Yours schreef: 10 feb 2022, 15:19
peda schreef: 10 feb 2022, 15:01
Er bestaat in het preterisme een andere voorstelling van de "' nieuwe "" wereld als de "" nieuwe "" wereld in orthodox christelijke betekenis.
In het preterisme kan alle ellende en narigheid die per heden nog in de wereld plaatsvinden, worden verklaard. In de futuristische christelijke nieuwe wereld visie existeert de huidige ellende en narigheid niet meer. Andere visie.
Vetgedrukt door mij.
Dank voor je bericht, Peda.
@Maria en allen,
Waar het mij dan ook feitelijk om gaat is de vraag hoe het mogelijk is dat het eigen zondige/onbewuste gedrag opgehangen wordt aan de kapstok van het volbrachte werk van Jezus Christus.
Mijn conclusie tot op heden is, is dat dat laatste gewoon niet mogelijk is. Wat er wel voor nodig is, heb ik aan het einde van mijn openingsbericht duidelijk gemaakt: er zal gewoon hard aan zichzelf gewerkt moeten worden.
Dank voor je uitleg.
Ik zelf heb ook altijd gedacht, dat de dagen zoals voorspeld waren (ongemerkt) voorbij zijn gegaan.
En later de metafoor van toepassing op de werkelijkheid doorzien.
Het grootste gedeelte van de moderne wereld kent Christus, ken het principe van spijt, goede wil voor de toekomst en daarop vergeving van de dingen die voorbij zijn gegaan.
En toch wordt hij afgewezen in zijn mededogen en begrip voor mensen in al hun feilbaarheid.
In de praktijk blijven velen denken in schuld en boete en vinden het gezonder om wraak te nemen of het kwase, dan om te vechten voor het goede.
Het gaat met het komen en gaan van moreel hoogstaande culturen op en af.
En steeds weer als het even beter gaat komen weer valse leraren (antichristen) als wolven in schaapskleren om mensen hun dwamg op te leggen onder het mom van christelijkheid, maar alleen ten bate van zichzelf.
En zo blijft het cirkeltje ronddraaien tot de mensen echt een keer een grote catastrofe overkomt en dan wereldwijd alle mensen betreffend.
Maar ook dan komen er weer nieuwe tijden en nieuwe kansen.
Vergeving door genade en zonder straf is mi. ook alleen mogelijk bij mensen, die eerlijk spijt hebben en proberen het kwaad, wat ze aanrichtten goed te maken.
Voor mensen, die in onwetendheid handelden en wel de wil en de wens, maar niet de mogelijkheid hebben de situatie en hun leven te beteren.
Door de feilbaarheid van mensheid, maar ook als men eerlijk is en zelfinzicht heeft, weten we wanneer we ons klein moeten weten en door de knieën moeten gaan, ipv. maar door te rammen op de oude weg.
En zelfs met allelei smoezen en verdraaiingen proberen onszelf goed te praten bij wat we anderen hebben aangedaan.
En als we in het nauw komen te zitten zondebokken te kiezen, waar we onze negatieviteit over uit kunnen storten.
Alle mensen, die dat erkennen krijgen, ook van mij, respijt en steeds weer nieuwe kansen op een gloednieuw levensdeel.
Mensen die zich blijven verharden en zonder zelfinzicht blijven, zal ik geen wraakgedachten voor koesteren, maar na lang beraad en veel pogingen uiteindelijk uit mijn gezelschap verwijderen of negeren.
Dat is denk ik ook de weg die we kunnen gaan, en als we maar vol liefde zijn en vol goede wil, zal dat ook lukken.
Dat was ook wat Jezus deed.
Hij wenste mensen geen eeuwige straf, maar wel verwijderde hij zich uit zijn gezelschap.
Ik had voor ik hier op GG kwam wel weet van deze gedachten, meestal was dan het einde van de oude wereld gesitueerd tijdens de val van Jeruzalem en de vernietiging van de tweede tempel.
Maar nooit gehoord over een organisatie die zich preteristen noemden.
Ik kende de term ook niet.
Met andere woorden: het preterisme als geloof/levensbeschouwing kan als façade gebruikt worden voor ongewenst gedrag. Waarmee over het preterisme zelf wellicht nog voldoende gezegd kan worden.
Zoals alle weten en wijsheden binnen het christendom en ook andere levensbeschouwingen met liefde voor de medemens gebruikt kunnen worden. En met zelfzucht misbruikt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.