dingo schreef: 24 feb 2022, 13:28
De definitie van dogma is inderdaad van belang (Cultureel Woordenboek):
(Grieks: bevel, besluit). Op gezag berustende en in bepaalde kring als waarheid erkende uitspraak. Binnen de christelijke traditie kreeg het woord de betekenis van bindende uitspraak over het geloof of een onderdeel ervan.
Hoewel het bijvoeglijk naamwoord dogmatisch van dogma is afgeleid, heeft het een andere, negatieve betekenis: voor een dogmaticus is alleen zijn eigen overtuiging waar.
of woorden.org
het dogma zelfst.naamw. Uitspraak: [ˈdɔxma] Verbuigingen: dogma|'s (meerv.) opvatting die niet te veranderen is Voorbeeld: `politieke dogma's`Synoniem: stelling
Dat zijn de definities die peda en ik hanteren in dit verband.
Zo heb je de gebruikelijke uitleg.
En de uitleg, die bij specifieke onderwerpen en door dito bijbehorende gesprekspartners, ook welwordt gegeven.
Zolang alle gesprekspartners dezelfde betekenis geven hoeft het ook geen problemen te geven.
Toch heb ik het idee, dat het nogal eens gebruikt wordt om juist wel geschillen aan te scherpen.
En dan vlg. mijn betekenis van het bezien van standpunten van de ander als zijnde gevolgen dogmatisch denken.
Terwijl het gewoon kan zijn, dat er een gedachte of mening is (dus niet een religieus geloof), waar nog geen argumenten tegen gegeven zijn om dat te gaan wijzigen.
En als die er wel is, daar ook heel flexibel in meegegaan kan worden, als in "Ja, weer wat gekeerd."
Dan is het bij de oude mening blijven mi. geen kenmerk voor dogmatisch denken.
Of zie ik dat steeds verkeerd?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.