Mullog schreef: 23 apr 2022, 08:32
Maria K schreef: 22 apr 2022, 22:57
...
Misschien is dat wel zo van "bovenhand" geregeld, dat "ooit zekerheid" komt aan de hand van al die heilige dingen, zoals lijkwades en botjes, die zo zorgvuldig zijn bewaard.
Al die "heilige dingen" gaan niet verder terug dan het begin van het christendom. Verder zou je
Baudolino van Umberto Eco eens moeten lezen om een mooi beeld te krijgen van waar al die "heilige dingen" vandaan komen.
Genoteerd.
En waar je volstrekt aan voorbij gaat is dat de meeste mensen een volstrekt oninteressante stamboom hebben in de zin van dat die bestaat uit mensen die geen bijzondere dingen hebben gedaan die in de historie zijn vastgelegd. De meesten van ons komen uit een hele reeks van boeren, vissers, arbeiders en ambachtslieden die gewone levens hebben geleid.
Nee, daar ga ik niet aan voorbij.
Mijn neef, de familie genaeloog, heeft als probleem dat er nauwelijks mensen zijn die de doopregisters van kerken van de 17e eeuw en eerder kunnen lezen.
Vervolgens moeten we geloven dat er geslachtsregisters zijn bewaard van vorsten als David en Salomo. Vorsten waarvan geen enkel archeologisch bewijs gevonden is. Waarvan de historische consensus volgens mij is dat het lokale leiders waren van wat rondtrekkende, vermoedelijk ongeletterde, geitenhoeders, koningen die hun weg naar mythe en legendevorming hebben gevonden.
Sinds ik
Roots als serie op TV heb gezien, die begint met het reciteren van de namen van een reeks voorouders, weet ik wat het inhoudt en ook, dat dit een onderdeel is van vooroudercultus.
Die in veel streken van de wereld tot religie is geworden, vooral binnen natuurreligies, vruchtbaarheids- en moedervereringen.
Of andere religies er minstens een fikse tik van mee heeft gekregen.
Ik denk, dat je het in die context moet zien, dat mensen met voldoende geheugen van kinds af aan de lijn der geslachten uit hun hoofd leerden.
Maar minstens de "oudsten" en geestelijke leiders.
Bij de Joden waren dat de Levieten.
Zo ook mensen, die er religieus helemaal niets mee hebben, het toch leuk vinden via genealogie zo vermogelijk "het verleden" in te gaan.
Als je hier een heel klein beetje in thuis bent, dan weet je dat er veel genealogen via tenminstens één kwartier reiken tot aan Karel de Grote.
Theoretisch dan
Ik ben ooit bezig geweest met een cursus Taalstudie en schriflezing, aan de hand van het boek: :
Lezen in Brabantse Bronnen (Oudste rechtelijke archieven van de zuidelijke Nederlanden met hoofdstad in Brussel).
18e eeuw was voor mij het moeilijkste, wat handschrift ontcijferen betreft, samen met een aantal onherkenbare woorden, daar er toen al weer veel meer klerken waren, die konden lezen en schrijven en vaak heel slordig gespeld en geschreven werd.
Voor die tijd was een periode van mooi schoonschrift, vanwege de enkelingen, die hun leven niet anders deden dan schrijven, de vast aangestelde klerken, maar met nog meer oud nederlands.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.