Ja....ook nav. van gedachtengedrag, wat in de loop van de jaren kan zijn aangeleerd.hopper schreef: 22 feb 2022, 10:461. Dan werkt het bij mij anders. Emoties ontstaan n.a.v. een gedachte (data) zoals ik al schreef. Of diepgaander : hoe ik ben.Maria K schreef: 22 feb 2022, 00:49
Vermogen is niet de actie zelf, maar het in staat zijn tot actie en de mate waarin.
En dat is wel degelijk hetgeen fysiek in aanleg is.
Denk meer holistisch, schreef ik al.
Het menselijke lichaam is meer dan de som der delen.
1. Bij uitstek emoties worden beïnvloed en vise versa veroorzaakt door de chemie van ons lichaam.
Dat is oa. de brandstof, die door je gaspedaal wordt bestuurd, in jouw voorbeeld.
Zelf ben ik er nog steeds verbaasd over hoe emoties zich autonoom lijken te gedragen. En dat ik ze zonder sympathie of antipathie kan ondergaan.
Emoties zie ik dan ook als voortvloeiend uit de geest.
Dan ben je een heel bijzonder mens.

Wacht maar als je testosteron spiegel onder een bepaald peil zakt.
Velen op dit forum zullen dat beamen.
Maar de manier van denken misschien aan andere dingen toegeschreven in de loop van hun leven.
Wat te denken van af en toe een flinke adrenaline injectie, door je lichaam geproduceerd?
En de invloed van alcohol en drugs op je denken.
En de veranderingen van gedrag na jaren gebruik.
Nooit gehoord van iemand met een kapotte lever, die woedeaanvallen niet meer kan beheersen, terwijl hij voorheen toch meestal een redelijjk denkend mens was?
Jaren lang een heftige drinker, die eerst altijd een vrolijke dronk had en later iemand werd, die altijd vol zelfbeklag zat, zogauw hij maar enkele pilsjes verder is.
En vroeger redelijk wat zelfinzicht, maar later altijd de oorzaak bij de ander leggend.