Niks nieuws onder de zon, ook de bijbel gaat over non-dualiteit. Jezus was een leraar in non-dualiteit. Net zoals veel collega's van hem.De leer van non-dualiteit, of Advaita Vedanta, is door vele leraren, zoals Śrī Ramaṇa Maharṣi, Patañjali, Śrī Vāsiṣṭha, Śrī Kṛṣṇa en zelfs Jezus in vele geschriften, zoals de Bha- gavad Gītā, de Upaniṣads, de Bijbel, Aṣṭavakra Gītā en Yoga Vāsiṣṭha verwoord.
Dat jij gescheiden bent van de wereld is misleiding. Degene die jou misleidt, dat ben je zelf.Hij legt uit dat het onderscheid tussen de mens en de wereld als van elkaar onafhankelijke entiteiten op misleiding berust en dat er alleen een ondeelbaar bewustzijn is, vol van geluk en vrij van elke vorm van gebondenheid.
Alleen Brahman (zelf) is werkelijk. Waarmee uiteraard niet het 'zelf' wordt bedoeld welke in de wereld rondwandelt.Hij legt uit dat het Opperste Zelf (Brahman) de enige werkelijkheid is, ondeelbaar en vrij van elk onderscheid.
Die zelf is onwerkelijk: dat is een zelf-illusie. Jammer, maar zo is het.
Klopt. Waar zelfkennis over gaat is het je ontdoen van onwetendheid. En daarmee hebben we gelijk het eerste struikelpunt. Als ik schrijf dat jij onwetend bent, dan begint je ego op te spelen. En zo blijf je in het veld van onwetendheid. Want het ego heeft er een broertje dood aan als Hopper wetend is en *vul maar in* niet. Ego is zó voorspelbaar....Figuurlijk ge- sproken, is Māyā de sluier van het niet-weten, of onwetendheid, waardoor men zich de on- werkelijkheid van de wereld niet bewust is. Śaṅkara stelt dat bevrijding van onwetendheid alleen door kennis van onze ware aard, Brahman, gerealiseerd kan worden.
Alleen door deze vragen serieus te beantwoorden kan het onwerkelijke verlaten worden. Dat is een weg. (Ik ben de weg, het leven en de waarheid). Ten diepste is alleen non-duaal bewustzijn werkelijk. Maar pas op! Dit mag nooit een geloof zijn, het is zoals geschreven staat een realisatie.Er is ik noch de wereld, maar één ondeel- baar, non-duaal bewustzijn. Deze opperste waarheid kan alleen gerealiseerd worden door het zoeken naar de antwoorden op de vragen 'wie ben ik?' en 'wat is de wereld?'.
Dit is de meest indrukwekkende ontdekking uit mijn leven. Het persoonlijke zelf en het Universele Zelf zijn één. Of zoals Jezus zegt: ik en de Vader zijn één.Dit on- derzoek leidt uiteindelijk tot het zien en laten vallen van identificaties met illusoire bedek- kingen, zoals individualiteit (wat ik geloof te zijn) en het wereldbeeld bestaande uit namen en vormen. Dan blijkt dat wanneer deze identificaties wegvallen, wat er overblijft, namelijk het persoonlijke Zelf en het Universele Zelf, één en hetzelfde ondeelbare bewustzijn is.