Hallo Wilsophie,
Je schreef o.a.:
Ik weet niet of die telling klopt dat het nog steeds de zaterdag is, maar het is m.i. totaal niet belangrijk, Broeder Paulus zegt heel mooi dat onder het nieuwe verbond alle dagen gelijk zijn, omdat de gelovige elke dag leeft onder het nieuwe verbond, en dat verbond begon op de dag van de opstanding, en de Bijbel zegt duidelijk dat dat de eerste dag der week was. De discipelen kwamen ook na de opstanding op die dag samen.
Ik geloof persoonlijk dat de 8e dag, in de Bijbel spreekt over het nieuwe leven, omdat de jongetjes toen ook besneden worden en besnijdenis spreekt van het nieuwe leven waarvan de oude omhulling is weggenomen.
Ik denk Wilsophie dat je niet helemaal begrijpt op dit punt, wat Gerechtigheid en Wet betekenen in het oordeel, dat nu over de mensheid wordt geveld.
Er is maar één wet die het oordeel bepaald; de 10 leefregels voor ALLE mensen.
Het is dus zeer belangrijk om de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden. Niet dat alleen dat gebod je redt, maar gewoon dat het deel is van die 10 leefregels, gebaseerd op twee geboden die (belangrijker) zijn namelijk die van de Liefde zoals de Almachtige dat ziet.
Bovendien was de opstanding van Jezus NIET op de eerste dag der week, maar laat op de (wekelijkse-) Sabbat, namelijk de korte periode tussen algehele daglicht en volkomen duisternis.
Hij is immers 'in het midden van de week' geofferd, op de 4e dag na de Sabbat. Dus exact drie dagen later is Hij opgestaan. Bovendien stond zijn Offer en opstanding exact in de continuïteit zoals de Joden, ceremonieel het offerlammetje aten, exact op de zelfde tijd als Hij in het graf werd gelegd, vandaar dat ze 'haast hadden' Hem in het graf te leggen. Immers de Grote Sabbat (het begin van het feest van de Ongezuurde broden) begon aansluitend, de donderdag!
Dus Jezus kan noooit op vrijdag in het graf gelegd zijn, laat staan opgestaan op de zondag, de eerste dag der week. Want dat zijn ook nog eens geen 3 volle dagen en tussen vrijdag en zondag zitten die dus niet!
De verandering van de Sabbat naar de zondag is vooral ontstaan, toen de laatste Getuige van Christus (Johannes) overleed. De overige discipelen en de kleine gemeente werden, meer in meer beïnvloed door heidense religies en afwijkende
ideeën over aanbidding.
Er is nogal wat diversiteit aangaande de ideee van de zondag viering:
a.Onder rooms-katholieken geldt het houden van de zondag als
één van de Vijf geboden van de Heilige Kerk. (Is dus een buitenbijbels gegeven, want het Gezag is hier de Kerk en niet de autoriteit van de Almachtige aan de orde)
b.In de bevindelijk gereformeerde stromingen en orthodoxe kerken, zoals de Nieuwe Vrijgemaakte Kerken, wordt
de zondag gezien als vervanging van de sabbat, en de zondagsrust als één van de Tien geboden.
ook al net zo verkeert, want Jezus maakt duidelijk dat de 10 leefregels nooit veranderd kunnen worden, omdat ze geen deel van deze wereld zijn, maar Geestelijk ervaren worden met het Hemels Jeruzalem/Kanaän)
c.Vele christenen hechten wel waarde aan de zondag,
maar zien deze niet als opvolger van de Sabbat. Ze vinden de zondag echter een bijzondere dag waarop tijd gemaakt wordt voor kerkbezoek en waarop rust wordt genomen en tijd is voor familie en dergelijke. (Dit is ook niet de maatstaf die Christus aan de dag legt, feitelijk stelt de mens zichzelf buiten het oordeel en heeft dus ook geen deel aan het Koninkrijk)
Met name onder evangelische christenen speelt de zondag vaak een minder grote rol.
Evangelische christenen beroepen zich nogal eens op Romeinen 14:5 en soortgelijke teksten, waar gezegd wordt dat christenen elkaar hierover niet mogen veroordelen.
Hier kan ik wel begrip voor opbrengen, dat laatste. Het is de Heilige Geest die overtuigen moet van de Waarheid. We mogen en kunnen mensen niet vanuit een Kerkelijk kader dwingen het Koninkrijk of een Kerk binnen te gaan! Dat doet Jezus ook niet. Het voorbeeld moet voldoende zijn (Getuigenis en Gave der profetie dat het Volk van de Almachtige bezit) Aan de andere kant het onderhouden van de Sabbat van het 4e gebod is ook een Vrucht van de Heilige Geest. Immers Vrucht dragen betekent ook, dat wat Jezus onderhield, opvolgen!
De Bijbel geeft enkele voorbeelden die de Sabbat van het 4e gebod tot onderdeel van de Gerechtigheid maakt:
Mattheus 5
1 Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen.
2 Hij nam het woord en onderrichtte hen:
3 ‘Gelukkig
wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
4 Gelukkig de treurende, want zij zullen getroost worden.
5 Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten.
6 Gelukkig
wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid, (De geboden dus zoals Jezus die voorhoudt)want zij zullen verzadigd worden. (met Gerechtigheid)
7 Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
8 Gelukkig
wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien.
9 Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
10 Gelukkig wie
vanwege de gerechtigheid vervolgd worden, want
voor hen is het koninkrijk van de hemel.
11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten.
12 Verheug je en juich, want je zult
rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
13
Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt
Zie ook Efeziërs 5:9 in dat verband. Gerechtigheid gaat altijd samen met een ONVERANDERLIJKE WET die een Koning uitvaardigt!
Tenslotte roept Jezus in Openbaring 14 persoonlijk de Christenheid op terug te keren naar het fundament van het Hemels Koninkrijk (Openbaring 14:6-12)
Bijzonder is dat er (nota bene) 3 engelen een laatste oproep (boodschap) om te luisteren naar de Heilige Geest terug te keren naar de grondslag van het Hemels Koninkrijk.
De reden is duidelijk: De Almachtige velt het oordeel (door Jezus) Zijn wetten en doel blijven onveranderd en dus moeten we (Geestelijk-) ons aansluiten bij Zijn Rijk en ons scheiden van het Grote Babylon.
Er zal dus geen andere of veranderede boodschap meer komen. Immers Daniël en Openbaring zijn de twee laatste bronnen voordat Jezus zal verschijnen.
De wereld begeeft zich naar het 'middelpunt' der aarde ter strijd tegen de Allerhoogste god.
Hartelijke groet