Petra schreef: 24 feb 2022, 08:55
Maria K schreef: 24 feb 2022, 08:43
Ik hoop voor jou dat je hier medestanders krijgt.
Ik hoop van niet.
Voor VR hoopte ik het.
Voor mezelf bekijk ik liever de hele geschiedenis.
We hebben daar heel weinig van meegekregen, Alleen dat veel van onze wetenschap gestoeld is op de tijd van de gouden periode van de Islamitische gebieden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Golden_Age
Die stopte in de roerige tijden
na de kruistochten en veroveringen door de mongolen.
De periode van grote relatieve tolerantie onderling van moslims, christenen en joden in Spanje, die misschien niet samen, maar wel naast elkaar in vrede leefden, is wel heel bekend.
https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/gesc ... panje.html
Ook wat dat heeft gedaan aan cultuur wat we nu nog kunnen zien.
Het zijn de Christenen die hen hebben verdreven, en een tijd van grote godsdienst vervolgingen aanbrak.
Islam is daarna zo goed als verdwenen en de tijd van de jodenhaat en vervolgingen deed zijn intrede.
Volkomen nieuw was dit voor mij.
De Vergeten Vrouwelijke Geleerden van de Islam
En ooit het respect voor hen.
En dat in een tijd, waarvan we weten, dat overal elders vrouwen als mannelijk aanhangsel werden gezien en slechts een zeer enkele vrouw beknd is uit deze periode van de geschiedenis.
Deze geschiedenissen zijn in de christelijke geschiedschrijving en scholingen nagenoeg overgeslagen, of vertekend weergegeven.
De rest van Europa begon zich pas heel sporadisch en langzaam zich aan de donkere middeleeuwen te ontworstelen.
Een studie apart, deze periode.
Zoveel, dat het voor mijn oude hoofd wel bijzonder interessant is te ontdekken, maar mijn geheugen me parten aan het spelen is om alle jaartallen en namen op een rij te houden, nadat ik erover las.
Voor mij moeilijk, omdat ik altijd het overzicht in mijn hoofd wil hebben om verbanden te zien ipv. een stel losse gegevens.
Ik vergeet steeds de naam van die Islamitische geleerde, die in die periode van verval en oorlogen de islamitische wereld rigoreus heeft doen veranderen.
Die wetenschap en kennis verafschuwde, waarna de islamitische cultuur en gemeenschappen nog verder in het slop raakten en daarna weinig tot niets meer is veranderd, enkel weer achteruitgang, naar priitief leven.
Terwijl de wetenschappelijke ontwikkelingen daarna door het westen zijn overgenomen en voortgezet.
Maar ook pas echt doorgezet tijdens en na de verlichting.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.