Zacharia 1
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Helemaal juist, dank voor je toevoeging en uitleg.
Ik denk dat op de site van het getrouwe woord de amandel ook wordt behandeld. Of de amandelboom.
Het betekent inderdaad ook "wakker worden" of "wakker zijn" .
Ik denk dat op de site van het getrouwe woord de amandel ook wordt behandeld. Of de amandelboom.
Het betekent inderdaad ook "wakker worden" of "wakker zijn" .
-
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Vanzelf kom ik bij de boekrol in hoofdstuk 5 die kan vliegen. Ongeveer 10 meter lang en 5 meter breed. Het gebeurde in de nacht.
"Toen zeide Hij tot mij: "Dit is de vloek die uitgaan zal over het ganse land want een ieder die steelt zal van hier volgens dezelve vloek uitgeroeid worden, desgelijks een ieder die valselijk zweert zal van hier volgens denzelven vloek uitgeroeid worden enz..."
Deze boekrol vertegenwoordigt een vloek die over de misdadiger komt en de boekrol komt uit de hemel over het ganse land en is dus een beeld van het Woord van God. Rol=megillah en het woord "gal" zit erin van Gilgal.
Eigenlijk spreekt de rol die over het volk komt en is een beeld van de wet die een vloek brengt over de zondaar. Galaten 3 vers 10-13 legt dat verder uit. De wet zelf is een vloek die gedragen is door de Here Jezus Hij kwam terecht onder de vloek van de wet , de wet brengt vloek en de genade brengt verlossing. "Wat verzoekt Gij God om een juk op de hals van de discipelen te leggen het welk noch onze vaders noch wij hebben kunnen dragen?"
Over de wet die van verschillende kanten bezien kunnen worden "gebod op gebod, regel op regel , hier een weinig daar een weinig" leert Jesaja 28 vers 13 dat je er achterover van valt. De eerste set brak danook, en de tweede set als type van Christus werd bewaard in een kist van sittimhout en overtrokken met goud .
Een beeld van hout en goud, dus dood en opstanding.
Dicht ging die kist en niemand kwam er meer bij. En de Kaporeth of verzoendeksel ging er overheen. Niemand heeft ooit meer wat van die wet vernomen.
Diezelfde wet kun je ook zien als de thora of de onderwijzing aangaande de weg tot verzoening. En dat zij in de ark des verbonds werden gelegd met daarover het verzoendeksel is een uitbeelding want het Nieuwe Verbond dat Zijn wet , dus Zijn woord in het binnenste van de mens zou geschreven worden.
Jeremia 31 vers 33.
Twee kanten heeft de wet. op menselijke wijze is het een wetboek met regels waaraan men zich zou houden hoewel men dat niet kan. Aan de andere kant kan de wet gezien worden als een onderwijzing m.b.t. zaligheid. Het oude verbond -de-wet is een onderwijzing aangaande het nieuwe.
Want de wet heeft geen ding volmaakt maar de aanleiding van een betere hoop door welke wij tot God genaken.
De wet geeft slechts richting aan die men gaan moet om tot God te komen en de wet als het oude verbond is niets anders dan een voorafschaduwing en wordt daarom schaduwdienst genoemd.
"Toen zeide Hij tot mij: "Dit is de vloek die uitgaan zal over het ganse land want een ieder die steelt zal van hier volgens dezelve vloek uitgeroeid worden, desgelijks een ieder die valselijk zweert zal van hier volgens denzelven vloek uitgeroeid worden enz..."
Deze boekrol vertegenwoordigt een vloek die over de misdadiger komt en de boekrol komt uit de hemel over het ganse land en is dus een beeld van het Woord van God. Rol=megillah en het woord "gal" zit erin van Gilgal.
Eigenlijk spreekt de rol die over het volk komt en is een beeld van de wet die een vloek brengt over de zondaar. Galaten 3 vers 10-13 legt dat verder uit. De wet zelf is een vloek die gedragen is door de Here Jezus Hij kwam terecht onder de vloek van de wet , de wet brengt vloek en de genade brengt verlossing. "Wat verzoekt Gij God om een juk op de hals van de discipelen te leggen het welk noch onze vaders noch wij hebben kunnen dragen?"
Over de wet die van verschillende kanten bezien kunnen worden "gebod op gebod, regel op regel , hier een weinig daar een weinig" leert Jesaja 28 vers 13 dat je er achterover van valt. De eerste set brak danook, en de tweede set als type van Christus werd bewaard in een kist van sittimhout en overtrokken met goud .
Een beeld van hout en goud, dus dood en opstanding.
Dicht ging die kist en niemand kwam er meer bij. En de Kaporeth of verzoendeksel ging er overheen. Niemand heeft ooit meer wat van die wet vernomen.
Diezelfde wet kun je ook zien als de thora of de onderwijzing aangaande de weg tot verzoening. En dat zij in de ark des verbonds werden gelegd met daarover het verzoendeksel is een uitbeelding want het Nieuwe Verbond dat Zijn wet , dus Zijn woord in het binnenste van de mens zou geschreven worden.
Jeremia 31 vers 33.
Twee kanten heeft de wet. op menselijke wijze is het een wetboek met regels waaraan men zich zou houden hoewel men dat niet kan. Aan de andere kant kan de wet gezien worden als een onderwijzing m.b.t. zaligheid. Het oude verbond -de-wet is een onderwijzing aangaande het nieuwe.
Want de wet heeft geen ding volmaakt maar de aanleiding van een betere hoop door welke wij tot God genaken.
De wet geeft slechts richting aan die men gaan moet om tot God te komen en de wet als het oude verbond is niets anders dan een voorafschaduwing en wordt daarom schaduwdienst genoemd.
-
- Berichten: 2501
- Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Wat mooi dat je verder gegaan bent met Zacharia 5. We staan hier misschien wel wat verschillend in m.b.t. de wet, maar we mogen deze zienswijzen wel naast elkaar leggen.
Ik ben het helemaal mee eens met wat je ook over de wet schreef: "Diezelfde wet kun je ook zien als de thora of de onderwijzing aangaande de weg tot verzoening.`
Eigenlijk vind ik het heel bizar wat we lezen in dit hoofdstuk.
Er heeft gericht en loutering plaatsgevonden. De opengerolde boekrol (het Woord) gaat uit van het huis van God. In de rol staat oordeel en vloek. Het doet denken aan de boekrol in Ezechiël 2:9
Hier gaat om de wet die met de vloek boven het volk wordt tentoongesteld. De wet is heilig en goed (Rom.7:12), maar een dreiging voor ieder die in zonde leeft.
Blijkbaar waren er onder het volk dieven en mensen die de Naam van God gebruikten om vals te zweren.
Dit visioen wordt ook wel eens in verband gebracht met de zondebok die naar Azazel gestuurd werd:
Blijkbaar ontbrak dit in het visioen van Zacharia. Want dit is het geloof dat bedoeld wordt in Galaten 3.
Deze rol doet me ook denken aan het "handschrift van onze zonden" dat aan het kruis genageld is. Inderdaad de vloek van de wet die op Christus werd gelegd die zelf de rechtvaardige wet volbracht had.
Het Griekse woord voor "handschrift" is "cheirographon". Zie topic De Wet.
Het zevende visioen toont een efa. Dat is de grootste inhoudsmaat (plm. 36 l). Het is een grote kruik en beeld van de commercie. De deksel ervan komt in beweging. Er probeert een vrouw uit te kruipen om het land te verontreinigen. Handel kan tot zonde worden. We kunnen daarvan leren dat we het niet van de economie moeten verwachten. De efa werd naar Sinear gebracht. Sinear is Babel het centrum van afval en arrogantie.
De vrouw gaat naar Babel of Rome, een wereldstad. Ze krijgt daar haar tempel en wordt daar op een voetstuk geplaatst. De vrouw zegt: “ik troon daar als koningin” (Op.18:7). Maar in één uur gaat de stad ten onder. Het is de hoer die wedijvert met Sion en zich zelfs tegen haar keert. Ze zal met vuur verbrand worden.
Ik ben het helemaal mee eens met wat je ook over de wet schreef: "Diezelfde wet kun je ook zien als de thora of de onderwijzing aangaande de weg tot verzoening.`
Eigenlijk vind ik het heel bizar wat we lezen in dit hoofdstuk.
Er heeft gericht en loutering plaatsgevonden. De opengerolde boekrol (het Woord) gaat uit van het huis van God. In de rol staat oordeel en vloek. Het doet denken aan de boekrol in Ezechiël 2:9
De vloek van de wet, waarvoor God gewaarschuwd had, wordt hier heel plastisch uitgebeeld:9 Toen zag ik, en zie, er was een hand naar mij uitgestoken. En zie, daarin was een boekrol.
10 En Hij spreidde die voor mijn gezicht uit: hij was van voren en van achteren beschreven. Er waren klaagliederen, zuchten en weeklachten op geschreven.
Deut.10:26 Zie, ik houd u heden zegen en vloek voor:
27 de zegen, als u luistert naar de geboden van de HEERE, uw God, die ik u heden gebied;
28 de vloek, als u niet luistert naar de geboden van de HEERE, uw God, en van de weg die ik u heden gebied, afwijkt om achter andere goden aan te gaan, die u niet gekend hebt.
Hier gaat om de wet die met de vloek boven het volk wordt tentoongesteld. De wet is heilig en goed (Rom.7:12), maar een dreiging voor ieder die in zonde leeft.
Blijkbaar waren er onder het volk dieven en mensen die de Naam van God gebruikten om vals te zweren.
Dit visioen wordt ook wel eens in verband gebracht met de zondebok die naar Azazel gestuurd werd:
Zo mag het gaan als er oprecht berouw is. Als het hart verlangt naar gemeenschap met de God die rechtvaardig en liefdevol is.Lev.16:10 Maar de bok waarop het lot is gevallen om weggaande bok te zijn, moet levend voor het aangezicht van de HEERE geplaatst worden, om daarmee verzoening te doen door hem als weggaande bok de woestijn in te sturen.
21 Aäron moet zijn beide handen op de kop van de levende bok leggen en al de ongerechtigheden van de Israëlieten belijden, al hun overtredingen, overeenkomstig al hun zonden. Hij moet die op de kop van de bok leggen en hem door de hand van een man, die daarvoor gereedstaat, de woestijn in sturen.
22 Zo draagt de bok al hun ongerechtigheden op zich weg naar een onbewoond gebied. Hij moet dan de bok de woestijn in sturen.
Blijkbaar ontbrak dit in het visioen van Zacharia. Want dit is het geloof dat bedoeld wordt in Galaten 3.
Deze rol doet me ook denken aan het "handschrift van onze zonden" dat aan het kruis genageld is. Inderdaad de vloek van de wet die op Christus werd gelegd die zelf de rechtvaardige wet volbracht had.
Het Griekse woord voor "handschrift" is "cheirographon". Zie topic De Wet.
Het zevende visioen toont een efa. Dat is de grootste inhoudsmaat (plm. 36 l). Het is een grote kruik en beeld van de commercie. De deksel ervan komt in beweging. Er probeert een vrouw uit te kruipen om het land te verontreinigen. Handel kan tot zonde worden. We kunnen daarvan leren dat we het niet van de economie moeten verwachten. De efa werd naar Sinear gebracht. Sinear is Babel het centrum van afval en arrogantie.
De vrouw gaat naar Babel of Rome, een wereldstad. Ze krijgt daar haar tempel en wordt daar op een voetstuk geplaatst. De vrouw zegt: “ik troon daar als koningin” (Op.18:7). Maar in één uur gaat de stad ten onder. Het is de hoer die wedijvert met Sion en zich zelfs tegen haar keert. Ze zal met vuur verbrand worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Dus is de vrouw die weggevoerd wordt in de efa en gevangen met die grote munt van lood erop , weggevoerd naar Sinear waar Babel ligt.
De vrouw is Juda onder een loden deksel, een loden last, dat moet toch de wet zijn. Al is de loden plaat of talent een ding wat verband houdt met de handel in graan. Het is het woord "kikar" en dat is eigenlijk een talent, een munteenheid.
Lood heeft ook te maken met ons woord potlood. Er wordt hier een oordeel uitgesproken over een volk dat niet zoals gebruikelijk leeft van de handel maar van het bedrijven van bedrog. De vrouw wordt teruggevoerd naar Babel waar ze eigenlijk thuishoort en op vleugelen van een ooievaar. Een ooievaar wordt in de BIjbel met Israël vergeleken zowel in positieve als negatieve zin.
Een ooievaar kent zijn tijd ( Jeremia 8 vers 7) Trek in zomer en winter. Hij weet welk jaargetijde het is en gaat altijd terug naar zijn oude nest en elke keer verhoogt hij dat net als de toren van Babel en hij maakt zijn nest niet schoon, in relatie tot Israël zal ik er meer niet van zeggen.
Het wijst wel op de 70e week van Daniël met Babel als hoofdstad van de wereld.
Ze sluiten zelfs een verbond met Babel. Het lijkt op vrede geen gevaar, maar dan zal een haastig verderf hen overkomen. Het is dezelfde tijd waar de 2 Olijfbomen uit hoofdstuk 4 zullen optreden als getuigen.
Hoofdstuk 8 voert naar de laatste dagen van alle heidense heerschappij en ook naar het Messianse rijk op aarde met als climax de kroning van de Hogepriester Jozua.
Het Zionisme is danook zoals de profetieën hebben voorspeld een deel van de Joden terug naar het land om deel uit de maken van de natie in onze dagen. Maar de vervulling van een profetie is niet altijd overeenkomstig Gods wil.
Het herstellen van de Joodse staat is een vervulling van de profetie, maar niet i.o.m. Gods wil.
De vrouw is Juda onder een loden deksel, een loden last, dat moet toch de wet zijn. Al is de loden plaat of talent een ding wat verband houdt met de handel in graan. Het is het woord "kikar" en dat is eigenlijk een talent, een munteenheid.
Lood heeft ook te maken met ons woord potlood. Er wordt hier een oordeel uitgesproken over een volk dat niet zoals gebruikelijk leeft van de handel maar van het bedrijven van bedrog. De vrouw wordt teruggevoerd naar Babel waar ze eigenlijk thuishoort en op vleugelen van een ooievaar. Een ooievaar wordt in de BIjbel met Israël vergeleken zowel in positieve als negatieve zin.
Een ooievaar kent zijn tijd ( Jeremia 8 vers 7) Trek in zomer en winter. Hij weet welk jaargetijde het is en gaat altijd terug naar zijn oude nest en elke keer verhoogt hij dat net als de toren van Babel en hij maakt zijn nest niet schoon, in relatie tot Israël zal ik er meer niet van zeggen.
Het wijst wel op de 70e week van Daniël met Babel als hoofdstad van de wereld.
Ze sluiten zelfs een verbond met Babel. Het lijkt op vrede geen gevaar, maar dan zal een haastig verderf hen overkomen. Het is dezelfde tijd waar de 2 Olijfbomen uit hoofdstuk 4 zullen optreden als getuigen.
Hoofdstuk 8 voert naar de laatste dagen van alle heidense heerschappij en ook naar het Messianse rijk op aarde met als climax de kroning van de Hogepriester Jozua.
Het Zionisme is danook zoals de profetieën hebben voorspeld een deel van de Joden terug naar het land om deel uit de maken van de natie in onze dagen. Maar de vervulling van een profetie is niet altijd overeenkomstig Gods wil.
Het herstellen van de Joodse staat is een vervulling van de profetie, maar niet i.o.m. Gods wil.
-
- Berichten: 2501
- Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Omdat ik van jou weet dat je moeite hebt met de wet, begrijp ik dat die loden plaat bij jou associaties met de wet oproept. Maar ik zie het gewoon als een deksel van een heel zwaar metaal. Want die vrouw mag niet ontsnappen. Ze moet met haar goddeloosheid naar Babel. Daar hoort ze thuis. De ballingen zijn net terug uit Babel en hebben ongetwijfeld veel van die goddeloosheid mee daar vandaan genomen. Dat moet weg! Die vrouw zit daar omdat ze geen rekening houdt met Gods wet. Het beeld houdt ongetwijfeld verband met het andere visioen van die vliegende boekrol. Als Zacharia in de efa mag kijken probeert de vrouw te ontsnappen, maar ze wordt hardhandig teruggeworpen in haar gevangenis. De zware "kikar" כִּכַּר er weer op. Een "Kikar" kan inderdaad een soort munt zijn, maar ook een gewicht. Ook kun je het woord met "plein" vertalen en dat heeft waarschijnlijk te maken met de platte vorm. Dus een plat, zwaar, muntvormig deksel.Wilsophie schreef:Dus is de vrouw die weggevoerd wordt in de efa en gevangen met die grote munt van lood erop , weggevoerd naar Sinear waar Babel ligt.
De vrouw is Juda onder een loden deksel, een loden last, dat moet toch de wet zijn. Al is de loden plaat of talent een ding wat verband houdt met de handel in graan. Het is het woord "kikar" en dat is eigenlijk een talent, een munteenheid.
Lood heeft ook te maken met ons woord potlood. Er wordt hier een oordeel uitgesproken over een volk dat niet zoals gebruikelijk leeft van de handel maar van het bedrijven van bedrog.
Het beeld laat twee vrouwen zien met ooievaarsvleugelen. Deze vrouwen doen in ieder geval wat God wil: de goddeloosheid exporteren naar Babel. Ooievaars zijn trekvogels die lange afstanden kunnen afleggen. Vandaar naar mijn mening tonen de vleugels de transportfaciliteit voor de vrouwen.De vrouw wordt teruggevoerd naar Babel waar ze eigenlijk thuishoort en op vleugelen van een ooievaar. Een ooievaar wordt in de BIjbel met Israël vergeleken zowel in positieve als negatieve zin.
Een ooievaar kent zijn tijd ( Jeremia 8 vers 7) Trek in zomer en winter. Hij weet welk jaargetijde het is en gaat altijd terug naar zijn oude nest en elke keer verhoogt hij dat net als de toren van Babel en hij maakt zijn nest niet schoon, in relatie tot Israël zal ik er meer niet van zeggen.
Kun je aangeven welke tekst(en) uit Daniël daarnaar verwijzen?Het wijst wel op de 70e week van Daniël met Babel als hoofdstad van de wereld.
Ze sluiten zelfs een verbond met Babel. Het lijkt op vrede geen gevaar, maar dan zal een haastig verderf hen overkomen. Het is dezelfde tijd waar de 2 Olijfbomen uit hoofdstuk 4 zullen optreden als getuigen.
Hoofdstuk 8 begint met de woorden: Het woord van de HEERE van de legermachten kwam tot mij: 2 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Ik heb Mij met grote na-ijver voor Sion ingezet, ja, met grote grimmigheid heb Ik Mij voor haar ingezet.Hoofdstuk 8 voert naar de laatste dagen van alle heidense heerschappij en ook naar het Messianse rijk op aarde met als climax de kroning van de Hogepriester Jozua.
-
Het Zionisme is danook zoals de profetieën hebben voorspeld een deel van de Joden terug naar het land om deel uit de maken van de natie in onze dagen. Maar de vervulling van een profetie is niet altijd overeenkomstig Gods wil.
Het herstellen van de Joodse staat is een vervulling van de profetie, maar niet i.o.m. Gods wil.
De Here heeft de regie!
Zou iets in de ogen van de Here te wonderlijk zijn? (vs.6) Dit lezen we ook bij de aankondiging dat Sara een zoon zal baren.
Dit zegt de Here der heerscharen:
In vers 7: Zie, Ik ga Mijn volk verlossen uit het land waar de zon opkomt en uit het land waar de zon ondergaat.
8 Ik zal hen hierheen brengen, zij zullen midden in Jeruzalem wonen.
Zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ík zal hun tot een God zijn, in waarheid en in gerechtigheid.
Dit zie ik - en velen met mij - vandaag gebeuren. Het zou jammer zijn als we iets missen wat God aan het doen is. Eerst het natuurlijk herstel, daarna het geestelijk herstel wat nog zal komen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Ik moet even zoeken waar het staat van die 2 Olijfbomen die model staan voor die 2 getuigen. Ik heb dit even uit de losse pols gedaan omdat ik het een paar dagen geleden heb gelezen in de Bijbel. Niet in Daniël, ik haalde Daniël aan i.v.m. de 70e week ( en die noem ik altijd de 70e week van Daniël.
Ik heb het wat onduidelijk geschreven in mijn post.
Verder bedankt voor je nadere uitleg. Hoe schrijf je op onze typemachines die hebr. letters?
Ik heb het wat onduidelijk geschreven in mijn post.
Verder bedankt voor je nadere uitleg. Hoe schrijf je op onze typemachines die hebr. letters?
-
- Berichten: 2501
- Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Als je Hebreeuwse letters veel gebruikt kun je ze installeren op je computer: configuratiescherm → land en taal → toetsenborden en talen.Wilsophie schreef:Ik moet even zoeken waar het staat van die 2 Olijfbomen die model staan voor die 2 getuigen. Ik heb dit even uit de losse pols gedaan omdat ik het een paar dagen geleden heb gelezen in de Bijbel. Niet in Daniël, ik haalde Daniël aan i.v.m. de 70e week ( en die noem ik altijd de 70e week van Daniël.
Ik heb het wat onduidelijk geschreven in mijn post.
Verder bedankt voor je nadere uitleg. Hoe schrijf je op onze typemachines die hebr. letters?
Maar het is ook gemakkelijk te doen met het keyboard op deze site.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Wat leuk dank je wel.
-
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Zacharia 6 vers 12 spreekt over een Man Wiens naam is Spruit. Als ik dat lees heb ik de neiging om te zeggen: "aangenaam kennis met U te maken".
Meneer Spruit.
Opmerkelijk is dat Deze de tempel zou bouwen.
Het slaat natuurlijk op die tronk uit Jesaja 11 vers 1.
Het is een jonge loot uit een oude stam. Maar beknot door de dood en het rijsje wat voortkwam spreekt over nieuw leven uit de dood.
De Zoon van David zou uit zijn lijf voortkomen en zou een onwankelbaar koninkrijk ontvangen. 2 Samuël 7 vers 13.
.."Ik zal de stoel van Zijn koninkrijk bevestigen tot in eeuwigheid">
Het was pas de 2e generatie dus Salomo die dat mocht doen het was de erfgenaam en dat wijst naar het nieuwe verbond. De Heer kwam onder de wet en zou hen die onder die wet waren verlossen, en uitleiden. Dus als men alsnog onder die wet gaat leven dan miskent men zijn of haar uitleiding volgens Galaten 4 vers 4,5.
Van dat nieuwe verbond is Christus de Eerstgeborene en Hij is daarvan de Hogepriester en de Koning.Alle lijnen uit het oude vinden hun vervulling in het nieuwe maar zijn in feite samengekomen in Christus. Daarom wordt in het voorbeeld de kroon die eigenlijk toekwam aan Zerubbabel op het hoofd van de priester, Jozua. De koningskroon ging naar de priester.
Wij zijn als gelovigen danook koningen en priesters.
SPRUIT staat volledig in hoofdletters en de drie mannen die terugkwamen uit Babel zijn uiteraard een beeld van dood en opstanding. Babel is een beeld van de dood. En 3 spreekt altijd over vormwording en daarom 3 mannen. De Heer stond ook op de 3e dag op, daar wordt over gespeculeerd, maar niet nodig want een dagdeeltje hoe klein ook telde in het Jodendom als een volle dag, vrijdag, zaterdag en zondag. En dat zijn niet 3 keer 24 uur ,dat weet ik , maar volgens joodse begrippen wel op de 3e dag.
En nu komt de hamvraag: "Wanneer trad het nieuwe verbond in werking?
Je kunt zeggen bij de komst van deze Spruit, maar toen kwam er geen nieuwe schepping tot stand en dat nieuwe verbond was gekoppeld aan een nieuwe schepping. Vanuit het OT geredeneerd zou het bij Zijn komst op aarde zijn op voorhand dus.
Volgens velen treedt dat pas in werking bij de wederkomst van Christus en in het gunstigste geval zeggen bepaalde stromingen dat het dan ook de bekering van Israël is, maar de tradionele kerken die geloven dat zij in de plaats van Israël zijn gekomen, geloven dat niet.
Een verbond is een overeenkomst met 2 partijen of meer. En als de Here Jezus of de Bijbel zegt dat het nieuwe verbond in werking treedt bij de opstanding van Christus dan moet er een partij zijn die dat aanvaardt.
En helaas zijn dat er maar weinigen.
Dat heet nu de Gemeente, maar voor Israël is het als volk, ( niet als individu) pas toekomst. Daarom hanteren zij de wetten.
Zodra men gelooft in de Here Jezus Christus wordt men pas verlost van die wet en behoort men tot dat andere volk "De Gemeente" genaamd en krijgt de Jood een andere positie en een andere toekomst.
Je houdt niet op om een jood te zijn, ik ben ook nog steeds een nederlands staatsburger, maar je wordt wel verlost van je religie want dat is wet, de jood wordt verlost van het JODENDOM als religie en krijgt een hemelse positie.
Zacharia 6 spreekt over de in werking treden van het Nieuwe Verbond. Voor ons als gelovigen is deze profetie vervuld, voor het Jodendom niet.
Jozua wordt hier tot koning en priester gesteld uit de geschenken van Cheldai, Tobia, en Jedaja en dat is een afspiegeling van wat er in de toekomst met Jehoshua zal plaatsvinden in Israël.
Cheldai is afgeleid van chalad of cheled en betekent "leven" in de zin van een tijdelijk leven.
Cheled eindigt met een daleth ( het getal 4 wat deur betekent) en de 4 spreekt over deze stoffelijke wereld die voorbij gaat, denk aan de 4 windstreken.
Cheldai wordt in vers 14 weer genoemd maar nu is de daleth vervangen door een "mem" dat is niet een 4 maar een 40 ook een 40 die voorbij gaat.
Tobia is het woord Tob, wij zeggen Tof, dat betekent goed is Jehovah
Jedaja = Jehovah weet..
Je ziet dus dat Cheldai spreekt over een tijdelijke situatie wat dus voorbij gaat en Jehovah dus God weet dat het tijdelijk is.
De namen Josia =Jehovah ondersteunt
Zefanja =Jehovah verlengt.
Deze termen gaan over het Messiaanse rijk of de 1000 jaar in de toekomst. Wel het koninkrijk, maar niet de eeuwigheid, dus ook tijdelijk en daarom exact 1000 jaar. Een termijn dus.
En omdat wij als Gemeente in hope zalig zijn geworden, wachten wij op de verlossing van ons lichaam. Kom Kees het is maar tijdelijk,,,...
Meneer Spruit.
Opmerkelijk is dat Deze de tempel zou bouwen.
Het slaat natuurlijk op die tronk uit Jesaja 11 vers 1.
Het is een jonge loot uit een oude stam. Maar beknot door de dood en het rijsje wat voortkwam spreekt over nieuw leven uit de dood.
De Zoon van David zou uit zijn lijf voortkomen en zou een onwankelbaar koninkrijk ontvangen. 2 Samuël 7 vers 13.
.."Ik zal de stoel van Zijn koninkrijk bevestigen tot in eeuwigheid">
Het was pas de 2e generatie dus Salomo die dat mocht doen het was de erfgenaam en dat wijst naar het nieuwe verbond. De Heer kwam onder de wet en zou hen die onder die wet waren verlossen, en uitleiden. Dus als men alsnog onder die wet gaat leven dan miskent men zijn of haar uitleiding volgens Galaten 4 vers 4,5.
Van dat nieuwe verbond is Christus de Eerstgeborene en Hij is daarvan de Hogepriester en de Koning.Alle lijnen uit het oude vinden hun vervulling in het nieuwe maar zijn in feite samengekomen in Christus. Daarom wordt in het voorbeeld de kroon die eigenlijk toekwam aan Zerubbabel op het hoofd van de priester, Jozua. De koningskroon ging naar de priester.
Wij zijn als gelovigen danook koningen en priesters.
SPRUIT staat volledig in hoofdletters en de drie mannen die terugkwamen uit Babel zijn uiteraard een beeld van dood en opstanding. Babel is een beeld van de dood. En 3 spreekt altijd over vormwording en daarom 3 mannen. De Heer stond ook op de 3e dag op, daar wordt over gespeculeerd, maar niet nodig want een dagdeeltje hoe klein ook telde in het Jodendom als een volle dag, vrijdag, zaterdag en zondag. En dat zijn niet 3 keer 24 uur ,dat weet ik , maar volgens joodse begrippen wel op de 3e dag.
En nu komt de hamvraag: "Wanneer trad het nieuwe verbond in werking?
Je kunt zeggen bij de komst van deze Spruit, maar toen kwam er geen nieuwe schepping tot stand en dat nieuwe verbond was gekoppeld aan een nieuwe schepping. Vanuit het OT geredeneerd zou het bij Zijn komst op aarde zijn op voorhand dus.
Volgens velen treedt dat pas in werking bij de wederkomst van Christus en in het gunstigste geval zeggen bepaalde stromingen dat het dan ook de bekering van Israël is, maar de tradionele kerken die geloven dat zij in de plaats van Israël zijn gekomen, geloven dat niet.
Een verbond is een overeenkomst met 2 partijen of meer. En als de Here Jezus of de Bijbel zegt dat het nieuwe verbond in werking treedt bij de opstanding van Christus dan moet er een partij zijn die dat aanvaardt.
En helaas zijn dat er maar weinigen.
Dat heet nu de Gemeente, maar voor Israël is het als volk, ( niet als individu) pas toekomst. Daarom hanteren zij de wetten.
Zodra men gelooft in de Here Jezus Christus wordt men pas verlost van die wet en behoort men tot dat andere volk "De Gemeente" genaamd en krijgt de Jood een andere positie en een andere toekomst.
Je houdt niet op om een jood te zijn, ik ben ook nog steeds een nederlands staatsburger, maar je wordt wel verlost van je religie want dat is wet, de jood wordt verlost van het JODENDOM als religie en krijgt een hemelse positie.
Zacharia 6 spreekt over de in werking treden van het Nieuwe Verbond. Voor ons als gelovigen is deze profetie vervuld, voor het Jodendom niet.
Jozua wordt hier tot koning en priester gesteld uit de geschenken van Cheldai, Tobia, en Jedaja en dat is een afspiegeling van wat er in de toekomst met Jehoshua zal plaatsvinden in Israël.
Cheldai is afgeleid van chalad of cheled en betekent "leven" in de zin van een tijdelijk leven.
Cheled eindigt met een daleth ( het getal 4 wat deur betekent) en de 4 spreekt over deze stoffelijke wereld die voorbij gaat, denk aan de 4 windstreken.
Cheldai wordt in vers 14 weer genoemd maar nu is de daleth vervangen door een "mem" dat is niet een 4 maar een 40 ook een 40 die voorbij gaat.
Tobia is het woord Tob, wij zeggen Tof, dat betekent goed is Jehovah
Jedaja = Jehovah weet..
Je ziet dus dat Cheldai spreekt over een tijdelijke situatie wat dus voorbij gaat en Jehovah dus God weet dat het tijdelijk is.
De namen Josia =Jehovah ondersteunt
Zefanja =Jehovah verlengt.
Deze termen gaan over het Messiaanse rijk of de 1000 jaar in de toekomst. Wel het koninkrijk, maar niet de eeuwigheid, dus ook tijdelijk en daarom exact 1000 jaar. Een termijn dus.
En omdat wij als Gemeente in hope zalig zijn geworden, wachten wij op de verlossing van ons lichaam. Kom Kees het is maar tijdelijk,,,...
-
- Berichten: 2501
- Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Hieraan voorafgaand lezen we nog iets anders in hoofdstuk 6, wat ook te maken heeft met het vervolg.
We lezen over vier wagens tussen twee koperen bergen (6:1). In Zacharia 1 ging het ook over paarden en de vier windstreken. Maar nu zijn het paarden met wagens. Tussen de berg des heren: Sion resp. de Olijfberg gaan deze uit naar de vier hoeken van de aarde. In het Noorden is Syrië, Babel. De Damascuspoort is de poort naar het Noorden. Hij komt de priester-koning!
Dan komt er één beeld waarin een voorgrond en een achtergrond te zien is. Het vertegenwoordigt Babel: geschenken van zilver en goud, het gaat om een bijdrage aan de tempelbouw. Het wordt een kroon voor de hogepriester Jozua. Het is een herinnering dat zij hebben meegeholpen aan de opbouw van de tempel. In deze kroon zien we het beeld van een priester die als koning zal gaan heersen uit de lendenen van Jozua. Een koning uit het geslacht van Abraham, Izaäk, Jacob en David. Maar ook uit het priestergeslacht dat ik Lukas 3:23 uitloopt op Jozef. Misschien was Maria ook wel uit een priesterstam ze was immers familie van Elizabeth. In Jeruzalem staat de Sint Annakerk. Anna was de moeder van Maria. Anna was de vrouw van Joachin en deze was priester in de tempel. In Psalm 132 wordt de priester-koning bezongen. En Zach. 6:13 vermeldt dat er heilzaam overleg was tussen de priester en koning.
Psalm 110 getuigt ervan: Aldus luidt het woord des HEREN tot mijn Here: Gij zijt priester voor eeuwig, naar de wijze van Melchizedek.
Melchizedek (=mijn Koning is gerechtigheid) was ook Koning van Salem. Onze Hogepriester is ook de Koning van Jeruzalem, de SPRUIT! Uit Sion zal de wet uitgaan!
In het laatste vers van Zacharia 6 lezen we dat die verre zijn, zullen meehelpen aan de bouw van de tempel. Dit zal waarschijnlijk de tempel zijn die beschreven wordt in Ezechiël 40-48.
Jesaja 56:7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken
@ Wilsophie, je schrijft over Tobia טוֹבִיָּה dat die naam betekent: God is goed. En יְדַעְיָה Jadaja: God weet. Dat staat er inderdaad!
Josia יֹאשִׁיָּה is volgens mij "God geneest", maar dat ligt er dichtbij.
We lezen over vier wagens tussen twee koperen bergen (6:1). In Zacharia 1 ging het ook over paarden en de vier windstreken. Maar nu zijn het paarden met wagens. Tussen de berg des heren: Sion resp. de Olijfberg gaan deze uit naar de vier hoeken van de aarde. In het Noorden is Syrië, Babel. De Damascuspoort is de poort naar het Noorden. Hij komt de priester-koning!
Dan komt er één beeld waarin een voorgrond en een achtergrond te zien is. Het vertegenwoordigt Babel: geschenken van zilver en goud, het gaat om een bijdrage aan de tempelbouw. Het wordt een kroon voor de hogepriester Jozua. Het is een herinnering dat zij hebben meegeholpen aan de opbouw van de tempel. In deze kroon zien we het beeld van een priester die als koning zal gaan heersen uit de lendenen van Jozua. Een koning uit het geslacht van Abraham, Izaäk, Jacob en David. Maar ook uit het priestergeslacht dat ik Lukas 3:23 uitloopt op Jozef. Misschien was Maria ook wel uit een priesterstam ze was immers familie van Elizabeth. In Jeruzalem staat de Sint Annakerk. Anna was de moeder van Maria. Anna was de vrouw van Joachin en deze was priester in de tempel. In Psalm 132 wordt de priester-koning bezongen. En Zach. 6:13 vermeldt dat er heilzaam overleg was tussen de priester en koning.
Psalm 110 getuigt ervan: Aldus luidt het woord des HEREN tot mijn Here: Gij zijt priester voor eeuwig, naar de wijze van Melchizedek.
Melchizedek (=mijn Koning is gerechtigheid) was ook Koning van Salem. Onze Hogepriester is ook de Koning van Jeruzalem, de SPRUIT! Uit Sion zal de wet uitgaan!
In het laatste vers van Zacharia 6 lezen we dat die verre zijn, zullen meehelpen aan de bouw van de tempel. Dit zal waarschijnlijk de tempel zijn die beschreven wordt in Ezechiël 40-48.
Jesaja 56:7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken
@ Wilsophie, je schrijft over Tobia טוֹבִיָּה dat die naam betekent: God is goed. En יְדַעְיָה Jadaja: God weet. Dat staat er inderdaad!
Josia יֹאשִׁיָּה is volgens mij "God geneest", maar dat ligt er dichtbij.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Berichten: 8911
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
- Man/Vrouw: V
Re: Zacharia 1
Reuze bedankt,
Ik heb nog even gekeken voor Josia in het Bijbels Namenboek en daar staat ook Jehova ondersteunt of steunt.
Anna was inderdaad de oma van de Here Jezus van moeders kan, ik herinner mij vaag dat toen ik ergens in Engeland was dat er een eilandje was , daar kon je naar toe varen en dat eiland heette Anna en het verhaal ging dat Anna daar gewoon of begraven is, maar het juiste ben ik kwijt.
Mooi die beelden van de visioenen, want in hoofdstuk 7 is dat voorbij en is het weer "gewone taal".
Ik heb nog even gekeken voor Josia in het Bijbels Namenboek en daar staat ook Jehova ondersteunt of steunt.
Anna was inderdaad de oma van de Here Jezus van moeders kan, ik herinner mij vaag dat toen ik ergens in Engeland was dat er een eilandje was , daar kon je naar toe varen en dat eiland heette Anna en het verhaal ging dat Anna daar gewoon of begraven is, maar het juiste ben ik kwijt.
Mooi die beelden van de visioenen, want in hoofdstuk 7 is dat voorbij en is het weer "gewone taal".