hopper schreef: 10 feb 2022, 20:31
De crisis van het theïsme is in de loop van de Europese ideeëngeschiedenis ontstaan. Intellectueel zijn er vier redenen voor:
1. De rationeel-argumentatieve wegen naar God zijn problematisch of zelfs onbegaanbaar.
Waarom zou je dat stellen? Je geheiligde wil is voldoende om alle problemen overwonnen te hebben. Als je dat zou willen.
En alles wat je daar toevoegt aan rationeel-argumentatieve wegen, voegt daar ook evenzoveel rede en logica aan toe.
hopper schreef: 10 feb 2022, 20:31
2. Aan zichzelf overgeleverd heeft de mens steeds weer een God gepostuleerd. Het is de psychologische behoefte aan 'zaligheid' na de dood, omdat het aardse bestaan onbevredigend is. Psychologisch is de behoefte aan een God verklaarbaar.
3. De voortschrijdende wetenschap heeft veel Godsargumenten onschadelijk gemaakt. Van natuurwetenschap word je nu niet bepaald gelovig. Je moet wel erg hardnekkig geloven om alle wetenschappelijke bewijzen te negeren.
4. Waar was God in Auschwitz? (Retorische vraag). Als God dan zo liefdevol is, waarom is hij dan niet op de hand van de liefdevolle mensen?
De mens kan zichzelf als god postuleren, en gelijk orde op zaken stellen. Dat is feitelijk gewenst en vredevol. Psychologisch is dat niet genoeg, omdat de mens ontevreden is. De mens wil meer en beter. Maar dat belet hem niet om zichzelf de plek toe te kunnen rekenen die hij ook daadwerkelijk heeft gekregen. Geleuter over zaligheid na de dood, is amper serieus te nemen, als de mens in het leven hier in eigen omgeving geen zaligheid zoekt en bewerkt.
De voortschrijdende wetenschap heeft zichzelf de plek van God gegeven. daar wordt je alleen maar wetenschapsgelovige van. Dat is uiteraard voor alle sektes gelijk. Zelf heeft de wetenschap geen enkele zekerheid, en hangt het van postulaten aan elkaar, en toch spreek jij hier van hardnekkigheden die postulaten en aannames negeren als bewijs.
Waar was de mens? Waarom heeft de mens nog steeds geen herstel bewerkt?
Wie weet niet dat in de mens zelf te beroerd is om vrede en recht te gaan bewerken?
Waarom zou liefde zonder wet moeten zijn en zonder recht en zonder vergelding van goed en kwaad?
Als aan die mens liefdevolle uitredding wordt geboden, wordt deze door die mens niet gezocht en ook niet gewenst.
Waarom wil de mens niet op de hand zijn van zijn eigen vrede?
Navelstaarders zien een nieuwe weg en ontdekken de diepten van hun buik.
Dromers zien de weg in alle glans en glorie hoewel deze er niet is.
Dwalers zoeken naar wegen en verlaten daarom steeds hun weg.
En de ondervinders beproeven alles, en bewaren de weg van behoud.