenen dat doen zou je als christen kunnen afkeuren, maar ook kunnen toejuichen.
Hoe denken jullie daarover ?
"Ik doe vrolijk aan cherry picking van de Bijbel, andere boeken, films of whatever. Gewoon wanneer het matcht met mijn overtuiging" schrijft zij.
Cherry picking... gewoon omdat het goed voelt, dat is toch prachtig! Is mijn gedachte.
Het heeft ook mijn voorkeur; overal het Goeie uithalen.
Hoe denken jullie daarover ?
Petra schreef: ↑06 feb 2022, 10:01Mooie post Snappie !snappie schreef: ↑06 feb 2022, 09:38
Het leuke van mijn Bijbelgeloof was dat ik een opening in de Bijbel zelf vond: Romeinen 12:3 zegt dat je jezelf niet hoger moet aanslaan dan je aan jezelf kunt verantwoorden. Dat je verstandig over jezelf moet denken, in overeenstemming met het geloof/maatstaf wat je hebt.
Dus alles in de Bijbel (en daarbuiten) waar ik niet in geloof daar hoef ik niets mee.
De schepping, Adam en Eva ingeruild voor de E.T. De wonderen niet letterlijk nemen maar er een eventuele boodschap uithalen.
Discriminatie van geaardheid, ras en sekse verwerpen want ik geloof in gelijkheid.
Barbaarse straffen, not done. Over de Bijbel: alle spreken over boven komt van beneden, ook de uitspraak dat iets van boven komt. (Harry Kuitert) Leerstellingen ... alleen wanneer ik het er van harte mee eens ben.
Daar heb ik geen Bijbel voor nodig, want waar ik in geloof kan ik in mezelf vinden.
Ik geloof pas in iemand als hij/zij de eigenschappen heeft waar ik in geloof, dus zo'n persoon moet integer zijn.
Ik geloof best wel in Jezus omdat hij op mij overkomt als iemand die een hekel heeft aan schijnheiligheid, het voor de underdog opnam enzo.
Het maakt mij niet veel uit of hij wel of niet echt bestaan heeft, het gaat er meer om waar hij voor staat.
Ik doe vrolijk aan cherry picking van de Bijbel, andere boeken, films of whatever. Gewoon wanneer het matcht met mijn overtuiging.
Ik ben nooit gelovig geweest maar denk wel op ong. dezelfde lijn.
Volgens mij zou cherry picking in een positief daglicht moeten staan. Daar probeer ik dan ook vaak een lans voor te breken, zo ook in dit topic: MRB; Multiple-Religious-Belonging
Hier wordt het mixen en matchen genoemd, maar volgens mij wordt zo ongeveer hetzelfde bedoeld als cherry picking. Lees die TS maar eens, ik denk dat je je daar best wel in kan vinden.
Het topic zit nog op slot zie ik, ik ga een nieuw frips en fruitig cherry topic maken !