Leon schreef: 25 feb 2022, 17:44
Petra schreef: 25 feb 2022, 16:27
Grofweg lijkt het mee te vallen; het zit 'm in de nuances en het niet alleen zeggen maar doen.
Dat is inderdaad lastig, er is oorlog in de Oekraïne, misschien komt het tot gebruik van kernwapens. Hoe zou ik daar invloed op kunnen hebben? Ik zou me niet druk hoeven maken. Of toch? Door mijn zondigheid misschien, ik sluit het niet uit. Een vrouw die ik tegenkwam met dementieverschijnselen leek niet geholpen te willen worden, had ik moeten aandringen? Ze wist niet meer welke verdieping ze woonde. Ik had met haar mee kunnen lopen. Heeft dat invloed op de oorlog? Ik sluit het niet uit. God’s wegen zijn ondoorgrondelijk. Dus me toch maar druk maken? Een andere kerngedachte van Epictetus is dan niet de dingen ons in verwarring brengen, maar hoe we denken over de dingen. Ik voelde me niet liefdevol genoeg naar die oude dame. Achteraf had ik twijfels over mijn gedrag. Dan is er bericht over de oorlog. Dan ben ik in verwarring. Epictetus zegt dus inderdaad dat we de dingen moeten willen zoals ze gebeuren. Met de dame in haar waarde laten en het uitbreken van oorlog. Het is nogal wat.
De kerngedachte is om te onderscheiden waar je wel of niet controle op kan hebben, en je richten op zaken waar je wel invloed op hebt, kortweg; je eigen acties (wensen, willen, doelen, mening, houding, reacties e.d.).
Leon schreef: 25 feb 2022, 17:44
Heeft dat invloed op de oorlog? Ik sluit het niet uit
Heeft jouw gedrag invloed op... vraag je je af.
Denk je in de richting van gezamenlijke medeverantwoordelijkheid als een radertje in het geheel dan ga je de kant van GCI (Heartmath) op. (Waar ik al eerder een link naar gaf).
Denk je meer in de richting -alles is jouw verantwoordelijkheid- dan denk ik aan Ho'oponopono.
Of solipsisme als er alleen jouw bewustzijn is.
Mijn gedachte..je verwarming, koken, auto die je rijdt etc. heeft concreet invloed op de oorlog omdat het de
Russische staatskas spekt.
Of je goed bent voor je buren (omgeving) maakt uit als een piepklein radertje voor het geheel en een wat groter radertje voor diegene in kwestie. (Waarbij goed zijn niet inhoudt wat jijzelf goed vindt maar wat diegene in kwestie goed vindt!) Maar sja..dan heb ik het over geestelijk gezonde medemensen. Bij de niet geestelijk gezonden is het laveren en roeien met je riemen.