https://debezieling.nl/historicus-chan- ... ristendom/
Het hindoeïstische denken is moderner door het besef van – economische – circulariteit, door het oorzaak-en-gevolg-denken en door zijn eerbied voor al het leven. Maar ook door zijn soberheid, uit eerbied voor de natuur, door zijn gelijke rechten voor man en vrouw en zijn acceptatie van LHBTIQ+’ers. Het hindoeïsme kent bovendien veel technieken om een beter bewustzijn te krijgen, zoals yoga, te vertalen als verbinding of eenheid.
Het oorzaak-en-gevolg denken mis ik idd in het christelijke denken.
Het betaamt niemand om partijdig te zijn, zich een identiteit aan te meten: ‘ik ben hindoe’, ‘ik ben boeddhist’ of ‘ik ben christen’, want dan verlies je je gevoel van verbondenheid met de hele mensheid.
Zodra je jezelf een identiteit aan meet zonder je je al af van de rest.
Hindoes hebben ook geen moeite met atheïsten, want ieder bewandelt zijn eigen pad en elk pad, hoe raar, krom of recht ook, leidt naar de Ene.
Feitelijk bewandelt ieder mens 'het pad' , ook zij die dat niet weten. En dat pad kan maar één thuiskomst hebben.
Het hindoeïsme vormt een waaier aan opvattingen. Een mooie hindoeïstische uitspraak is: er is geen godsdienst boven de waarheid.
Een mooie uitspraak! Welke christenen zich ook aan kunnen trekken. Hun godsdienst gaat niet boven de waarheid. (Ik ben de weg, het leven en de waarheid)
Het kastensysteem heeft het hindoeïsme een heel slechte naam bezorgd. Van oorsprong was het bedoeld om een ideale en evenwichtige samenleving te creëren, maar het is uitgelopen op een rigide systeem en op beperkte mobiliteit tussen de kasten.
Het kastensysteem is volgens mij in strijd met voornoemde waarheid. Zo zie je maar , iedere religie heeft zo zijn nare kanten. Daar is het christendom niet uniek in.
Er zijn wel veel raakvlakken met het christendom: de nadruk op naastenliefde, het goede doen, mensenrechten, gelijkheid vanuit het idee dat we allemaal één familie zijn. Jezus’ zelfverloochening, zijn geweldloosheid en zijn levenswijze, worden door hindoes als een voorbeeld gezien.
Jezus zou een prima hindoe zijn. Maar we kunnen het niet aan hem vragen en iedereen claimt hem toch al.