Mart schreef: 15 feb 2022, 23:46
Gait schreef: 15 feb 2022, 22:15
In het christelijke Testament staat: "als de volheid der Heidenen zijn binnen gegaan, dan heel Israël worden geredt"
Letterlijk staat er dat alle Israëlieten gered worden, nadat alle heidenen gered zijn.
Dat betekend dus dat alle heidenen alle joden voorgaan of dat alle uitverkoren heidenen alle uitverkoren joden voorgaan.
De eersten zullen de laatsten zijn.
De T'NaCH zegt aan Israël de eeuwige verlossing (תשועת עולמים) toe en zegt dat al het zaad van Ja'akov gerechtvaardigd zal worden (Jesaja 45). Zelfs Paulus zegt in Romeinen 11:26 dat heel Israël behouden zal worden, waarmee hij Israel als
Ja'akovs nakomelingen identificeert (
klik). Dus ook de Joodse Hitchens, de Joodse Sam Harris en de vele, vele andere atheïstische en agnostische Joden worden gered

. Maar goed, als atheïst maak ik me sowieso niet druk om goden en hun agenda's.
Je gaat dus niet in op wat ik zeg.
In de bijbel staat ook: "het goede nieuws dat we brengen is, dat Jezus de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven" en Jezus zei dat de inwoners van Sodom en Gemorra zullen oordelen over de de mensen (Joden) van Zijn generatie.
En Jezus had het over addergebroed en dat de joodse leiders met hun regels het volk tegen houdt het Koninkrijk van God binnen te gaan. Verder dat ze stad en land afzoeken om iemand te bereiken en als ze iemand bereiken maken ze hem tot een hellend in het kwadraat.
Dus ja, het is maar net welke teksten je uitkiezen wilt.
Hebreeën 4:
"3Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen, zoals Hij gezegd heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet binnengaan! En dat terwijl Zijn werken al sinds de grondlegging van de wereld voltooid zijn."
Wat jouw citaat in de Romeinen betreft staat er dit:
28Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32Want God heeft hen allen in hun ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
Dus allen worden geredt.
Geboren om lief te hebben.